شایعه رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب کوهدشت و یکی از نمایندگان اصول‌گرای سابق خرم‌آباد

وضعیت کشور خبرگزاری اصولگرای تسنیم به نقل از «برخی منابع غیررسمی» ادعا کرده که از میان ۱۲هزار و ۱۲۳ نفری که برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده بودند، تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر در طول روند بررسی صلاحیت‌ها انصراف داده‌اند و از تعداد باقی‌مانده، حدود یک‌سوم ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات اسفند صلاحیتشان احراز شده […]

image580808

وضعیت کشور

خبرگزاری اصولگرای تسنیم به نقل از «برخی منابع غیررسمی» ادعا کرده که از میان ۱۲هزار و ۱۲۳ نفری که برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده بودند، تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر در طول روند بررسی صلاحیت‌ها انصراف داده‌اند و از تعداد باقی‌مانده، حدود یک‌سوم ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات اسفند صلاحیتشان احراز شده است.

به گزارش انصاف نیوز، با فرض صحت خبر تسنیم، از ۱۲۱۲۳ نفر، ۹۰۰ نفر انصراف داده و ۱۱۲۲۳ باقی می مانند که از این تعداد، یک سوم فقط تایید شده اند، یعنی ۳۷۴۱ نفر. این خبرگزاری همچنین درباره ی آن دو سوم دیگر غیرانصرافی ها یعنی ۷۴۸۲ نفر دیگر مدعی شده است: یک‌سوم [۳۷۴۱ نفر] به‌طور قطعی صلاحیتشان برای این انتخابات رد شده و یک‌سوم [۳۷۴۱ نفر] دیگر نیز تاکنون مشمول “عدم‌احراز” شده‌اند. این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی تأیید نشده و در حد یک گمانه‌زنی از طریق کسب اطلاع از منابع غیررسمی است. تفاوت آنهایی که به‌طور قطع صلاحیتشان احراز نشده و آنهایی که تاکنون مشمول عدم‌احراز هستند، آنجاست که احتمال تأیید صلاحیت دسته دوم تا زمان آغاز تبلیغات همچنان وجود دارد. این افراد می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک و یا معرفی معرف‌های مورد اعتماد دستگاه‌های نظارتی در راستای احراز صلاحیت خود اقدام کنند. قرار است نتایج رسمی بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی طی امروز یا فردا اعلام خواهد شد.

وضعیت استان لرستان

در همین حال سایت یافته گزارش داد: برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که صلاحیت حدود دو سوم از کل کاندیداهای ثبت نام شده در لرستان توسط هیأت نظارت استان تأیید شده است.

 بر این اساس از ۲۸۳ کاندیدایی که در مرحله اول و از مراجع چهارگانه تأیید صلاحیت گرفتند، اکنون حدود ۲۰۰ نفر آن‌ها نیز توسط هیأت نظارت بر انتخابات لرستان تأیید صلاحیت شده‌اند.

گفته می‌شود اکثر چهره‌های جناح اصلاح‌طلب و به خصوص چهره‌های شناخته شده این جناح در استان بین رد صلاحیت‌ها شده‌ها هستند و نکته جالب این که گویا نام یکی از نمایندگان اصول‌گرای سابق خرم‌آباد نیز بین رد صلاحیت شده‌ها هست.

در حوزه انتخابیه خرم‌آباد از ۸۷ کاندیدای نخستین که ثبت نام کردند، پس از انصراف ۲ نفر و گذر از ۲ مرحله تأیید صلاحیت، گویا اکنون ۵۸ نفر در میدان رقابت باقی مانده‌اند و از بین ۷ داوطلب زن، همگی به جز یک نفر تا این مرحله تایید صلاحیت شد‌ه‌اند.

اگر این موضوع صحت داشته باشد، باز هم نسبت تأیید صلاحیت‌ها در دوره دهم نسبت به دوره‌های قبلی بالاتر است. باید منتظر ماند و دید ظرف روزهای آتی شمار نهایی تأیید صلاحیت‌ها پس از گذر از صافی نهایی شورای نگهبان به چه تعداد می‌رسد؟

از کوهدشت سیاسی چه خبر؟

در همین حال در فضای انتخاباتی کوهدشت و رومشکان، علی رغم عدم ابلاغ رسمی مراتب تأیید، عدم احراز یا رد صلاحیت کاندیداها به ایشان و عدم اعلام کتبی آن به فرمانداری کوهدشت تا شامگاه شنبه ۲۶ دی ماه ۹۴، شنیده ها و شایعات حکایت از رد یا عدم احراز صلاحیت کاندیداهای گروه ۱+۵ اصلاح طلبان کوهدشت با محوریت فعلی صیدعلی کورانی فر و همچنین علی شاهرخی قبادی دارد. شنیده می شود کاندیداهایی که تأیید صلاحیت شده اند به سردار حسن باقری، یونس آزادبخت، الهیار ملکشاهی و علی امامی راد محدود شده اند. مسأله ای که از ناحیه تحریریه کشکان به هیچ وجه تأیید نمی شود و باید دید همچون مرحله بررسی صلاحیت ها توسط هیأت اجرایی انتخابات باز هم شایعات به وقوع نمی پیوندند یا این بار باید شاهد پوشیدن رنگ حقیقت به شایعات گسترده فضای انتخاباتی کوهدشت و رومشکان باشیم.

با توجه به اعلام قبلی شورای محترم نگهبان مبنی بر شروع مهلت اعتراض به رد صلاحیت ها از فردا ۲۷ دی ماه ۹۴ به نظر می رسد باید تا ساعت ۲۴ امشب منتظر پایان یافتن بازار شایعات انتخاباتی در استان لرستان و به ویژه کوهدشت و رومشکان باشیم.