گزارش تصویری/ همایش بزرگداشت شاعر و عارف لک زبان «تــرکه میــــر آزادبخت» در دلفان

به گزارش خبرنگار کشکان، همایش بزرگداشت «تــرکه میــــر آزادبخت موموندی»  شاعر و عارف نامور لک همزبان با سالروز درگذشتش با حضور شماری از پژوهشگران و شاعران لک زبان شهرهای کوهدشت و دلفان و خیل علاقه مندان به فرهنگ و زبان لکی پنجشنبه ۲۱ آبان ماه ۹۴ در سالن انتظار اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان برگزار […]

به گزارش خبرنگار کشکان، همایش بزرگداشت «تــرکه میــــر آزادبخت موموندی»  شاعر و عارف نامور لک همزبان با سالروز درگذشتش با حضور شماری از پژوهشگران و شاعران لک زبان شهرهای کوهدشت و دلفان و خیل علاقه مندان به فرهنگ و زبان لکی پنجشنبه ۲۱ آبان ماه ۹۴ در سالن انتظار اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان برگزار شد.

شماری از مسئولین از جمله امام جمعه و بخشدار مرکزی دلفان و رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهدشت، دلفان و کامیاران و برخی از شخصیت های سیاسی عمدتاً کاندیدای انتخابات مجلس دهم در حوزه ی انتخابیه ی دلفان از جمله دکتر کاظمی در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم شماری از پژوهشگران از شهرستان های کوهدشت و دلفان به بیان ابعاد ادبی و عرفانی زندگی ترکه میر آزادبخت موموندی سراینده ی نخستین و زیباترین کله باد لکی پرداختند. همچنین بحث هایی جدی میان سخنرانان مراسم در خصوص تعلق این شخصیت بزرگ به منطقه ی طرهان یا دلفان در گرفت که بعضاً مورد انتقاد برخی از سخنرانان و حضار قرار گرفت. منتقدین معتقد بودند با توجه به آمد و رفت این شاعر نامور به دو منطقه ی طرهان و دلفان و ارتباط عمیق قومی و فرهنگی مردم دو منطقه از دیرباز تا کنون باید وی را متعلق به فرهنگ مشترک هر دو منطقه قلمداد نمود.

تقی موموند، شاگرد و مرید ترکه میر در سروده های خود نکاتی را بیان داشته است که جالب توجه است.

ایشان اذعان می کنند که ترکه میر فردی عادی نبوده بلکه علاوه بر شخصیت درخور ادبی، دارای شخصیت والای عرفانی نیز بوده است. تقی موموند تاریخ درگذشت (ترکه میر) را این گونه به نظم در آورده است:

ایسا وای تاریخ الف گذشته                            سنه وه دویست سی و شش گشته

اسم عامش لحم لوئیل برشته                         شهرش وه سوم صفر نوشته

پایه بی شرطیش ژَه نو بنا کرد                       ترکه میر ژای دهر دنیه فنا کرد

لذا با یقین تاریخ وفات وی سوم صفر ۱۲۳۶ ه.ق. معادل ۱۸ آبان ۱۱۹۹ ه.ش. بوده است و نیز به گواه سنگ مزار فرزند ترکه میر تاریخ وفات پسر به نام لکه میر دوسال بعد از پدر رخ داده است؛ یعنی در سال ۱۲۳۸هجری قمری معادل ۱۲۰۱شمسی.

برخی ترکه میر را پیشگو  و همچنین ستاره شناس نیز معرفی کرده اند.

 

گزارش و عکس : مهدی دوست محمدی

 

IMG_4563 IMG_4568 IMG_4571 IMG_4572 IMG_4574 IMG_4578 IMG_4581 IMG_4583 IMG_4586 IMG_4592 IMG_4593 IMG_4597 IMG_4601 IMG_4604 IMG_4618 IMG_4626 IMG_4630 IMG_4655 IMG_4661 IMG_4664

۹۹۲۷۰۶۳۱۱۹۱۶۸۵۸۲۸۴۸۹