پیش به سوی دوقطبی اصلاح طلبی – اصول گرایی

رضا بهرامی/ سرویس سیاسی کشکان: در حالی که در هفته های گذشته امیدها برای گرد آمدن اصول گرایان کوهدشت زیر چتر وحدت روز به روز بیش تر رنگ می باخت اما برخاستن نوای اتحاد از ناقوس اردوگاه این طیف در یک بعد از ظهر سرد زمستانی آن هم درست زمانی که بسیاری ائتلاف بین علی […]

photo_2015-12-19_18-55-57

رضا بهرامی/ سرویس سیاسی کشکان:

در حالی که در هفته های گذشته امیدها برای گرد آمدن اصول گرایان کوهدشت زیر چتر وحدت روز به روز بیش تر رنگ می باخت اما برخاستن نوای اتحاد از ناقوس اردوگاه این طیف در یک بعد از ظهر سرد زمستانی آن هم درست زمانی که بسیاری ائتلاف بین علی امامی راد و علی شاهرخی قبادی را از جمله به دلیل نبود فصل الخطاب در گفتمان اصول گرایی شهرستان منتفی می دانستند، سبب شد تا شانس دست راستی های کوهدشتی برای پیروزی در انتخابات مجلس به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یابد. با این حال اما قبل از هر چیز باید دید آیا وحدت اصول گرایان کوهدشت تا روز هفتم اسفند ماه امسال پایدار خواهد ماند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ پرسش بالا، سوال مهم دیگری که به اذهان افکار عمومی شهرستان می رسد، این است که آیا رای هواداران شیخ اصول گرا بی کم و کاست در سبد امامی راد ریخته خواهد شد یا خیر؟

IMG_27612

اصلاح طلبان هم چنان منتظر تایید صلاحیت!

در این میان و در حالی که اصول گرایانِ مورد عنایت فارغ از دغدغه ی صلاحیت ها به تبلیغات گسترده برای پیروزی در انتخابات دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی مشغول اند، اصلاح طلبان کوهدشتی اما در شرایطی نابرابر هم چنان در انتظار تایید صلاحیت گزینه ی اصلی و نهایی خویش یعنی صید علی کورانی فر به سر می برند. تایید صلاحیت کاندیدای اصلاح طلبان که این روزها سخت محتمل می نماید، علاوه بر این که می تواند پایمردی طیف بزرگی از اصول گرایان بر فرستادن نماینده ای هم فکر به بهارستان را به دنبال داشته باشد، زمینه ساز بازگشت آن طیف از اصلاح طلبان که اسفند ماه ۹۰ به کاندیدایی اصول گرا پیوستند به کمپین اصلاحات خواهد شد. به دیگر سخن، تایید کاندیدای نهایی اصلاح طلبان قطبیت انتخابات مجلس امسال در کوهدشت را به شدت بالا برده و به صورت خودکار کاندیداهای امیدوار به تکرار سناریوی دور قبل را از راه یابی به مجلس باز خواهد داشت.

امامی-و-قبادی-۲۴

گلدانیسم؛ ایستگاه پایانی وحدت اصول گرایان!

قبل از پرداختن به سرانجام ماجرای وحدت اصول گرایان و تاثیر آن بر نتیجه ی انتخابات، مقایسه ای مجمل میان روش برکشیدن کاندیدای نهایی اصلاح طلبان و اصول گرایان کوهدشت ضروری به نظر می رسد. آن جا که نامزد فرجامین اصلاح طلبان از دل یک نظرسنجی علمی، مدرن و مدنی بیرون کشیده می شود و کاندیدای نهایی اصول گرایان به روش پر حرف و حدیث قرعه کشی! حال مهم ترین پرسشی که از بطن این مقایسه خارج می شود این است که کدام جریان جامعه را به سرمنزل مقصود رهنمون خواهد ساخت؟ طیفی که با دستور کار مدون و مبتنی بر برنامه ریزی دقیق و حساب شده به میدان آمده یا گروهی که بدون داشتن برنامه آمده است تا با حاکم کردن تفکر “گُلدانیسم” و بیرون کشیدن سرنوشت یک شهر از گلدان قرعه کشی برای چهار سال دیگر بر این شهر حکم براند؟

فارغ از این مسئله که به عنوان یک حرف از هزاران میزان کارایی اصلاح طلبان و اصول گرایان کوهدشتی را به روشنی به رخ می کشد اما در مورد سابقه ی پروسه وحدت در میان اصول گرایان صادقانه باید اعتراف نمود که کارنامه ی این جناح پر است از قول و قرارهای ابتر و بی سرانجام و درست به خاطر همین سابقه ی مبهم نمی توان به این زودی و به ضرس قاطع در مورد پایدار ماندن نتیجه ی وحدت شان حکم قطعی داد. با این حال و در صورت پابرجا ماندن این پیمان باید دید آیا وحدت به معنای واقعی کلمه رقم خواهد خورد و شاهرخی تمام هم و غم خود را برای پیروزی امامی راد به کار خواهد بست یا بدون حمایت علنی و قاطع، از میدان رقابت کناره خواهد گرفت؟ برخی بر این باورند که در صورت رقم خوردن حالت اول و تقسیم قدرت میان شاهرخی و امامی راد، قطب اصول گرایان شکل گرفته و بخت این جریان برای راه یابی مجدد به مجلس به طرز چشم گیری افزایش خواهد یافت. بسیاری اما بر این عقیده اند که حتا در صورت اتحاد عملی امامی راد و شاهرخی طیف قابل توجهی از اصول گرایان رای خود را نه تنها به سبد دست راستی ها نخواهند ریخت که حتا به اصلاح طلبان زیرکی خواهند پیوست که نشان داده اند توانایی جذب آرا طیف مقابل را دارند.            

ماندن یا نماندن؛ مسئله این است!   

اما برای آقای خاص با اطمینان از شکست قطعی در یک دوقطبی اصلاح طلبی – اصول گرایی، این روزها به غایت حساس و سرنوشت ساز است. از طرفی در صورت پایدار ماندن وحدت اصول گرایان کوهدشت  و حمایت این جریان از علی امامی راد، آقای خاص دیگر نمی تواند ادعای نمایندگی طیف اصول گرایان شهرستان را داشته باشد. از طرف دیگر و در صورت تایید صلاحیت صید علی کورانی فر که بسیار محتمل می نماید، آقای خاص بی تردید بخش بزرگی از آرا خود را که متعلق به اصلاح طلبان است، از دست رفته خواهد دید. نتیجه این که حضور کاندیداهای اصیل اصلاح طلب و اصول گرا در انتخابات هفتم اسفند ماه به صورت خودکار زمینه ساز خداحافظی آقای خاص با صندلی سبز بهارستان خواهد شد.