رعایت اخلاق انتخاباتی در فضای مجازی

مجتبی پسند/ کشکان: تنها ۱۰۷ روز  به انتخابات مجلس شورای اسلامی  باقی است و طبق قانون، تبلیغات زود هنگام برای انتخابات جرم شناخته می شود ولی چندیست طرفداران برخی کاندیداها تبلیغات را شروع کرده اند و  مدت هاست که انتخابات اسفند ۹۴ , حرف اول و آخر  نشست ها ، جلسات احزاب و سیاسیونمی باشداما فضای مجازی نیز از […]

۲۰۱۵-۱۱-۰۲ ۱۹.۴۴.۴۰

مجتبی پسند/ کشکان:

تنها ۱۰۷ روز  به انتخابات مجلس شورای اسلامی  باقی است و طبق قانون، تبلیغات زود هنگام برای انتخابات جرم شناخته می شود ولی چندیست طرفداران برخی کاندیداها تبلیغات را شروع کرده اند و  مدت هاست که انتخابات اسفند ۹۴ , حرف اول و آخر  نشست ها ، جلسات احزاب و سیاسیونمی باشداما فضای مجازی نیز از این قافله عقب نمانده و  در حال ورود به فضای انتخاباتی است. نقش فضای مجازی در انتخابات امسال خیلی  پررنگ است. به طوری که مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات فعالیت و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در فضای مجازی و واقعی خلاف قانون دانسته  است. چهره هایی که قصد شرکت در انتخابات را دارند، فرصت های نهفته در شبکه های اجتماعی را از یاد نبرده اند .فضای مجازی این روزها پرمشغله ترین روزهای خود را سپری می کند و شاهد تشکیل انواع گروه ها در نرم افزارهای  واتس‌آپ و تلگرام با موضوع انتخابات و نامزدهای انتخابات می باشد. فضایی که مزایایی مانند به روز بودن و کم هزینه بودن  را داراست ولی متاسفانه از امنیت کمی برخودار است و می تواند توسط افراد سود جو  باعث تخریب   شخصیت ها و جناح ها شود .حامیان برخی از کاندیداهای محترم اقدام به تشکیل گروههایی در فضای مجازی با نامهای “کمپین دعوت ازجناب آقای دکتر…..برای انتخابات  یا  تالار پویندگان…………. کرده اند.مدیریت ناشیانه برخی دوستان در این کمپین و تالارها به عینه قابل تشخیص و ملموس می باشد.مدیران این گروهها رسالت اصلی وهدف از تشکیل این گروههاو تالارها را  در وهله اول انتخاب آگاهانه به دور از مسائل قومی و قبیله ای میدانند و شعار میدهند که لرستان از دست طایفه بازی و قبیله گرایی خسته شده است و این در حالیست در همان نگاه اول میتوان متوجه شد که مدیران این گروه ها از چه طایفه ای هستند و چه قرابت فامیلی با کاندیداهای مورد نظر خودشان دارند.مدیران این گروههای مجازی از بین تمام کاندیداها فقط نفراتی  روانتخاب کرده اند که هم طایفه خویش  هستند.  شعار این فعالین فضای مجازی ، منسوخ شدن طایفه گرایی و قبیله گرایی ولی عملکرد آنها واروونه میباشد.عملکردی که مصداق عینی “شعار تا عمل راه  بسیار است.” می باشدو نشان میدهد که این سر ها ، نیز همان سودا ی قبیله گرایی را دارند.

جای تاسف است که تعصبات قومی و قبیله ای و طایفه ای و رقابتهای سیاسیِ مبتنی بر منافع قومی، هنوز در استان ما مشاهده می شود. نگاهی که اصل شایسته سالاری در پای تعصبات و منفعت طلبی های قومی و قبیلگی از بین میرود،اگرچه در انتخابات مختلف فرد شایسته را میشناسیم ولی به صرف اینکه وابستگی طایفه ای وقومیتی به ما ندارد او را انتخاب نمی کنیم.

دامن زدن به موضوع قوم گرایی تا جایی خطرناک است که پیامبر بزرگ اسلام می فرمایند: «هر کسی که در دلش به اندازه دانه ای خردل از عصبیت (تعصب قبیله ای)باشد خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب زمان جاهلیت محشور می کند».

فعالیت بعضی گروه ها با مدیریت های بعضا ناکارآمد می تواند موجب تخریب اشخاص و جناح ها باشد. فضای مجازی مستعد برهم‌زدن صلح و دوستی و ایجاد دشمنی است. با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، گروه های مختلفی با اهدافی نظیر بررسی عملکرد نمایندگان فعلی و کاندیداهای احتمالی و همچنین تعیین شاخص هایی برای انتخاب اصلح، در فضای مجازی تشکیل شده است و اعضای این گروه ها بعضا خود را صاحب نظر می دانند و با اظهار نظرهای مختلف و گرایشات و عقاید متعدد ، باعث ایجاد کدورت بین افراد می گردند و با ترویج شایعات در مورد افراد با اهداف خاص و غالبا سیاسی باعث آسیب های جبران ناپذیر اجتماعی می گردند. برخی از این گروه ها عموما با هدف تخریب تشکیل می شوند. متاسفانه در این مدت شاهد هستیم که برخی با هدف تبلیغات و اطلاع رسانی پا به عرصه سیاسی شهر گذاشته اند، اما در واقع قصد تخریب (و نه نقد منصفانه)چهره نمایندگان فعلی و گذشته مجلس و کاندیداهای دیگر را دارند. تشکیل گروه‌های متعدد در فضای مجازی با موضوع و محوریت انتخابات و تبلیغاتِ تا حدودی ناشیانه برخی طرفداران کاندیداها، به خوبی نشان میدهد که با گرم تر شدن تنور انتخابات، این فضا نیز بیشتر تحت تأثیر احساسات دوران برگزاری انتخابات خواهد بود . فرصت استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات انتخاباتی یک مزیت در جهت کاهش هزینه های تبلیغاتی و افزایش مشارکت عمومی در انتخابات می دانند اما همگان اذعان دارند که این امر باید در حیطه قانون انجام گیرد.