سخنرانی پر حاشیه دکتر مصطفی معین در دانشگاه تبریز

در این جلسه دکتر مصطفی معین با بیان اینکه خوشحالم که پس از ۱۰ سال امکان حضور مجدد بنده در دانشگاه تبریز فراهم شد گفت: از عجایب روزگار این است که وزیر علوم این اجازه حضور در دانشگاه مملکت در دولت های نهم و دهم را نداشت که چنین اتفاقی در هیچ کجای جهان رخ […]

reza-17در این جلسه دکتر مصطفی معین با بیان اینکه خوشحالم که پس از ۱۰ سال امکان حضور مجدد بنده در دانشگاه تبریز فراهم شد گفت: از عجایب روزگار این است که وزیر علوم این اجازه حضور در دانشگاه مملکت در دولت های نهم و دهم را نداشت که چنین اتفاقی در هیچ کجای جهان رخ نمی دهد.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه حضور در تبریز ، شهر اولین ها و حضور در خطه آذربایجان افتخار است، تصریح کرد: آذربایجان و تبریز کهکشانی از مجاهدان دانشمندانی چون شهریار و علامه طباطبایی را در خود پرورانده است.
وزیر علوم دولت اصلاحات با ابراز خوشحالی از اینکه دوره سیاه دولت های نهم و دهم گذشته است ادامه داد: خسارت های مادی آن دوران سالها می گذرد که آثارش از بین برود اما جبران خسارت های علمی و فرهنگی این هشت ساله چندین دهه و حتی نسل فاصله دارد تا بهبود یابد.
فعال سیاسی اصلاح طلب با برشمردن ثروت های یک سرزمین که آنها را در بخش های طبیعی، فیزیکی ، تاریخی و فرهنگی، انسانی و سرمایه اجتماعی تقسیم کرده بود، اظهار داشت: ثروت طبیعی چون منابع نفت و منابع زیر زمینی است که در این مورد ایران هفت برابر ثروت جهانی دارای ثروت است؛ ثروت فیزیکی جاده و راه است و در ثروت فرهنگی و تاریخی، ایران یکی از مهد های تمدن جهانی بوده است و بایستی نگاه ما به تاریخ و دین نگاهی برای توسعه باشد و در این راستا باید ارزیابی کنیم که آیا نگاه ما در زمینه ثروت های فرهنگی و تاریخی نگاهی توسعه گرایانه بوده است یا خیر.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به میزان دانش آموختان دانشگاه های کشور و تعداد جوانان مملکت، آنان را ثروت انسانی خواند و افزود: بایستی نوع نگاه به ثروت های انسانی تغییر کند، سرمایه اجتماعی بزرگترین سرمایه هر کشور است و مقولاتی چون ارتباط اعضای جامعه با یکدیگر، اعتماد عمومی و اعتماد دولت و ملت به یکدیگر و اعتماد جامعه و دانشگاه نسبت به هم از خصوصیات سرمایه اجتماعی هستند.
reza-7-1با شعار و گزافه گویی کشور به پیشرفت نمی رسد
وی با اشاره به دو پیمایش انجام یافته در دولت اصلاحات که نتایج آنها نشانگر عدم اعتماد عمومی ۸۰ درصدی جامعه است، ادامه داد: با شعار و گزافه گویی کشور به پیشرفت نمی رسد.
مصطفی معین در ادامه سخنانش شعار خود در انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال ۸۴ را توسعه علمی داست و ابراز داشت: فضای علمی نیاز به شعار و مرده باد و زنده باد ندارد. سیاست ۱۰ درصد مسائل ماست نود درصد مسائل ما ریشه در اخلاق و فرهنگ دارد.
وزیر علوم دولت اصلاحات با بیان اینکه جامعه ما آسیب دیده است و نشاط در آن دیده نمی شود و سرمایه اجتماعی آن اندک است، خاطرنشان کرد: شعار دولت های ما بایستی توجه به توسعه اجتماعی باشد و در این راستا باید اصل را بر کرامت انسان قرار دهیم و وحدت جامعه را حفظ کنیم.
