اعدام شیخ نمر و پیامدهای آن برای ایران

هزینه هایی که نیروهای خودسر می تراشند و منافع ملی ایران را در سطح بین المللی خدشه دار می کنند بی اندازه است. مردم از قوه قضاییه انتظار دارند با تمام توان و قدرت این عوامل را شناسایی کرده و اقدام لازم را در مورد آن ها انجام دهد.

photo_2016-06-08_12-31-34سارا آزادبخت/ کشکان: عربستان، کشوری که به خاطر سرکوب مخالفان و معترضان و حمایت همه جانبه از گروه تروریستی داعش در دنیا به انزوا کشیده شده بود، با اعدام شیخ نمر رهبر معترض شیعی بر کارهای ناشایست خود بیشتر دامن زد و می رفت که دنیا تمام قد به خاطر این حرکات سرکوب گرایانه علیه آن یک صدا شود.
اما در ایران عده ای با یک حرکت نسنجیده و احساسی و دور از منطق و با آتش زدن سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، نگاه ها را در عرصه بین الملل از سوی عربستان به سمت ایران کشاندند و بازتاب آتش زدن سفارت و کنسولگری عربستان در دنیا باعث به حاشیه رفتن اعدام شیخ نمر شد.
یقینا حرکت ناشایست عربستان سعودی در سرکوب مخالفان و معترضان و اعدام این رهبر برجسته شیعی محکوم است اما اگر اعدام شیخ نمر برای این افراد دارای اهمیت بود بایستی بدور از احساسات با منطق و راه های دیپلماتیک این اقدام سعودی ها را محکوم می کردند و به انزوای بیشتر عربستان دامن می زدند کاری که بسیاری از کشورها انجام دادند، ولی این حرکت دور از منطق ورق را به سود عربستان برگشت داد.
این افراد که نام خودسر بر آن ها می گذارند، در مواقع خاص پیدایشان می شود و با انجام حرکات ناصواب اعمالی انجام می دهند که هزینه های زیادی بر کشور تحمیل می کنند.
اینان اصولا به منافع ملی و اعتبار بین المللی اعتقادی ندارند و صرفا منافع زود گذر شخصی را ترجیح می دهند.
در این رهگذر خسارات ناشی از این گونه اعمال نادرست را مردم عادی باید پرداخت کنند.
بازتاب این گونه حرکات در صحنه بین المللی باعث می شود سرمایه داران از ایران به عنوان کشوری ناامن نام ببرند که حتی سفارت خانه ها که در حکم خاک آن کشور ها به حساب می آیند نیز در امان نباشند.
و تمام تلاش دکتر ظریف و وزارت خارجه دولت تدبیر و امید برای ترمیم این چینی شکسته روابط، مفید واقع نشود و افراد ریسک سرمایه گذاری در ایران را نپذیرند.

تلاش های شبانه روزی دولت تدبیر و امید که می رفت تا ذهنیت منفی که از ایران و ایرانی در چند سال گذشته در عرصه بین الملل حاکم بود از بین برود و نظاره گر چهره خوبی از ایرانیان در اذهان دنیا باشیم و ایرانی به اعتبار خود در سال های قبل بازگردد اما این گونه اعمال نادرست، این تلاش ها را بیهوده می کنند، زیرا هزینه این خودسری ها را ملت باید پرداخت کند.

به گفته نماینده آبادان، در کشوری که قوه قضاییه و سایر مراکز قدرت با تمام توان در حال انجام فعالیت بر مدار قانون هستند، اقدام این نیروهای خودسر بر چه اساسی و معیاری و بر اساس کدام قانون قابل تنظیم است؟
هزینه هایی که این نیروهای خودسر برای مردم می تراشند و منافع ملی ایران را در سطح بین المللی خدشه دار می کنند بی اندازه است. مردم از قوه قضاییه انتظار دارند با تمام توان و قدرت این عوامل را شناسایی کرده و اقدام لازم را در مورد آن ها انجام دهد.
تا هر بار منتظر خبری از خودسری این افراد در بر هم زدن سخنرانی های مسئولین بلند پایه کشور، همایش ها و آتش زدن ها نباشیم.