سیل کوهدشت، حوادث کوچک و خسارات بزرگ

مجتبی پسند/ کشکان: ۴ الی ۱۰ آبان ماه سال ۱۳۹۴ به عنوان هفته پدافند غیر عامل نامگذاری شده است. هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل سیل در  کوهدشت جاری شد  و جان یک خانواده سه نفره را گرفت تا یک محک واقعی زده شود که امکانات و تجهیزات و توانایی مدیریتی در مقابله با حوادث پیش‌ […]

۱۵-۱۰-۲۹-۲۲۵۷۲۰۱۴۴۶۱۱۹۸۷۶۲۱۶_photo-4

مجتبی پسند/ کشکان:

۴ الی ۱۰ آبان ماه سال ۱۳۹۴ به عنوان هفته پدافند غیر عامل نامگذاری شده است. هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل سیل در  کوهدشت جاری شد  و جان یک خانواده سه نفره را گرفت تا یک محک واقعی زده شود که امکانات و تجهیزات و توانایی مدیریتی در مقابله با حوادث پیش‌ بینی‌نشده ای چون سیل چقدر است.سیل آمد تا رزمایش های که توسط  پدافند غیر عامل استان در این هفته برگزار شده یا خواهد شد را محک بزند. سیل آمد تاکارایی رزمایش ها را از نظر عملی وتخصصی امتحان کند.

“مدیر کل و دبیر شورای پدافند غیر عامل استان گفت : در هفته پدافند غیر عامل در استان سه رزمایش عمومی وتخصصی در نقاط مختلف لرستان برگزار می شود. سپهوند گفت: این رزمایش ها شامل تب کریمه کنگو و قطع برق شهرستان خرم آباد و رزمایش نشت گاز کلر است.(۱)

یک سال پیش نیز در ۲۸ مهرماه سیل منطقه‌ی شوراب را فرا گرفت و جان زنده‌یاد کاظم صفرزاده و سه دانش‌آموز دیگر را گرفت و همان موقع هم تأکید شد که با به‌کارگیری درست امکانات و مدیریت‌ها، دیگر شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم اما پس از گذشت یک سال حالا سیلاب به شهرستان کوهدشت هجوم برده است و جان یک خانواده سه نفری شامل پدر مادر و فرزندی را گرفت.

هواشناسی استان اواسط هفته جاری در خصوص بارش باران و جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر هشدار داده بود و از مسئولان و متولیان خواسته بود تدابیر لازم را در این ارتباط اتخاذ کنند.اداره هواشناسی استان بارش سیل آسای باران را طی اخطاریه شماره ۱۲ مورخ ۹۴/۸/۵ به اطلاع رسانده بود، اما باز با غفلت دیگر مسئولان امر در استان سبب بروز خسارت‌های فراوان جانی و مالی در شهر کوهدشت شده که در یک نگاه می‌توان به عمق خسارت‌های این شهر پی برد.

متاسفانه دستگاه های اداری و نهاد های ذی ربط در بحث مدیریت بحران آمادگی لازم برای برخورد با اینگونه حوادث غیر مترقبه را ندارند. تا زمانی که به مقوله مدیریت بحران به عنوان یک مدیریت لوکس نگاه کنیم باید همچنان منتظر حوادث ناگواری همچون توفان، سیلو زلزله در جای جای کشور باشیم. وقتی درک صحیحی از مدیریت بحران با توجه به شرایط موجود کشور که همیشه در بحران هستیم نداریم چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم بتوان از حوادث ناگوار به سلامت عبور کرد؟

حادثه سیلاب شوراب و سیل اخیر در شهرستان کوهدشت نشانداد که مدیریت بحران در استان لرستان بیشتر جنبه تشریفاتی دارد. سیل اخیر و مشابه آن در سال گذشته ،خود بهترین گواه بر این مدعا است که مدیریت بحران در استان ما از جنبه عملیاتی آن خارج شده است. چرا هماهنگی بین سازمان هواشناسی، مدیریت بحران، اورژانس، هلال احمر، آتش‌نشانی و شهرداری وجود ندارد و اگر وجود دارد چرا در حوادث کوچک چنان خسارت‌های جانی و مالی سنگینی به بار می‌آورد که دیگر مجالی برای پرداختن به حوادث بز‌رگ نمی‌ماند؟

اما در اینجا این سوال مطرح است که مسئولان ارشد و نمایندگان دولت در قبال این سیل چه تدابیری اندیشیدند؟! وقتیکه از قبل  اعلام  سیل و آب گرفتگی میشود چرا مسولین  مربوطه به ساکنین در معرض سیل هشدار نمی دهند؟؟؟ چرا ستاد مدیریت بحران شهرستان و استان تشکیل نمیشود تا با ارائه راهکارهای خود از خسارات سیلاب احتمالی جلوگیری نمایند؟؟؟ چرا بر اساس اطلاعیه شماره ۱۲ هواشناسی استان لرستان ،مسئولین  برای جلوگیری از مخاطرات و کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم را در نظر نگرفته اند؟؟

بنابر گزارش برخی دوستان و همچنین به نقل از یکی از پایگاه های خبری شهرستان کوهدشت نیروهای امدادی هلال احمر چند ساعت پس از قرق شدن زیرزمین به دست سیل به محل آمدند آن هم بدون تجهیزات و لباس غواصی.

چرا همیشه بعد ازحادثه به فکر چاره می افتیم. در چنین مواقعی بجای این همه دخالت نیروی مردمی آموزش ندیده که از روی دلسوزی هر کاری ار دستشان براید انجام می دهند چرا نباید از  نیروهای آموزش دیده استفاده کرد؟؟؟

اگر مسئولین استان توانایی اداره بحران را ندارند، پس بهتر است این امور را به دست کاردان بسپارند، یا در نهایت مسئولیت را به بسیج مردمی که در حوادث غیر مترقبه سال های گذشته  امتحان خویش را پس دادهاند  واگذار کنند تا شاهد چنین خساراتی به مردم نباشیم.

(۱)-منبع :باشگاه خبرنگاران جوان-گروه استانها/۳ آبان ۱۳۹۴ / کد خبر ۵۳۶۹۱۷۷