پاسخ مصطفی شکری به مطلب «نگاهی به عملکرد استاندار لرستان…»/ سرمایه گذار همچون گنجشک حساس است!/ یک «برند» برای گردشگری لرستان ایجاد شود
اگر جناب مهندس بازوند در طول تمام زمام داری شان در استان لرستان، همین یک ثمر را برای استان لرستان داشته باشند و راه “برند سازی گردشگری” را آغاز کنند، یک یادگار ارزشمند از خود جای گذاشته اند.
دوست ارجمند و اهل نظرم جناب قربانی عزیز؛ سلام “گرم” بنده را از هوای “سرد” تبریز پذیرا باشید…
تحلیل آن عزیز را مطالعه کردم. منصفانه بود.
در اقتصاد برای سرمایه گذار از واژه “گنجشک” استفاده می شود! یعنی سرمایه گذار همچون گنجشک حساس است! برای جذبش باید خیلی تلاش کرد ولی برای رفتنش با کوچکترین بی ثباتی “پر” می گیرد و می رود!
شوربختانه سال های بر ما گذشت که اقتصاد ایران دچار تکانه های شدید اقتصادی شده بود (و البته تبعات آن همچنان ادامه دارد!)
ثبات، زیر بنای توسعه و رشد هر کشور و منطقه ای است. ثبات “گمشده” چند ساله اخیر اقتصاد ایران است!
تو گویی که به چهره اقتصاد ایران اسید پاشی صورت گرفته است! بی ثباتی! شرایط نااطمینانی! ابهام و ترس از پیامدهای آتی! اقتصاد ایران را به کما برده است و هر روز یکی از بازارهای موازی اقتصاد (همچون بازار خودرو؛ بازار ارز؛ بازار طلا و…) را دچار نوسان نامتوازن می کند! این شرایط تمام استانهای کشور است؛ بویژه استان های بدون زیر ساختی چون لرستان!
و اما در مورد استان لرستان، جناب بازوند استاندار محترم، در کنار تلاش هایشان نقاط ضعفی هم داشته اند. در این نوشتار کوتاه بنا به تحلیل وضعیت عملکرد ایشان ندارم. سابقاً به ایشان پیشنهادی دادم که امیدورام مفید واقع شود. به ایشان پیشنهاد دادم که “تمام تلاش” خود را بر ساختن یک برند گردشگری در لرستان صرف کند و بر جذب درآمد گردشگری که کمترین هزینه و بیشترین مزیت را برای استان دارد، تمرکز کند. در عصر مدرن جدیدترین و بهترین و بالاترین درآمد برای مناطقی که جاذبه های گردشگری و تاریخی دارند، همین “صنعت گردشگری” است. استان ما هم که سرشار از این جاذبه هاست! از دژ شاپور خواست گرفته تا دریاچه زیبای گهر، دره رویای شیرز، پل کشکان، غار میرملاس، غار هومیان، کاکارضا، پل دختر و …
نکته جالب این که در مقایسه بین دو استان اصفهان و استان همدان که هر دو جزء مناطق گردشگر پذیر ایران هستند با وجود اینکه مناطق بکر طبیعی و جذابیت های تاریخی استان اصفهان با استان همدان قابل مقایسه نیست (!) با این وجود برند اصلی گردشگری ایران متعلق به اصفهان است و نه همدان! و بیشترین درآمد سرانه گردشگری ایران در اصفهان بدست می آید!
اصفهان یک “برند گردشگری” شده است و تا وقتی که ثبات و احساس امنیت وجود داشته باشد، درآمد ثابت گردشگری خود را خواهد داشت. زیرا که اصفهان زیرساخت های مناسبی برای رفاه گردشگران ایجاد کرده است از هتل گرفته تا جاده های ایمن. در ضمن استان اصفهان تبلیغات “مناسبی” هم در این زمینه دارد. حال اگر جناب مهندس بازوند در طول تمام زمام داری شان در استان لرستان، همین یک ثمر را برای استان لرستان داشته باشند و راه “برند سازی گردشگری” را آغاز کنند، یک یادگار ارزشمند از خود بر جای گذاشته اند.
ایشان باید برای این کار تمرکز خود را بر فعالیت های زیر قرار دهد:
– ساخت راه های با کیفیت منتهی به مناطق باستانی و جاذبه های گردشگری استان لرستان.
