تبعات اقتصادی حمله به سفارت عربستان

ماجرا از آن‌جا آغاز می‌شود که عربستان سعودی شیخ نمر باقرالنمر، یکی از مجاهدین آزادی‌خواه عربستان را به جرم انتقاد از رژیم فاسد و استبدادی آل‌سعود اعدام می‌کند. یقیناً شهادت آن عالم مجاهد دل هر انسان آزاده‌ای را فارغ از هر دین و مذهبی به درد می آورد. خبر شهادت آن مجاهد صدیق به تیتر […]

۱ماجرا از آن‌جا آغاز می‌شود که عربستان سعودی شیخ نمر باقرالنمر، یکی از مجاهدین آزادی‌خواه عربستان را به جرم انتقاد از رژیم فاسد و استبدادی آل‌سعود اعدام می‌کند. یقیناً شهادت آن عالم مجاهد دل هر انسان آزاده‌ای را فارغ از هر دین و مذهبی به درد می آورد.

خبر شهادت آن مجاهد صدیق به تیتر اول خبرگزاری‌های دنیا تبدیل و موجب می‌شود هجمه‌ای وسیع علیه رژیم فاسد آل‌سعود در افکار عمومی دنیا شکل بگیرد که این رژیم، مخالفین خود را تحمل نمی‌کند و به صورتی استبدادی دگراندیشان را حذف می‌کند.
اما بعد از انتشار خبر شهادت آن عالم مجاهد در ایران؛ عده‌ای به صورتی احساسی و در یک اقدام نسنجیده به سفارت عربستان در تهران حمله می‌کنند و سفارت را به آتش می‌کشند. متأسفانه این اقدام نسنجیده موجب می‌شود که خبر شهادت آن مجاهد آزادی‌خواه، از تیتر اول خبرگزاری‌های دنیا کنار گذاشته شود و خبر آتش زدن سفارت عربستان در ایران به تیتر یک این خبرگزاری‌ها تبدیل شود!
اقدام نسنجیده و احساسی این افراد بهترین هدیه به رژیم فاسد عربستان بود زیرا که با این کار هجمه‌های علیه این کشور را کم کرد و موجب شروع هجمه‌ها علیه ایران شد که در ایران جان هیئت‌های دیپلماتیک در امان نیست!
وزیرخارجه‌ی عربستان هم به بهترین نحو ممکن از موقعیت به‌وجود آمده استفاده می‌کند و در یک مصاحبه خبری سابقه‌ی ایران در تعرض به هیئت‌های دیپلماتیک را طولانی می‌داند و سفیر ایران را از عربستان اخراج می‌کند! و موجب هجمه‌ای وسیع علیه ایران در دنیا می‌شود! بعد از عربستان برخی دیگر از کشورها مانند بحرین، سودان، جیبوتی و قطر به تبعیت از عربستان روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع می‌کنند.

۱- مخابره شدن همین خبرها کافی است تا نرخ دلار و قیمت طلا در بازار ایران رو به افزایش بگذارد و بازار بورس ایران را به حالت نااطمینانی وارد کند!

۲- و دیگر این‌که از بُعد اقتصاد بین‌الملل مخابره شدن آتش زدن سفارت عربستان در ایران موجب به وجود آوردن حالت ترس و شرایط نااطمینانی برای سرمایه‌گذاران خارجی‌ای می‌شود که قصد دارند بعد از توافق هسته‌ای از ظرفیت کشور ایران برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

۳- و از دیگر تبعات آن می‌توان به کاهش چشم‌گیر درآمد گردشگری اشاره کرد. ایران یکی از کشورهایی است که ظرفیت بسیار بالایی در جذب گردشگر دارد. متأسفانه سال‌هاست که به دلیل ایران هراسی این مهم مغفول مانده است. توافق هسته‌ای و بازیابی وجه بین‌المللی ایران قدم مثبتی در جهت شکوفایی این صنعت به حساب می‌رفت؛ اما حمله به سفارت سعودی موجب شد یک‌بار دیگر ایران هراسی در صدر اخبار جهان قرار بگیرد و این فکر را به مخاطب القا کند که در جایی که جان هیئت‌های دیپلماتیک در امان نیست، امنیت گردشگران چگونه تأمین می شود؟!
متأسفانه در این ماجرا قافیه را ساده باختیم! خبر شهادت آن مجاهد صدیق می‌توانست بهترین ابزار برای نشان دادن وجهه ی واقعی رژیم فاسد آل‌سعود باشد ولی اقدام احساسی تعدادی خودسر موجب قلب واقعیت شد و به ابزاری برای موج‌سواری عربستان علیه ایران تبدیل گردید.
* دانشجوی دکترای اقتصاد

منبع: سیمره