حمله پلنگ به اسب در خرم آباد

پلنک ایرانی در منطقه چم سنگر خرم آباد،به یک راس مادیان حمله و آن را کشت. مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان امروز گفت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ به یک راس اسب مادیان در منطقه مرگ سر چم سنگر، کارشناسان محیط زیست استان به منطقه اعزام و با بررسی […]

۴۲۵۱۵_۷۵۳

پلنک ایرانی در منطقه چم سنگر خرم آباد،به یک راس مادیان حمله و آن را کشت.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان امروز گفت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ به یک راس اسب مادیان در منطقه مرگ سر چم سنگر، کارشناسان محیط زیست استان به منطقه اعزام و با بررسی شواهد موجود،این حادثه را تایید کردند.

مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه امسال ۱۰ مورد حمله پلنگ به احشام منطقه چم سنگر گزارش شده است؛ این منطقه را از زیستگاه های مهم پلنگ در لرستان برشمرد.

وی با اظهار خرسندی از ازدیاد جمعیت پلنگ، افزایش حریم زیست محیطی، شدت اقدامات حفاظتی و نیز همکاری بومیان منطقه را از دلایل این افزایش برشمرد.

منطقه چم سنگر در جنوب خرم آباد، از مناطق بکر لرستان محسوب می شود که زیستگاه انواع گونه های جانوری از جمله پلنگ، خرس، گرگ، کاراکال و گونه های نادری چون سمندر لرستانی و ماهی کور است.

بخشی از منطقه چم سنگر موسوم به زیستگاه شماره یک سمندر اخیرا بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده است.

پلنگ ایرانی با نام علمی Panthera pardus saxicolor یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ در جهان است که بومی غرب آسیا است.

این گونه جانوری در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: از ابتدای امسال ۹ مورد حمله پلنگ به احشام در لرستان گزارش شده است که ۲ مورد آن در سپید دشت ، ۲ مورد در کوهدشت، ۲ مورد در پلدختر، ۲ مورد در الشتر و کاکارضا و یک مورد در بروجرد رخ داده است.
فتحی بیرانوند با اشاره به تلف شدن یک راس مادیان ،سه راس گاو و گوساله، و ۳۵ راس گوسفند و بز گفت: به منظور جبران خسارت های وارد شده به مردم، برای همه این موارد تشکیل پرونده شده و پس از برآورد خسارت و تایید کارشناس دادگستری به تهران ارسال شده است.

۴۲۵۱۶_۱۵۳