کدام شرایط اصولگرایان کوهدشت را به سمت اتحاد می برد؟

کشکان – گروه سیاسی: در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با افزایش ثبت نام کاندیداها به خصوص در استان لرستان مواجهیم. افزایشی که کفه ی سنگین آن به سمت اصلاح طلبان است. در واقع اصلاح طلبان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فضا را برای حضور خود […]

۳۹۱۵۰۱۹_۹۱۰

کشکان – گروه سیاسی: در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با افزایش ثبت نام کاندیداها به خصوص در استان لرستان مواجهیم. افزایشی که کفه ی سنگین آن به سمت اصلاح طلبان است.

در واقع اصلاح طلبان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فضا را برای حضور خود مساعدتر دیده و چنین تلقی نمودند که شرایط به وجود آمده به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ در انتخابات پیش روی مجالس نیز حاکم است.

نکته ای که بدنه ی اصلاح طلبان (فارغ از رد یا تأیید صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان) به خصوص در شهرستان ها از آن غافل است اینکه فضای انتخابات ریاست جمهوری به جهت تعداد کم کاندیدا و تمرکز نهایی بر روی یک گزینه نهایتاً برای وحدت و ائتلاف مساعدتر است. در حالی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم تعداد کاندیداها بسیار بالاست، هم به جهت نهادینه نشدن احزاب و همگرایی گروه ها نیل به ائتلاف و یکی شدن دشوار می نماید. هرچند در تهران و کمتر در کلان شهرها به جهت ارائه لیست های انتخاباتی توسط احزاب و گروه ها ایجاد ائتلاف آسان تر است.

در حال حاضر دو کاندیدای سنتی اصولگرایان کوهدشت دریافته اند که به جهت حاکمیت اصلاح طلبان و محبوبیت  آن ها در جامعه، حضور جداگانه شان در انتخابات شکستی حتمی را برایشان رقم خواهد زد. شکستی که برای امتناع از آن باید حتی کدورت ها و بداخلاقی های گذشته را نادیده گرفت. علی امامی راد و شیخ علی قبادی هر کدام به غایت متمایل به ماندن در صحنه هستند اما به حکم عقل گزینه ی نظرسنجی را برای مشخص شدن کاندیدای ائتلاف در نظر گرفته اند.

در جبهه ی اصلاح طلبان کوهدشت اما ائتلاف ها درون گروهی شده و هم گرایی تمام طیف ها هنوز محقق نشده است. پس از بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان، بر فرض باقی ماندن غالب اصلاح طلبان در صحنه که برخی تحلیلگران معتقدند چنین نخواهد بود در اینکه بسیاری از گزینه های جوان اصلاح طلبان نهایتاً به کمپین ائتلاف می پیوندند نباید شک کرد اما آنچه کمی دشوار به نظر می رسد جمع شدن گزینه هایی همچون کاندیدای ائتلاف موسوم به طیف اسفندیاری، دکتر کرم یاری، سردار باقری (که البته برخلاف تصور تحلیل گران مبنی بر چپ بودن وی خود را اصولگرای اصلاح طلب معرفی نموده)، بنیاد شهمرادی و … زیر یک چتر است.

الهیار ملکشاهی نیز به عنوان کاندیدایی که آراء انتخاباتی اش در بین اصلاح طلبان و اصولگرایان تقسیم شده با حمایت سیاستمدار اصلاح طلب و ریزبین این روزهای لرستان و کشور اسماعیل دوستی یک قطب مهم انتخابات پیش رو در حوزه ی کوهدشت و رومشکان است.

نتیجه اینکه به نظر می رسد باید منتظر انتخاباتی چندقطبی و پرشور با محوریت و تمرکز آراء بر روی کاندیدای جبهه ی متحد اصولگرایان، الهیار ملکشاهی و کاندیدای گروه ۱+۶ باشیم.