سرخط خبرها
امروز: سه شنبه, ۲۵ مهر , ۱۳۹۶ | ۰۱:۳۷:۳۰آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۰۷/۲۳ ،‌ ۰۱:۵۴
۰۷ دی ۱۳۹۴در ۹:۰۶ ق.ظ تعداد بازدید: 272 بازدید کد خبر:49690 چاپ خبر

ریشه مشکلات اجتماعی جهان اسلام، تعطیل شدن «الگوپذیری اجتماعی از پیامبر (ص)» است/ سیره پیامبر (ص)، امت گرایی به جای طائفه گرایی بود

0

آیت الله مبلغی:

ریشه مشکلات اجتماعی جهان اسلام، تعطیل شدن «الگوپذیری اجتماعی از پیامبر (ص)» است. سیره پیامبر (ص)، امت گرایی به جای طائفه گرایی بود. “سلفی اندیشی در جهان اسلام” از نظر اجتماعی به تفرقه و خشونت منجر می شود. جامعه اسلامی به دلیل سخت گیری های سلفیت، از نظر عاطفی آسیب دیده است. به گزارش کشکان، […]

IMAGE634249105337343750
ریشه مشکلات اجتماعی جهان اسلام، تعطیل شدن «الگوپذیری اجتماعی از پیامبر (ص)» است.

سیره پیامبر (ص)، امت گرایی به جای طائفه گرایی بود.
“سلفی اندیشی در جهان اسلام” از نظر اجتماعی به تفرقه و خشونت منجر می شود.
جامعه اسلامی به دلیل سخت گیری های سلفیت، از نظر عاطفی آسیب دیده است.

به گزارش کشکان، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: مهمترین ریشه مشکلات اجتماعی جهان اسلام، تعطیل شدن جریان “تأسی و الگوپذیری از پیامبر (ص)” است.
آیت الله احمد مبلغی روز دوشنبه به مناسبت هفته وحدت در یادداشتی خاطرنشان کرد: از پیامبر (ص) تراثی درخشان و جامع به جای مانده است که متاسفانه در لابلای کتاب های تاریخی و حدیثی شیعه و سنی محبوس مانده، و به ساحت های اجتماعی به عنوان الگوی زندگی وارد نشده، و در مقابل چشمان نسل های نو قرار نگرفته است.
وی با اشاره به این که این سیره و تراث آنقدر مهم است که قرآن از آن به اسوه حسنه نام می برد، گفت: وقتی قرآن در معرفی پیامبر (ص) بر واژه “اسوه زیبا” تمرکز می کند، می خواهد و الگوی خود را برای این زندگی، الگوی زیبا معرفی، و هماهنگی دین و زیبایی را آشکار و محقق کند.
آیت الله مبلغی یادآور شد: یکی از زمینه های ظهور جریان های تکفیری و سخت گیر در فضای امت اسلامی، معرفی دین در چارچوبی بی اعتنا به حس زیبایی‌خواهی انسان در قبال نسل‌های نو است.
وی با اشاره به اینکه دین در صورت قرار داده شدن در مقابل حس زیبایی خواهی یا خنثی نسبت به آن، قیافه ای خشن به خود می گیرد، گفت: ارایه وصف “زیبا” برای پیامبر (ص) به عنوان الگو پیوند دو مقوله زندگی و زیبایی را در اسلام مورد توجه قرار می دهد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: گروه ها و جریان هایی که در جهان اسلام نه در رفتار و اخلاق‌شان و نه در نگاه ها و تصرفاتشان، حسن و زیبایی دیده نمی‌شود و فراتر زندگی را بر دیگران سخت، پُرمرارت و خشن ساخته اند، نفرت نسبت به دین را ایجاد ، و دین را به انزوا می کشانند.
وی گفت: سرشاخه های مهم سیره اجتماعی پیامبر(ص) عبارت بودند از : “تالیف دل ها” به جای “نفرت دل ها”، “اخوت اسلامی” به جای “رویارویی مذهبی”، “اخلاق اجتماعی” به جای “خشونت اجتماعی”، “امت محوری” به جای “طائفه گرایی”، “حرمت به انسان” به جای “کشتن انسان”، گستردن حالت امن و اطمینان در جامعه” به جای ” تروریسم و ایجاد خوف و ترس در جامعه”، “جاذبه بخشی به دین” به جای “نفرت آوری نسبت به دین”و …
وی ادامه داد: رویکرد “سلفی اندیشی در دین” از نظر فردی و درونی به سمت تضعیف عواطف انسانی، از بین بردن محبت در انسان و کشتن لطافت در روح است و از نظر اجتماعی به سمت تعمیق تفرقه و خشونت در جامعه است.
وی با اشاره به روایت امام باقر (ع) در نقد رویکرد خوارج به سخت گیری، که فرمود: “خوارج بر خود سخت گرفتند و دین فراخ تر از آن است” گفت: نگاه سخت گیرانه به رفتار خشونت گرایانه منتهی می شود و جامعه اسلامی امروز به دلیل سخت گیری های سلفیت به شدت از نظر عاطفی آسیب دیده است و اگر علاج نشود خطر عدم برقراری رابطه نسل های در حال شکل گیری با دین، (که ماهیت آن حب است،هل الدین الا الحب) جدی می گردد و در مسیر دین گریزی قرار می گیرند.
وی گفت: خوشبختانه برخی از سلفی ها در جهان اسلام به فکر بازسازی روش خود برآمده اند، گفت: جهان اسلام چه اهل سنت و چه شیعه باید به سلفی ها مجال این بازنگری را بدهد و با آن ها گفتگو کنند.

 

 

 

برچسب‌ها

دیدگاه

  1. درودخدابرمعدن علم واخلاص وصفاووفروتنی حضرت ایه الله حاج احمدمبلغی

    [پاسخ]

  2. خداوند شما مجتهد جوان را از تمامی بلیات حفظ بفرمایدخانواده شما باعث افتخار لرستان است

    [پاسخ]

بیان دیدگاه

عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
سایت های مرتبط