پاسخ مصطفی شکری به مطلب «نگاهی به عملکرد استاندار لرستان…»/ سرمایه گذار همچون گنجشک حساس است!/ یک «برند» برای گردشگری لرستان ایجاد شود

اگر جناب مهندس بازوند در طول تمام زمام داری شان در استان لرستان، همین یک ثمر را برای استان لرستان داشته باشند و راه “برند سازی گردشگری” را آغاز کنند، یک یادگار ارزشمند از خود جای گذاشته اند.

IMG_۲۰۱۵۱۱۲۹_۱۰۴۱۴۴
دوست ارجمند و اهل نظرم جناب قربانی عزیز؛ سلام “گرم” بنده را از هوای “سرد” تبریز پذیرا باشید…
تحلیل آن عزیز را مطالعه کردم. منصفانه بود.

در اقتصاد برای سرمایه گذار از واژه “گنجشک” استفاده می شود! یعنی سرمایه گذار همچون گنجشک حساس است! برای جذبش باید خیلی تلاش کرد ولی برای رفتنش با کوچکترین بی ثباتی “پر” می گیرد و می رود!
شوربختانه سال های بر ما گذشت که اقتصاد ایران دچار تکانه های شدید اقتصادی شده بود (و البته تبعات آن همچنان ادامه دارد!)
ثبات، زیر بنای توسعه و رشد هر کشور و منطقه ای است. ثبات “گمشده” چند ساله اخیر اقتصاد ایران است!
تو گویی که به چهره اقتصاد ایران اسید پاشی صورت گرفته است! بی ثباتی! شرایط نااطمینانی! ابهام و ترس از پیامدهای آتی! اقتصاد ایران را به کما برده است و هر روز یکی از بازارهای موازی اقتصاد (همچون بازار خودرو؛ بازار ارز؛ بازار طلا و…) را دچار نوسان نامتوازن می کند! این شرایط تمام استانهای کشور است؛ بویژه استان های بدون زیر ساختی چون لرستان!
و اما در مورد استان لرستان، جناب بازوند استاندار محترم، در کنار تلاش هایشان نقاط ضعفی هم داشته اند. در این نوشتار کوتاه بنا به تحلیل وضعیت عملکرد ایشان ندارم. سابقاً به ایشان پیشنهادی دادم که امیدورام مفید واقع شود. به ایشان پیشنهاد دادم که “تمام تلاش” خود را بر ساختن یک برند گردشگری در لرستان صرف کند و بر جذب درآمد گردشگری که کمترین هزینه و بیشترین مزیت را برای استان دارد، تمرکز کند. در عصر مدرن جدیدترین و بهترین و بالاترین درآمد برای مناطقی که جاذبه های گردشگری و تاریخی دارند، همین “صنعت گردشگری” است. استان ما هم که سرشار از این جاذبه هاست! از دژ شاپور خواست گرفته تا دریاچه زیبای گهر، دره رویای شیرز، پل کشکان، غار میرملاس، غار هومیان، کاکارضا، پل دختر و …
نکته جالب این که در مقایسه بین دو استان اصفهان و استان همدان که هر دو جزء مناطق گردشگر پذیر ایران هستند با وجود اینکه مناطق بکر طبیعی و جذابیت های تاریخی استان اصفهان با استان همدان قابل مقایسه نیست (!) با این وجود برند اصلی گردشگری ایران متعلق به اصفهان است و نه همدان! و بیشترین درآمد سرانه گردشگری ایران در اصفهان بدست می آید!
اصفهان یک “برند گردشگری” شده است و تا وقتی که ثبات و احساس امنیت وجود داشته باشد، درآمد ثابت گردشگری خود را خواهد داشت. زیرا که اصفهان زیرساخت های مناسبی برای رفاه گردشگران ایجاد کرده است از هتل گرفته تا جاده های ایمن. در ضمن استان اصفهان تبلیغات “مناسبی” هم در این زمینه دارد. حال اگر جناب مهندس بازوند در طول تمام زمام داری شان در استان لرستان، همین یک ثمر را برای استان لرستان داشته باشند و راه “برند سازی گردشگری” را آغاز کنند، یک یادگار ارزشمند از خود بر جای گذاشته اند.
ایشان باید برای این کار تمرکز خود را بر فعالیت های زیر قرار دهد:

– ساخت راه ­های با کیفیت منتهی به مناطق باستانی و جاذبه ­های گردشگری استان لرستان.
– استفاده از تبلیغات در شبکه­ های مطرح.
– ایجاد و احداث مجتمع­ های گردشگری مطابق با نیاز گردشگران.
– توسعه گردشگری کوهستان به عنوان یکی از قابلیت­ های شهرستان­ های استان لرستان.
– ایجاد مزیت رقابتی از طریق حس وفاداری نسبت به برند مقصد گردشگری لرستان و به طبع آن مهیا ساختن زمینه تبلیغات دهان به دهان مثبت در میان گردشگران داخلی و خارجی نسبت به مقصد گردشگری لرستان.
– راه اندازی بانک اطلاعاتی گردشگری برای راهنمایی گردشگران.
-ارتقاء سیستم­ های گردشگری مجازی و برنامه­ ریزی در راستای تقویت گردشگری الکترونیک.
– برپایی جشن­ ها و جشنواره های مختلف در فصول سال به خصوص فصول گردشگری و تعطیلات.

در پایان برای آن عزیز خجستگی و مبارکی آرزو می کنم و امید آن دارم که روزی نام استان ما هم یک “برند گردشگری” معتبر باشد.

مصطفی شکری – دبیر سرویس اقتصاد کشکان و دانشجوی دکتری اقتصاد بین الملل