– استفاده از تبلیغات در شبکه های مطرح.
– ایجاد و احداث مجتمع های گردشگری مطابق با نیاز گردشگران.
– توسعه گردشگری کوهستان به عنوان یکی از قابلیت های شهرستان های استان لرستان.
– ایجاد مزیت رقابتی از طریق حس وفاداری نسبت به برند مقصد گردشگری لرستان و به طبع آن مهیا ساختن زمینه تبلیغات دهان به دهان مثبت در میان گردشگران داخلی و خارجی نسبت به مقصد گردشگری لرستان.
– راه اندازی بانک اطلاعاتی گردشگری برای راهنمایی گردشگران.
-ارتقاء سیستم های گردشگری مجازی و برنامه ریزی در راستای تقویت گردشگری الکترونیک.
– برپایی جشن ها و جشنواره های مختلف در فصول سال به خصوص فصول گردشگری و تعطیلات.
در پایان برای آن عزیز خجستگی و مبارکی آرزو می کنم و امید آن دارم که روزی نام استان ما هم یک “برند گردشگری” معتبر باشد.
مصطفی شکری – دبیر سرویس اقتصاد کشکان و دانشجوی دکتری اقتصاد بین الملل
سلام؛ مطلبتان بمورد و در خور توجه است. تا آنجا که مطلع ام، ایشان (استاندار محترم) دانشجوی دکتری جغرافیا_گرایش برنامه ریزی توریسم است. پیشتر نیز اینجانب پیشنهاد احداث ژئوپارک ملی در جنوب لرستان را دادم، اما پاسخی ذریافت نکردم. [ژئوپارک (geopark) مخفف پارک زمینشناسی (Geology Park) است] . به هر روی امیدوارم این استان محروم از دفینه های پنهان و ثروت های پیدا روزگارش خوش شود. راستی این چاه های آب کوهدشت که به تعبیر خبرگزاری مهر؛ “بجای آب آتش می دهند” اگر در سویس و موناکو بودند چه استقبالی از آنها می شد؟ بنا به اظهار شرکت اکتشافی “سی ان پی سی” وابسته به شرکت نفت، میدان نفتی بزرگ کوهدشت و رومشگان حداقل قابلیت استخراج روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت را دازد… کاش عمر ما کفاف دهد تا شاهد اداره استان عزیزمان بدست افراد صاذق، متخصص، متعهد، مستقل، دلسوز و عملگرا اداره شود. اکنون هم بارقه های امیدی هست اما از بارقه تا شراره… بماند دوست عزیز و نیک اندیش.
[پاسخ]
بجای؛دلسوز و عملگرا اداره شود.
دلسوز و عملگرا باشیم.
[پاسخ]
سلام و عرض ادب و احترام دارم به خدمت استاد ارجمندم جناب جودکی عزیز
امید که همواره روزگار خجسته و پیروز باشید…
[پاسخ]
جناب آقای دوست محمدی عزیز ازاینکه آن پوستر رابرداشته اید سپاسگزارم .به اسم جلاله قسم اصلا وحدتی در کارنیست.اینو از سردلسوزی بهت گفتم که خدای نخواسته ضایع نشوی.چون من کاملادرجریان امور هستم چنین چیزی امکان پذیر نیست.حتی احتمالش را ۱درصد هم قرار نده .موفق وموید باشید.
[پاسخ]
با سلام دوست عزیز ما که نگفتیم وحدت کردن اون پوستر اطلاعیه مصاحبه ایه که با ایشون در مورد روند ائتلاف صورت گرفته و این هفته درج میشه. وگرنه خود ایشون هم تو مصاحبه گفتن هنوز ائتلافی صورت نگرفته!
[پاسخ]
دوست ارزشمند ،فرهیخته و اندیشمندم جناب آقای شکری
با سلام و ارادت و تقدیر از ابراز محبتی که بر نوشتار حقیر مرقوم فرمودید . سرمای سرد تبریز نتوانسته بر گرمای وجود شما غالب شود و گرما ،حرارت و دانایی را به عینه در کلام شما احساس می کنم .