وی در ادامه سخنانش در این همایش، دانشجو را مظهر آگاهی بخشی و وحدت ملی معرفی کرد و افزود: در مواقعی که دانشجویان فعال بوده اند جامعه نیز نسبت به امور حساسیت بیشتری نشان داده است.
وزیر علوم دولت اصلاحات یکی از راهبردهای خود برای فعالیت دانشجویان را حفظ وحدت و انسجام دانست و تاکید کرد: دانشجو، استاد و دانشگاه گروه های مرجع در دانشگاه هستند و برخورد احساسی و افراط و تفریط در فضای دانشگاه جامعه را از دانشگاه دور می سازد.
مصطفی معین تاکید بر اخلاق را دیگر راهبرد خود برای فعالیت های دانشجویانی دانست و ادامه داد: مخالفت ها نباید با توهین همراه باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب سازماندهی و ایجاد تشکیلات را از دیگر راهبردهای دانشجویی معرفی کرد و گفت: دانشجویان در دانشگاه باید تمرین مدیریت بکنند.
وی دیگر راهبرد خود برای فعالیت های دانشجویی را حفظ معیار بودن دانشجویان معرفی کرد و گفت: دانشجویان منتظر احزاب و گروه های سیاسی نباشند و در انتخابات پیش رو حتی جلوتر از احزاب نقش آفرینی کنند.
دانشگاه نبایستی باشگاه احزاب سیاسی گردد که هر جناحی از دانشگاه سرباز گیری کند
در ادامه این جلسه، معین در پاسخ به سوالی درمورد وقایع ۱۸ تیر ۷۸ گفت: ۱۸ تیر یک فاجعه بود، حمله وحشیانه ای به کوی دانشگاه انجام گرفت و هیچ کس نفهمید ریشه اش از کجاست.
وزیر علوم دولت اصلاحات بحران سازی برای دولت و درنهایت ساقط کردن آن و زهر چشم گرفتن از دانشگاه را از دلایل وقوع ۱۸ تیر ۷۸ دانست و تصریح کرد: در غیاب احزاب و مطبوعات دانشگاه از وظیفه اصلی خود یعنی تولید علم باز می ماند دانشگاه نبایستی باشگاه احزاب سیاسی گردد که هر جناحی از دانشگاه سرباز گیری کند.
معین با بیان اینکه در یک جامعه توسعه یافته استقلال دانشگاه امری بدیهی است ادامه داد: قصد ما در دولت اصلاحات این بود که عملا دانشگاه ها را مستقل سازیم.
وی استعفای خود در زمان تیر ۷۸ اعتراض به این حمله دانست که به بیان وی موثر بود و آرامش را به دانشگاه بازگرداند.
معین با بازخوانی خاطرات خود از ۱۸ تیر ۷۸ به همزمانی آن روز با بازی پرسپولیس و استقلال اشاره کرد و گفت: برای حفظ آرامش با حضور در میان دانشجویان از عصر تا پاسی از شب سعی کردم که جلوی خروج دانشجویان از کوی دانشگاه را بگیرم.
ریشه مسائل ۸۸ در مناظرات انتخاباتی بود
این فعال سیاسی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات احمدی نژاد در مناظرات انتخاباتی ۸۸ که وی را مسئول اصلی ستاره دار کردن دانشجویان معرفی کرده بود اظهار داشت: پس از این ادعا با معاونت های سابق وزارت علوم جلسه ای داشتیم و پاسخ خود را به صورت مکتوب به صدا و سیما ارائه کردیم که متاسفانه پخش نشد و نظرم این است که بیشتر مسائلی که در سال ۸۸ رخ داد ریشه اش از اتهاماتی بود که در مناظرات انتخاباتی مطرح شد و امکان پاسخ گویی غایبان فراهم نیامد.
شرح انتخابات ۸۴ را در شکلی مکتوب ارائه خواهم کرد
وی در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ و حضور چند کاندیدای اصلاح طلب در آن زمان گفت: به نظر من افرادی باید رئیس جمهور شوند که در بالاترین حد علمی و تخصصی قرار دارند و من این ویژگی را در خود می دیددم.
