عاشورا تبلور عشق، حماسه، عزت و شهادت است

به گزارش خبرنگار کشکان، دکتر مجتبی گراوند رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت در مراسمی که به همت بسیج دانشجویی و امور فرهنگی این مرکز به مناسبت ایام اربعین حسینی برگزار گردید در سخنانی بیان نمودند: حادثه عاشورا از دلخراش ترین وقایع تاریخ اسلام به شمار می رود. این رخداد از زمان وقوع تاکنون مورد اهتمام […]

به گزارش خبرنگار کشکان، دکتر مجتبی گراوند رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت در مراسمی که به همت بسیج دانشجویی و امور فرهنگی این مرکز به مناسبت ایام اربعین حسینی برگزار گردید در سخنانی بیان نمودند: حادثه عاشورا از دلخراش ترین وقایع تاریخ اسلام به شمار می رود. این رخداد از زمان وقوع تاکنون مورد اهتمام و توجه انسان های آزاده فارغ از نگاه عقیدتی قرار گرفته است. متفکران و نویسندگان مسلمان و غیر مسلمان از زاویه های گوناگون آن را کاویده اند و جای پژوهش برای مباحث عمیق تاریخی، اخلاقی و انسانی وجود دارد.

دکتر گراوند ادامه دادند که پس از پیامبر(ص) باورها و ارزش‌های الهی رنگ باختند و به تدریج باورها و ارزش‌ها و اعمال جاهلی زنده شدند. ۵۰ سال از رحلت پیامبر گرامی اسلام نگذشته بود که به طرز ناجوانمردانه و ظالمانه ای فرزندان پیامبر (ص) را به خاک و خون کشیدند و به شهادت رساندند و به اسارت گرفتند.

۸ee4d26e-3de7-472e-91c9-512a226438b3

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفتند که راز بازگشت به جاهلیت و اتفاق افتادن حادثه خونین و دلخراش عاشورا در عواملی همچون سقیفه بنی ساعده، جدایی مردم از اهل بیت(ع)، تبدیل امامت الهی به نظام سلطنتی، فتوحات دوره خلفا و حاتم‌ بخشی‌های بی حساب و کتاب از بیت المال، بازگشت به باورها و ارزش‌های جاهلی (قومیت‌گرایی، عافیت‌طلبی و تجمّل‌پرستی، افزون‌طلبی و مقام‌خواهی، فرصت‌طلبی و نفاق، ترس و وحشت و دنیاپرستی)، طرد بزرگان صحابه همچون ابوذر غفاری، عبدالله بن مسعود و دیگران، بی بصیرتی خواص در اثر نفاق و غفلت و تجمل گرایی، حاکمیت یافتن افراد نااهل و ناکارآمد و بی ایمان، کم توجهی به ارزش ها و احکام الهی و ایجاد احساس انفعال و بی مسئولیتی در میان مردم بود. در واقع تحلیل درست حادثه عاشورا و شناخت درس‌ها و عبرت‌ها و عوامل و زمینه‌هایی که سبب پیدایی عاشورا شدند می‌تواند چراغی فراروی نسل امروز در ابعاد گوناگون به ویژه در عرصه رفتار سیاسی و نگهبانی از نظام اسلامی در برابر آفت‌ها و خطرهای داخلی و خارجی باشد.

f7641a4d-dda0-4bcc-add3-4984030bd933

دکتر گراوند بیان کردند: راز جاودانگی قیام سرور و سالار آزادگان جهان در تاریخ بشریت در عواملی همچون انتساب امام حسین (ع) و فرزندانش به رسول خدا(ص) ، حضور زنان و کودکان برای دفاع از آرمان و عقیده درست الهی، خوی درنده خویی و ستمگری یزیدیان، سنت و مشیت الهی و  ماهیت انسانی و اخلاقی قیام عاشورا نهفته است. بنابراین از متولیان امور دینی و مردم ضمن بزرگداشت شعائر درست عاشورا؛ انتظار می رود که حس مذهبی و دینی این حرکت و روح گرفتن آن را قوی سازند و این حرکت را با آگاهی بخشی و معرفت دهی همراه کنند تا آن را از خرافات و بدعت های عوامانه بپیرایند و در این مسیر زنده و سازنده؛ مانع و آفت ایجاد نکنند و مقدماتی فراهم آورند تا این حرکت در جریان های خاص سیاسی و جناحی وارد نشود و رنگی جز رنگ حسینی به خود نگیرد تا ماهیت الهی و انسانی این قیام جاودانه همیشه و چونان گذشته درس ها و پرتوافکنی گسترده ای را به همراه داشته باشد.
d1d81bf2-2647-458c-b75c-d0f6a001a1f7

از دیدگاه دکتر گراوند عاشورا، تبلور عشق، حماسه، عزت و شهادت است. این رویداد از چنان ابعاد بزرگ و گسترده‏اى برخوردار است که هر چه بیش‏تر به تحلیل و بررسى آن پرداخته شود زوایاى نو و تازه ای از آن آشکار خواهد شد.  قیام عاشورا از سال ۶۱ هجرى تا امروز همچون چشمه‏اى جوشان و خروشان از آب زلال و گواراى خود تشنگان معرفت و حقیقت را سیراب کرده و الهام‏بخش بسیارى از نهضت‏هاى حق علیه باطل بوده است. ماندگارى و پایایى نظام اسلامی در گرو بهره‏گیرى از درس‏ها و عبرت‏هاى عاشورا است. درس‏هاى عاشورا در گستره زمان و زمین همچنان ادامه دارد؛ چرا که در ادبیات عاشورا «کلّ یوم عاشورا و کل ارض کربلا» یعنى درگیرى حق ‏جویان و عدالت‏خواهان با باطل و ستمگران همیشگى است. رویداد عاشورا در تاریخ همواره قابل تکرار است. از این روى، عاشورا رسالت بزرگى را بر دوش همه دینداران به ویژه آگاهان جامعه نهاده است. همگان پس از شناخت ابعاد آن موظف‏اند خود و جامعه خود را با آن مقایسه و از آن درس و عبرت بیاموزند، چرا که زنده بودن تاریخ به ترسیم و تصویب آن و سنجش خودمان با آن است.

a20dc8b5-d396-41dd-8019-5802e5ce48de

رئیس مرکز آموزش عالی کوهدشت بیان کردند: از جمله درس هایی که از قیام امام حسین (ع) می توان گرفت؛ توکل، مقاومت و استقامت، وفاداری، آزادگی و آزاد زیستن، صداقت و یک رنگی، گفتگو کردن و پرهیز از جنگ افروزی، رضا و تسلیم در برابر اوامر الهی، عمل به تکلیف، توجه به امر به معروف و نهی از منکر، ایثار در مال و جان، شجاعت و ظلم ستیزی، عزت نفس و کرامت انسانی، اقامه نماز، ادب و تواضع، جوانمردی، عشق و محبت، آگاه کردن مردم و اصلاح امور اجتماعی، امکان توبه در همه حال، مدیریت صحیح است. دکتر گراوند در پایان هفته بسیج این شجره طیبه را تبریک عرض نمودند و از دانشجویان بسیجی به خاطر تقبل زحمت برگزاری مراسم اربعین حسینی تشکر نمودند.