طلسم۳۶ساله ناکامی زنان در حوزه انتخابیه خرم آباد

هیچ بانویی در ۹دوره اخیر انتخابات های مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مرکز استان به مجلس راه پیدا نکرده است. در ادوار گذشته همواره انتخاب های مردم در حوزه انتخابیه خرم آباد یکبار مصرف بوده و تنها حجت الاسلام سید محمد صالح طاهری توانسته است دو بار به عنوان منتخب مردم این حوزه راهی […]

Untitleببd-1

هیچ بانویی در ۹دوره اخیر انتخابات های مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مرکز استان به مجلس راه پیدا نکرده است. در ادوار گذشته همواره انتخاب های مردم در حوزه انتخابیه خرم آباد یکبار مصرف بوده و تنها حجت الاسلام سید محمد صالح طاهری توانسته است دو بار به عنوان منتخب مردم این حوزه راهی مجلس شود.
رقابت های انتخاباتی حوزه انتخابیه مرکز استان همواره به طوری بوده که غالبا کاندیداهای حاضر در انتخابات از چهره های تکراری هستند که بعضا سه الی چهار دوره هم سابقه کاندیداتوری در انتخابات مجلس را داشته و مردم در برخی اوقات پس از چندین دوره ناکامی آنها در یک دور به این دسته از کاندیداها اعتماد و آنها را راهی خانه ملت کرده اند.
فتح اله حسنوند،رضا رحیمی نسب،ایرج عبدی ،ابراهیم آقامحمدی در زمره افرادی هستند که قبل از انتخاب شدن به عنوان نماینده مردم خرم آباد در انتخابات های گذشته یک یا چند دوره ناکام بوده و پس از آن توانسته اند اعتماد مردم را جلب کنند.
کوروش فولادی و محمد رضا ملکشاهی راد نمایندگان ادوار پنجم و هشتم خرم اباد در مجلس شورای اسلامی پس از سید محمد صالح طاهری تنها نمایندگی بوده اند که در آستانه تکرار نمایندگی و حضور مجدد در مجلس بوده اما به فاصله نزدیک به ترتیب از راهیابی به مجالس ششم و نهم بازمانده اند.
فولادی که نماینده دوره پنجم خرم آباد بود در مجلسی ششم به مرحله دوم راه پیدا کرد اما قافیه را به سید عیسی موسوی نژاد و عبدالرحیم بهاروند واگذار و ناکام ماند.
محمد رضا ملکشاهی راد هم پس از نمایندگی دوره هشتم در دوره نهم به مرحله دوم رفت اما نتوانست در رقابت با آقامحمدی ،کامیاب شود.
امانکته ای که پس از بررسی انتخاب های مردم خرم آباد می توان فهمید این است که در هیچ دوره ایی مردم حوزه انتخابیه مرکز استان به نامزدهای زن در رقابت های انتخاباتی رای نداده و هیچ بانویی در ۹دوره اخیر به عنوان نماینده مجلس راهی خانه ملت نشده است.
این امر در سایر حوزه هیا انتخابیه های لرستان نیز صدق می کند و در ۹دوره اخیر هیچ بانویی به عنوان منتخب مردم راهی مجلس نشده است.بالعکس در انتخابات های شورای شهر خرم آباد همواره زنان در انتخابات سهم داشته و به عنوان منتخب مردم موفق به کسب کرسی شورای شهر شده اند.
آمارهای بررسی شده نشان می دهد در حالی که غالبآ انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه خرم آباد به مرحله دوم کشیده می شود در ۹دوره اخیر هیچ بانویی حتی نتوانسته حائز آرا ی لازم برای حضور در مرحله دوم شود.
تنها در دوره نهم بود که اعظم محمدی نیا به عنوان پدیده انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه خرم آباد در آستانه قرار گرفتن در بین افراد راه یافته به مرحله دوم قرار گرفت که با اختلاف نزدیک نسبت به نفرات قبل از خود از راهیابی به دور دوم بازماند.
ضعف نامزدهای زن در ادوار گذشته در طراحی مدل تبلیغاتی، شاخص نبودن نامزدهای زن در دوره های گذشته و مرد سالار بودن بافت انتخاباتی حوزه انتخابیه خرم آباد از جمله دلایلی بوده که در عدم راهیابی زنان به مجلس شورای اسلامی در این حوزه تاثیر داشته است.
حکایت دوره دهم کمی متفاوت تر به نظر می رسد در این دوره در بین داوطلبان ثبت نام شده نام سه بانوی شاخص به چشم می خورد که در صورت احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان می توانند طلسم ۴۶ساله عدم حضور زنان در مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه لرستان را بشکنند.
مهرنوش کریمی ،فیروزه غضنفری و اعظم محمدی نیا 
سرکار خانم مهرنوش کریمی همسر زنده یاد هوشیار ملکی طولابی یکی از داوطلبان ثبت نامی است که بسیاری از او به عنوان پدیده انتخابات دهم یاد می کنند.وی یک هفته پس از مرگ ناباورانه همسرش با شجاعت تمام برای تحقق آرمان های هوشیار ملکی طولابی وارد کارزار سخت انتخابات شده است،او از بسیاری متدها برخوردار است که شاید بتواند باعث موفقیتش در این عرصه شوند.
یک قانون نانوشته در خرم آباد می گوید مردم به کاندیداهای ناکام ادوار گذشته که در آستانه ورود به مجلس بوده اندبه دیدی مستحق نگاه کرده و در ادوار گذشته یکی از دو رای خود را به این دست کاندیداها می دهند شاید از این منظر اعظم محمدی نیا هم بتواند تاریخ ساز شود.
فیروزه غضنفری نیز در زمره زنان جسور و فعال است که به عنوان استاد دانشگاه فعالیت دارد نام این بانوی فعال را در صورت احراز صلاحیت باید در جمع رقبای مدعی کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی لحاظ کرد.

عباس دارایی/بلوطستان