معین با بیان اینکه رئیس جمهور بایستی با حمایت احزاب وارد گود انتخابات شود تنها کاندیدایی بودم که مورد اجماع احزاب اصلاح طلب بودم. در آن زمان در جبهه اصلاحات مدیریتی وجود نداشت و رئیس دولت اصلاحات هم نمی توانست این جبهه را مدیریت کند و اگر هم مداخله می کرد برخی شاید سخنانش را گوش نمی کردند.
او با بیان اینکه گرایش شخصی رئیس دولت اصلاحات در آن دوره بنده بودم نه کاندیدای هم لباس خود، ادامه داد: مدیریت رئیس دولت اصلاحات در سال ۹۲ در شکل آشکار سبب شد که با کنار رفتن دکتر عارف، حسن روحانی پیروز انتخابات شود.
وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره به اینکه در آن انتخابات بر اساس اصول اخلاقی علمی و وجدانی خود عمل کرده است افزود: اگر عمر باشد شرح انتخابات ۸۴ را در شکلی مکتوب ارائه خواهم کرد.
در انتخابات مجلس شرکت نخواهم کرد
این فعال سیاسی در پاسخ به سوالی در مورد کاندیداتوری اش در انتخابات پیش رو گفت: از تهران و شیراز و اصفهان دعوت کرده اند اما در پاسخ به همه آنها گفته ام در انتخابات مجلس شرکت نخواهم کرد.
بایستی قدر نعمت ها را بدانیم
وی در پاسخ به سوال دانشجویی در زمینه حقوق اقوام و متهم کردن وی به نادیده گرفتن حقوق اقوام گفت: اگر اخلاقی رفتار می کنید بایستی شرح اتفاقات را از خود من بپرسید. محکم ترین وزیر علومی هستم که در دادن آزادی های قانونی رفتار کرده ا.م در دهه اول انقلاب که حضور مدیران بومی به سبب ملاحظات امنیتی مخالفان جدی داشت همواره بر به کار گیری نیروهای بومی در مناطق قومی تاکید کرده ام.
معین ایجاد جبهه دموکراسی و حقوق بشر را دیگر دلیل خود برای احترام به حقوق اقوام دانست و گفت: رفتار ما باید به گونه ای باشد که در دام نقشه خاورمیانه بزرگ آمریکا و اسرائیل بیفتیم. بایستی قدر نعمت ها را بدانیم قدر دولت اصلاحات را ندانستینم و به مصیبت دولت نهم و دهم رفتار آمدیم. بایستی قدر دولت تدبیر و امید را بدانیم.

*این مراسم حواشی دیگری نیز در خود داشت معین به همراه دکتر پورفیض رئیس پارک علم و فناوری استان وارد محل سخنرانی شد، پخش کلیپ انجمن اسلامی دانشجویان که بنا به گفته دبیر تشکیلات این انجمن تصاویر رئیس دولت اصلاحات را هم داشت ولی به علت سانسور شدید توسط مسئولین دانشگاه پخش نشد.
*هر گاه در زمان سخنرانی دبیر تشکیلات انجمن اسلامی و دکتر معین نام رئیس دولت اصلاحات مطرح می شد اقلیتی از دلواپسان حاضر در جلسه شعار مرگ بر فتنه گر سر می دادند و دانشجویان دیگر نیز با تشویق و درود بر رئیس دولت اصلاحات به آنها پاسخ می دادند.
*شدت این واکنش اقلیت دلواپس به گونه ای بود که مصطفی معین در پاسخ به آنها گفت: چون متخصص آلرژی هستم این دوستان نیز به این نام آلرژی پیدا کردند. این سخن معین با پاسخ دانشجویان منتقد همراه شد که آنها در پاسخ گفتند غیرت آلرژی نیست و معین ادامه داد: غیبت و تهمت آلرژی است.
*در خلال سخنان دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشگاه تبریز وقتی نام های آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و محمد رضا عارف و رئیس دولت اصلاحات مطرح می شد دانشجویان با تشویق خود به این نام ها واکنش نشان میدادند.