سرخط خبرها
امروز: دوشنبه, ۲ مرداد , ۱۳۹۶ | ۰۳:۰۸:۳۲آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۰۱ ،‌ ۰۴:۱۱
۰۱ اسفند ۱۳۹۴در ۸:۰۶ ق.ظ تعداد بازدید: 718 بازدید کد خبر:53363 چاپ خبر

پیشنهاداتی به معلمان

0

یوسف میرزایی فتح آبادی

یوسف میرزایی فتح آبادی٭/ کشکان: سلام و خسته نباشید به تمام معلمین ارجمند و بزرگواری که صادقانه در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقش بی بدیلی ایفا می کنند. در نوشته زیر به راهکارهایی اشاره شده است که معلمین عزیز با بکارگیری آنهامی توانند در پرورش دانش آموزان نقش موثر تری داشته باشند: ۱- یاد […]

Untitled-141

یوسف میرزایی فتح آبادی٭/ کشکان:

سلام و خسته نباشید به تمام معلمین ارجمند و بزرگواری که صادقانه در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقش بی بدیلی ایفا می کنند. در نوشته زیر به راهکارهایی اشاره شده است که معلمین عزیز با بکارگیری آنهامی توانند در پرورش دانش آموزان نقش موثر تری داشته باشند:

۱- یاد دادن مهارتهای مطالعه:
اگر چه گفته اند: «کار نیکو کردن از پر کردن است» ، اما به نظر می رسد این مربوط به کارهایی مانند رانندگی یا تمرین در ورزش باشد ؛ اما درباره فراگیری مطالب و درس خواندن ، باید گفت کار نیکو کردن از درست کردن است ؛ یعنی اگر روش درست کار را ندانیم زیاذ خواندن همیشه حاصل کامل ندارد.
زمان مطالعه: بارها این سوال پیش می آید که بهترین زمان برای مطالعه، صبح زود است یا شب هنگام تا دیر وقت ؟ این بستگی به عادات فردی دارد؛ هیچ زمانی از شب و روز برای فراگیری ، خواندن و مطالعه نامناسب نیست به شرط اینکه از فشار بیش از اندازه به خود ، کم کردن وقت استراحت وتفریح پرهیز شود؛ به قول شاعر:«جهان چون خط و خال و چشم و ابرو ست که هر چیزی به جای خویش نیکوست».
مرور مکرر: برای خوب به خاطر سپردن مطالب احتیاجی نیست بارها مطلب را از سر تا ته خوانده و حفظ کنیم بلکه بهتر است مطالب را با فاصله زمانی چندین بار مرور کنیم یعنی بعد از خواندن مطلب، ده دقیقه بعد آن را مرور کنیم مرور دوم ۲۴ ساعت بعد ،مرور سوم یک هفته بعد ،مرور چهارم یک ماه بعد و مرور آخر شش ماه بعد ؛ البته لازم نیست در این مرورها تمام مطالب رابخوانیم بلکه چکیده و خلاصه ای از نکات مهم را که بار اول نوشته ایم کافی است.
۲- تربیت اجتماعی دانش آموزان:
یعنی بتوانیم دانش آموز را به گونه ای تربیت کنیم که با جریانهای اجتماعی (همکاری ،توافق و مخالفت) آشنا شود وبداند چه موقع باید از هرکدام بطور مناسب استفاده کند. همچنین بتواند تعامل خوبی با خانواده، دوستان و جامعه خود داشته باشد.
توافق: باید مقداری پا روی خواسته های خود بگذارد؛ پیاژه : « باید دانش آموز بتواند دیگران را مهم تلقی کند و برای آنها احترام قائل شود.
مخالفت: باید بتواند به خواسته های نادرست و مضر دوستان و همکلاسی هایش پاسخ نه بدهد .
همکاری: با بیان فواید انجام کارهای گروهی،آنها را تشویق به همکاری در گروه کنیم؛ بهتر است بسیاری از تکالیف را به صورت گروهی به دانش آموزان بدهیم وآنهارا در کلاس در ابتدا ی سال گروه بندی کنیم.
۳- سعی کنیم دانش آموز را بعنوان یک شهروند موثر و مفید برای جامعه بار آوریم یعنی روش درست زندگی کردن را به او بیاموزیم وهدف ما از رفتن سر کلاس تنها آموزش مطالب نظری نباشد.
۴– موفقیت شما در شغل معلمی آنقدر که به روابط مثبت، مهربانانه و اعتماد آمیز با دانش آموزان وابسته است به هیچ مهارت ، ایده ،ابزار یا دستور العملی بستگی ندارد» ( پروفسور اریک جنسن).

