گزارش تصویری/ مراسم روز جهانی معلولین در خرم آباد

به گزارش خبرنگار کشکان، به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولین آیین گرامیداشت معلولین با حضور دکتر ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی ،دکتر عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، دکتر توکلی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی […]

به گزارش خبرنگار کشکان، به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولین آیین گرامیداشت معلولین با حضور دکتر ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی ،دکتر عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، دکتر توکلی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی ، سید محمد شاهرخی معاون سیاسی،امنیتی استاندار و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی ، مدیران و کارکنان بهزیستی لرستان و جمع کثیری از معلولان برگزار شد.

اسداله حیدری مدیر کل بهزیستی لرستان در این آئین به تبیین مسائل ،مشکلات و تنگناهای معلولین و بهزیستی پرداخت و گفت در جامعه لرستان حدود ۱۵۰ هزار نفر معلول وجود دارد که بزرگترین اقلیت اجتماعی را به خود اختصاص داده است. وی گفت: طبیعتاً ما باید یک نگاه روز آمد به مسئله معلولیت داشته باشیم و نگاه سنتی یک نگاه ترحم آمیز است که معلول را فردی ناتوان می دانند. درصورتی که معلولیت ناتوانی نیست ،بلکه ما معلولینی داریم که جزو نخبگان برتر، مخترعین و مکتشفین جامعه هستند.

حبدری در ادامه گریزی به قانون جامعه حمایت از معلولین زد و افزود علیرغم اسم جامع در این قانون خیلی هم جامع نیست چون ،تمام نیازهای بروز معلولین را در بر نمی گیرد ،در هر حال قانون باید زمینه استفاده برابرفرصتهای اجتماعی را فراهم کند.از طرفی دیگر،متاسفانه این قانون به نحوکامل اجرا نمی شود.چون در قانون جامع حمایت از معلولین رعایت استاندارد سازی ابنیه و مناسب سازی اماکن عمومی به نفع افراد معلول و کم توان تاکید شده و شهرداری می بایست از صدور مجوزهای ساخت در این خصوص خودداری کند و یا اینکه صداو سیمای مراکز استانها می بایست ۲ ساعت در هفته را به مسائل معلولین و بهزیستی اختصاص دهد که اینگونه نبوده است.

مدیر کل بهزیستی لرستان افزود دولت تدبیر و امید که رویکردش به همه مسائل عالمانه است به مسائل معلولین و مسائل رفاه اجتماعی هم نگاه عالمانه ای دارد به همین دلیل در سازمان بهزیستی کشور رویکرد پیشگیری از معلولیتها و آسیب های اجتماعی ،مبتنی بر آگاهی بخشی در دستور کار قرار گرفته ،و این رویکرد فقط با همکاری جدی رسانه ها و دستگاههای اجرایی خصوصاً رسانه ملی که ضریب نفوذ بالایی در بین مردم دارد امکانپذیر است.

اسداله حیدری گفت بر اساس قانون جامع حمایت از معلولین ،وزارت راه و شهرسازی موظف است ۱۰ درصد از ساختمانها و اراضی موجودش را در اختیار معلولین قرار دهد که این مسئله تحقق نیافته است وی هم چنین از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ،سازمان تبلیغات اسلامی ،اداره ورزش و جوانان و…خواست طبق قانون امکانات خود را در اختیار معلولین قرار دهند.

وی با بیان اینکه وظیفه اساسی بهزیستی سیاستگذاری در امر سلامت اجتماعی است افزود،ما واقعاً به دنبال این نیستیم که امورات معلولین را به بهزیستی محول کنیم و پوشش دادن تمام نیازهای معلولین توسط بهزیستی امکانپذیر نیست .بنابراین ما نباید کاری کنیم که معلولین دچار محرومیت و معلولیت اجتماعی شوند.

مدیرکل بهزیستی لرستان به عدم رعایت قانون سهم ۳ درصداستخدام معلولین در دستگاههای اجرایی گریزی زد و افزود متاسفانه در جامعه این فرصتها برابر توزیع نشده برای معلولین چون مسئله اشتغال فقط مسئله در آمدزایی و امرارمعاش نیست بلکه به اعتماد به نفس و عزت نفس معلول نیز آسیب می رساند و فرد ایزوله اجتماعی میشودو پیامدهای روحی روانی فردی ،خانوادگی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

اسداله حیدری از معاونت سیاسی امنیتی استاندار در خواست کرد ،دستگاههای اجرایی را موظف به اجرایی کردن مواد قانونی ،قانون جامع حمایت از معلولین نمایند و افزود بهزیستی لرستان در راستای اهداف خود یعنی توانمندسازی و قادر سازی ،دست همکاری بسوی دستگاههای اجرایی دراز می کند و خواهشمندیم مارا در راستای رسیدن به این هدف والا که کمک به جمعیت هدفی است که نفش بسزایی در جریان انقلاب و تثبیت آن داشته اند یاری کنند.

در این مراسم همچنین از معلولان مقاطع تحصیلی دکترا و ورزشکاران مدال آور پاراالمپیکی در ستاد بهزیستی لرستان با اهدا لوح و هدایایی تقدیر بعمل آمد.

محمد جعفر نظری مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی لرستان با اشاره به برگزاری آیین بزرگداشت روز جهانی معلولین که با حضور جمعی از نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی ،معاون سیاسی امنیتی استاندار ،مدیران کل بهزیستی ،تعاون کار و رفاه اجتماعی و برخی مدیران دستگاههای اجرایی در ستاد بهزیستی لرستان برگزار گردید گفت: در این آیین از دو دانشجوی معلول مقطع دکترا به نامهای صمد محمد آبی و محمد طاهر پور هم چنین از ۲ ورزشکار مدال آور پاراالمپیکی به نامهای سجاد محمدیان نفر اول پرتاب نیزه و محسن کاییدی نفر دوم پرتاب نیزه و محمود بیگی زاده مربی تیم ملی کشتی جوانان ناشنوای کشور با اهدای لوح و هدایایی تقدیر بعمل آمد.

نظری هم چنین در ادامه افزود: رضا ندری مراقب برترطرح ومحمد پناهی ،ولی زمانپور ،بابک عربان ،حسین بیرانوند و توفیق ظهرابی به ترتیب نفرات اول تا پنجم مسابقات ویلچر رانی ،لوح و جوایز خود را از دست نمایندگان مردم لرستان و مدیرکل بهزیستی دریافت نمودند.

مدیر روابط عمومی بهزیستی گفت عروس مدهنی ،مادری که از چهار فرزند معلول خود با سختی و مشقت زیاد نگهداری میکند به خاطر صبر و استقامت وافر ،مورد تحسین و تقدیر مدیران و حاضران در جلسه قرار گرفت.

عکس: سیروس مؤمنی/ کشکان

a2de4186-d07b-4831-ad8a-ada6e4539d2e

IMG-20151203-WA0012

IMG-20151203-WA0000 IMG-20151203-WA0001 IMG-20151203-WA0006 IMG-20151203-WA0011 IMG-20151203-WA0015 IMG-20151203-WA0032 IMG-20151203-WA0040 IMG-20151203-WA0042 IMG-20151203-WA0048 IMG-20151203-WA0057 IMG-20151203-WA0059

IMG-20151203-WA0053

۸afaca03-0449-4b1d-b168-ec6b84f12770