شوک رد صلاحیت!

روزنامه آرمان نوشت: چهار اصلاح‌طلب در تهران تایید صلاحیت شدند! این نتیجه‌ای بود که روز گذشته و پس از اعلام بررسی صلاحیت‌ها منتشر شد. علیرضا محجوب نماینده کنونی مردم تهران، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات، سهیلا جلودارزاده نماینده پیشین مجلس و مصطفی کواکبیان نماینده پیشین مجلس، چهار کاندیدای اصلاح‌طلبی هستند که تاییدصلاحیت شده‌اند. هیات […]

۱۳۹۴۱۰۲۸-۲۹۵۳-۹-۱روزنامه آرمان نوشت: چهار اصلاح‌طلب در تهران تایید صلاحیت شدند! این نتیجه‌ای بود که روز گذشته و پس از اعلام بررسی صلاحیت‌ها منتشر شد. علیرضا محجوب نماینده کنونی مردم تهران، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات، سهیلا جلودارزاده نماینده پیشین مجلس و مصطفی کواکبیان نماینده پیشین مجلس، چهار کاندیدای اصلاح‌طلبی هستند که تاییدصلاحیت شده‌اند. هیات نظارت بر انتخابات، صلاحیت حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی نوه امام برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس را احراز نکرد و حجت‌الاسلام قدرت‌ا… علیخانی هم از رد صلاحیت‌شدگان شناخته‌شده بود. محسن علوی فرزند وزیر اطلاعات هم نتوانست از سد بررسی صلاحیت‌ها عبور کند. ایلنا نوشت که از حوزه انتخابیه تهران، ۱۶۷۳نفر رد و ۷۶۰نفر تایید صلاحیت، همچنین ۱۱۵نفر توسط هیات‌های اجرایی رد شدند و ۲۴نفر نیز انصراف داده‌اند که در نتیجه تنها ۴ نفر از ۷۶۰ کاندیدای تایید شده، سهم اصلاح‌طلبان بوده است.

در روزی که همگان خرسند از آغاز برجام و اثبات بیش از پیش حقانیت ایران بودند آنچه به عنوان نتیجه بررسی صلاحیت‌ها اعلام شد، شوک بزرگی به همگان وارد کرد چرا که همه گروه‌های سیاسی انتظار داشتند افراد بیشتری مورد تایید قرار گیرند. وضعیت ردصلاحیت‌ها به نحوی بود که حسین مرعشی دیروز گفت: «بر اساس اخباری که به ما رسیده هیات‌های نظارت در استان‌ها در بررسی صلاحیت کاندیداها دور از انتظار برخورد کرده و شاهد رد و عدم‌احراز صلاحیت طیف گسترده‌ای از نامزدها بوده‌ایم. به طوری که در خیلی از حوزه‌های انتخابیه حتی یک نفر از کاندیداهای اصلاح‌طلب را تایید نکرده‌اند.»

البته تنها سیاسیونی مانند مرعشی نبودند که به میزان تاییدصلاحیت‌شدگان واکنش نشان دادند هر چند این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران راهکاری ارائه داد و افزود: «انتظار ما این است که در فرصت باقیمانده؛ با ورود شورای نگهبان و رئیس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی شاهد تجدیدنظر در عملکرد هیات‌های نظارت در استان‌ها باشیم.» در حالی اکثر اصلاح‌طلبان پشت سد بررسی صلاحیت شورای نگهبان ماندند که آنها درصدد رقم زدن حماسه دیگری پس از خرداد۹۲ بودند و برای نیل به این هدف برنامه‌ریزی‌های خوبی داشتند مثلا کاندیداهای اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها میثاق‌نامه‌ای امضا کرده‌اند تا در صورت لزوم به نفع کاندیدای برتر در حوزه‌های انتخابیه مختلف کنار بروند که اکنون در برخی حوزه‌های انتخابیه هیچ کاندیدای اصلاح‌طلبی تایید نشده است تا این مرامنامه اجرایی شود! مرعشی پس از جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره اخبار نگران‌کننده ردصلاحیت‌های اصلاح‌طلبان اظهار کرد: جمعا در کشور سه‌هزار اصلاح‌طلب ثبت‌نام کرده‌اند که تنها ۳۰نفر تایید شده‌اند، بر این اساس تنها یک‌درصد اصلاح‌طلبان تاییدصلاحیت شده‌اند.