۴- ایجاد کلاسی پویا و پر تحرک:

سخنران مطلق کلاس نباشیم ،برای این کار باید آنها را وادار به فعالیت کنیم با جملات ساده ای مانند خلاصه ی حرفهای ما تا الان چیه ؟ فکر می کنید بعد چه می شود ؟ تصور کنید در این شرایط هستید چه می کنید ؟
۵-مناسب بودن صدای معلم:
صدا نباید یکنواخت باشد بلکه باید صدا را بلند و کوتاه کرد و بعضی مواقع مکث کرد . بلند حرف نزدن: صدای بلند ، دانش آموز را دچار گیجی ،سر درد، ناراحتی گوش و عدم فهم کافی می کند روانشناسان در این باره جمله ی جالبی دارند: « صدای بلند را فقط می شنویم اما صدای آهسته را گوش می دهیم».

۶- جملاتی مانند تو هیچی نمی شوی، هیچی نمی فهمی ،بی استعدادی، تنبلی و … را بکار نبرید زیرا این جملات باعث فلج فکری دانش آموز می شود.
۷- هیچگاه بدون اطلاع قبلی پرسش کلاسی یا امتحان بر گزار نکنید ؛ این کار باعث استرس شده و به درستی از یادگیریشان ارزشیابی بعمل نمی آید.
۸- مقابله با باز دارنده های عاطفی و هیجانی: که موجب دلسردی و کاهش علاقه دانش آموز می شود مانند توقع داشتن بیشتر از توان آنها ، تکالیف سنگین ،تبعیض،سخت گیری بیش از حد در نمره دادن.
۹- نداشتن جدیت افراطی و خشک نبودن رفتار معلم در کلاس: باعث بی علاقگی دانش آموز به درس و مدرسه شده البته این به معنای آن نیست که معلم قاطعیت و مدیریت کلاس را نادیده بگیرد.

۱۰- موثرترین شکل پاداش، استفاده از بازخوردهای عاطفی مثبت است مثل لبخند زدن ، تشکر کردن، آرزوی موفقیت کردن
۱۱- موقع تنبیه باید همیشه طوری عمل کنیدکه دانش آموز متوجه شود این کار شما در واقع انتخابی است که خود او کرده و نتیجه عمل خودش بوده است وشما اصلا از او متنفر نیستید.
۱۲- حتی وقتی رفتار نامناسب آنها را تصحیح می کنید به شخصیت و شان آنها احترام بگزارید و آنها را تحقیر نکنید.
منابع :
۱٫ طوسی ، بهرام ، ۱۳۷۹، مهارتهای مطالعه
۲٫ ایمانی ، محسن ، تربیت اجتماعی دانش آموزان

 

٭کارشناس ارشد علوم تربیتی

 

برچسب‌ها

دیدگاه

  1. و مهمترین توصیه اینکه اگه وسط کارای انتخاباتی این مطلب را اگه فرصت کردن بخونن و اگه خستگی انتخاباتیشون در رفت اجزا کنن..‌
    درود بر شما جناب میرزایی

    [پاسخ]

  2. درود بر شما جناب میرزایی زیبا بود

    [پاسخ]

بیان دیدگاه

عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
سایت های مرتبط