امامی یا قبادی؟ تبعات کدام یک برای اصلاحطلبان بیشتر است؟

مدتی است که موضوع وحدت در جریان اصولگرایی مطرح است. وحدت بین دو کاندیدای مطرح اصولگرا؛ یعنی علی امامی راد و شیخ علی شاهرخی قبادی، که اولی ۳  بار و دومی ۱ بار سابقه نمایندگی و وکالت مردم کوهدشت را در کارنامه خویش دارند. این نوشتار کوتاه سعی بر تحلیل جزئی شرایط وحدت در جریان […]

IMG_0786

مدتی است که موضوع وحدت در جریان اصولگرایی مطرح است. وحدت بین دو کاندیدای مطرح اصولگرا؛ یعنی علی امامی راد و شیخ علی شاهرخی قبادی، که اولی ۳  بار و دومی ۱ بار سابقه نمایندگی و وکالت مردم کوهدشت را در کارنامه خویش دارند. این نوشتار کوتاه سعی بر تحلیل جزئی شرایط وحدت در جریان اصولگرایی دارد.

۱- موضوع وحدت ابتدا از طرف شاهرخی قبادی مطرح شد و البته این مطرح شدن هم برای او تبعاتی داشت! عده ای مطرح شدن این موضوع را از طرف شاهرخی قبادی به این نحو تحلیل کردند که منظور ایشان “وحدت بر مبنای خود” است و بهتر است امامی راد به نفع ایشان کنار برود تا شانس پیروزی قطعی اصولگرایان از بین نرود.  این نظر سپس با پاسخ صریح امامی راد مواجه شد که: شیخ ما نیز هم نسل جناب آقای اسفندیاری است… شیخ عزیزمان باید بپذیرد اگر روزی بازیگر خوبی بوده، امروز می تواند داور خوبی باشد.

۲-یقینا مهمترین مشکل وحدت بین این دو عزیز، مربوط به انتخابات مجلس هشتم است. انتخاباتی که در آن علی امامی راد به صورتی ناباورانه “رد صلاحیت” شد و جناب شاهرخی قبادی توانست با استفاده از موقعیت ایجاد شده به مجلس برود. یقیناً اگر امامی راد در آن رقابت انتخاباتی حضور داشت، چه بسا که نتیجه دیگری هم رقم می خورد.

۳- یقینا وحدت در جریان اصولگرا، برای اصلاحطلبان هم مزیت دارد و هم تبعات! از مهمترین مزیت های آن می توان به “تقویت هویت اصلاحطلبی و حس همگرایی” بیشتر در این جریان اشاره کرد. “حسی” که اگر شکل بگیرد موجب انتخابات دوقطبی شدیدی خواهد شد که دیگر کاندیداها را به حاشیه خواهد برد. و در این صورت کاندیداهای که “هویت سیاسی” مشخصی ندارند بیشترین ضرر را خواهند کرد.  و البته اگر این وحدت شکل نگیرد این “حس همگرایی” شکل نخواهد گرفت و احتمالا کاندیداهای دیگری هم بتوانند سهمی از سبد آراء را داشته باشند. که در آن انتخابات چند قطبی هم احتمال پیروزی هر کدام از کاندیداهای اصولگرا (هم امامی راد و هم شاهرخی قبادی) وجود دارد.

۴-اما در صورت وحدت؛ وحدت بر مبنای کدام یک برای اصلاحطلبان تبعات بیشتری دارد؟

 در حال حاضر درست است که اکثر لیدرهای اصولگرا با جناب شاهرخی قبادی هستند ولی نباید فراموش کرد که امامی راد خود به تنهایی “لیدری” است که اگر فضا برایش مساعد باشد می تواند همچون انتخابات های پیشین معجزه بیافریند! در ضمن رای جناب شاهرخی قبادی صرفاً بر مبنای جریان اصولگرایی است. اما سبد رای امامی راد فراتر از جریان است. (سابقه انتخابات های قبل این نکته را نشان می دهد) به عبارت دیگر امامی راد با وجود اینکه سهمی از بدنه رای جریان اصولگرا را با خود دارد؛ حامیان خاص و فرای جناح نیز دارد. به سابقه انتخابات قبلی نگاه کنید: جناب شاهرخی قبادی در راس قدرت بود و با استفاده از ابزارهای بسیاری رای خود را جمع کرد. اما امامی راد با دست خالی و فقط تکیه بر “بنیه خود” رای قابل ملاحظه ای اخذ کرد. یقیناً این دور چون شاهرخی قبادی قدرت هم ندارد، توانایی رای آوری همچون دور قبل را ندارد ولی امامی راد توانایی نسبتاً بالاتری خواهد داشت. بنابراین اگر وحدت بر مبنای امامی راد باشد برای اصلاحطلبان “تبعات” بیشتری خواهد داشت زیرا که امامی راد در آن صورت هم حمایت لیدرهای اصولگرا را خواهد داشت و هم حمایت حامیان همیشگی اش را.

۵- و اما نکته آخر اینکه نتیجه هر انتخاباتی را “رای های خاکستری” که چندان هم سیاسی نیستند مشخص می کنند. به نظر می رسد با توجه به وضعیت کلی جامعه و حضور دولت تدبیر و امید، این بدنه رای، میل بیشتری به کاندیداهای اصلاحطلب دارند.

photo_2016-05-28_06-12-30                                                      مصطفی شکری
                                             دانشجوی دکترای اقتصاد