باید تصدیق کرد مطالب جنابعالی را که به نیکی اشاره کرده اید و از دیدگاه یک فرد مطلع دانشگاهی راهکار هم ارائه داده اید .
به زعم حقیر اساسی ترین نیاز در توسعه گردشگری استانی که کم نظیر ترین پل ها و قلعه های تاریخی را دارد و آبشار های خروشان ،دریاچه های حیرت انگیز و زلال ، تالاب های رویایی و مناطق بکرو طبیعی شگفت انگیز آن امروز زینت بخش هر محفل و خانه ای است ، تنها به مدد توسعه فرهنگی به عنوان خشت زیرین توسعه امکان پذیر است .
ترادژی غمباری است احساس ناامنی و همین یک نکته کافیست که گردشگران و تولیدگران بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این بهشت گمشده ابا داشته باشند .
و هر از چند گاهی واقعه ای رخ می دهد و در فضاهای مجازی دست به دست می شود تا از پیمودن مسیر توسعه فرهنگی در این سامان ،پای توسعه به تلنباری از موانع برخورد کندو شاهد ایستایی و رکودی غیر منصفانه در این عرصه ها باشیم . از یاد نباید برد فرصت ها و ظرفیت هایی که با یک رویداد نابخردانه ابتر ماندندو کام مردم ما را تلخ کردند و علی هذا …………..
باید رسانه های جمعی و رسانه ملی از طرفیت بالقوه خود استفاده کند و در آگاهی بخشی به مردم و رشد فرهنگ عمومی همت بگمارد .
توسعه زیر ساخت های گردشگری عامل مهم دیگری است که می تواند صنعت توریسم ما را متحول کند و در توسعه سبد اقتصادی خانوارهای لرستانی موثر باشد . سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری باید عالمانه در این عرصه ورود کند و با ترتیب دادن همایش های آسیب شناسی صنعت گردشگری در لرستان و بررسی راهکارهای توسعه گردشگری از فکر ،اندیشه و خرد نخبگان دانشگاهی هوشمندانه استفاده کند . سالیانی است که غبطه می خورم که چرا با برنامه مدون و کارشناسی شده شاهد جشن برداشت انار سیاب یا انجیرهای سیاه پلدختر با دعوت از سازمان های مردم نهاد و نهاد های دخیل در گردشگری نیستیم .
در لرستان سرمایه های زیادی هست که می تواند گره گشای رنج و مصائب این مردم باشد و نباید این فرصت را از دست داد .
امیدوارم روی برسد که شاهد رفاه و خوشبختی مردمان لرستان در این بهشت طبیعت باشیم
سربلند ،پیروز و سعادتمند باشید .
علی قربانی
[پاسخ]
سلام و درود بر جناب قربانی عزیز
از دقت نظر شما سپاسگزارم. بر شما خجستگی، مبارکی، طراوت و لطافت روح را آرزو می کنم…
[پاسخ]
ولله آقایون! من لیسانسم علوم اجتماعی گرایش برنامه ریزی توسعه از دانشگاه علامه است. اصلا درس های تخصصی ام مربوط به توسعه اقتصادی اجتماعی بوده. تا جایی که حالیمه این بحث گردشگری برای شانه خالی کردن دولت از مسئولیت توسعه مناطق محروم است. در یک جلسه رسمی این این را گفتم که با تعجب شدید آنهایی که تخصصی در توسعه نداند مواجه شدم. در جوابشان هم گفتم این موضوع رشته ی علمی منه شما چرا اینقدر حق به جانب فکر میکنید!؟
حکومتی که با ارز ۸ و ۱۰۰ و ۲۵۰ تومنی در اصفهان و شیراز و تبریز و … توسعه ایجاد کرده، حالا از ما میخواد به مهمانداری این کوه قاف را طی کنیم.
تکرار میکنم: دولتها با این شگرد از مسئولیت خود می گریزند از جمله دولت آقای روحانی ( که در دو ماه گذشته با همه ی وقتم مسئول کمیته تبلیغات حزب اعتماد برای او بوده ام) و استاندار لرستان.
وسلام. هر حق همینه.
[پاسخ]
ببخشید منظورم کمیته تبلیغات حزب اتحاد (اتحاد ملت ایران ـ شاخه لرستان) بود که اشتباهاً نوشتم حزب اعتماد .
[پاسخ]