گزارش تصویری- تشریحی/ آغاز رسمی طرح با من بخوان در کوهدشت

به نام خداوند بسیار بخشنده و بسیار مهربان اشاره بین سرانه‌ی مطالعه‌ی جوامع و پیشرفت علمی، فرهنگی، اقتصادی و حتی نظامی آنها رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. آمار نشان می‌دهد هرچه سرانه‌ی مطالعه در کشوری بالاتر باشد آن کشور سر و گردنی از دیگر کشورها بالاتر است. طبق آخرین آماری که از همشهری آنلاین منتشر شد […]

به نام خداوند بسیار بخشنده و بسیار مهربان

اشاره

بین سرانه‌ی مطالعه‌ی جوامع و پیشرفت علمی، فرهنگی، اقتصادی و حتی نظامی آنها رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. آمار نشان می‌دهد هرچه سرانه‌ی مطالعه در کشوری بالاتر باشد آن کشور سر و گردنی از دیگر کشورها بالاتر است. طبق آخرین آماری که از همشهری آنلاین منتشر شد بالاترین سرانه‌ی مطالعه‌ی دنیا مربوط به کشور ژاپن است و متأسفانه کشور عزیزمان جزو کشورهای با سرانه‌ی مطالعه‌ی بسیار پایین است.

بنابراین می‌طلبد تلاش کنیم از هر ظرفیتی برای بالابردن سرانه‌ی مطالعه استفاده کنیم. خصوصاً این مهم باید از سنین کودک آغاز شود.

 با من بخوان در کوهدشت

پس از تفکر و جست‌وجو با طرح «بامن بخوان» مربوط به «شورای کتاب کودک ایران» که قدمتی ۵۳ در عرصه‌ی فعالیت‌های کتاب و کتاب‌خوانی کودک دارد آشنا شدیم. این شورا پس از انقلاب اسلامی دوشادوش نهاد‌های فرهنگی انقلاب دستاوردهای قابل‌توجهی در این زمینه داشته‌است. مؤسسه‌ی پژوهشی «تاریخ ادبیات کودک» که در دل شورای کتاب کودک شکل گرفته در راستای ترویج مطالعه بین کودکان، طرحی به نام «با من بخوان» را با هماهنگی آموزش و پرورش، آرام آرام در جای جای کشور اجرا می‌کند.

شعار این طرح ؛ «همه‌ی کودکان حق دارند کتاب با کیفیت بخوانند» است. بنابراین این مؤسسه تلاش کرده بهترین کتاب‌های کودک در ایران و سراسر دنیا را از طریق جذب حمایتِ خیرین، تهیه و در اختیار کودکان ایران خصوصاً مناطق محروم گذارد.

در طرح با من بخوان آموزگاران و مربیانِ داوطلب تحت آموزش‌های کارشناسان زبده‌ی کتاب خوانی ملی قرار می‌گیرند و به ترویج کتاب‌خوانی در بین کودکان دبستانی می‌پردازند. همزمان باکیفیت‌ترین و استاندارد‌ترین کتاب‌های کودک در اختیار این آموزگاران  قرار گرفته که بر اساس تکنیک‌هایی که آموخته‌اند، عشق و علاقه به کتاب خوانی را به شاگردان خود انتقال دهند.

طرح یاد شده در سال گذشته به‌صورت آزمایشی در شهرستان کوهدشت با ۱۹ مربی داوطلب اجرا و نتایج مطلوبی حاصل شد.

امسال با هماهنگی و جدیت مدیریت آموزش و پروش کوهدشت و تلاش‌های پژوهشسرای فارابی، «با من بخوان» در چهار دبستان (دهخدا، بنت‌الهدی‌صدر، سمیه۱ و سمیه۲) رسماً آغاز به کار کرد. آموزش ۴۲ تن آموزگارِ این آموزشگاه‌ها در چهارشنبه و پنجشنبه (۲۲ و ۲۳ مهرماه) توسط کارشناسان دعوت شده در محل پژوهشسرای فارابی انجام شد و در واقع کلید این اتفاق مهم زده شد.(گزارش تصویری این کارگاه را که به ضمیمه است، می‌بینیم) به امید خدا و به تدریج با هماهنگی‌های آتی و جذب منابع مالی مورد نیاز از طریق خیرین، این طرح در سایر دبستان‌ها گسترش خواهد یافت.

امید است این تلاش‌ها باعث شکوفایی و پویایی جامعه‌ی اسلامی‌مان از طریق بالا رفتن سرانه‌ی مطالعه شود.

اهم سرفصل‌های کارگاه بامن بخوان

تبیین اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی برای آموزگاران

تعریف ادبیات و ادبیات کودک

بیان اهداف و کارکردهای ادبیات کودک

آموزش شناخت کتاب‌های باکیفیت از کتاب‌های نامناسب و دسته‌بندی آنها

آشنایی با داستان و عناصر داستان

روش‌های سهیم کردن کودکان در عناصر داستان

بلند خوانی و اهمیت آن و تفاوت آن با قصه‌گویی

انجام تمرینات عملی بلند‌خوانی

آموزش فعالیت‌های پیش، بینابین و پس از مطالعه

آموزش روش‌های مشارکت کودکان در مطالعه و تجزیه و تحلیل کتاب از جنبه‌های مختلف به زبان کودکانه

آموزش انجام فعالیت‌های ادبی و هنری با کودکان در راستای لذت بردن از مطالعه

آموزش عروسک سازی، صحنه‌پردازی، و عروسک گردانی در رابطه با کتاب‌های مطالعه شده

آموزش ساخت انواع ماسک و استفاده از آن‌ها در راستای ترویج کتابخوانی و نمایش خلاق

داریوش جعفری

دبیر اجرایی طرح با من بخوان در کوهدشت

 

IMG_0804 IMG_0822 IMG_0851 IMG_0879 IMG_0880 IMG_0886 IMG_0890 IMG_0896 IMG_0904 IMG_0907 IMG_0908 IMG_0909 IMG_0910 IMG_0915 IMG_0918 IMG_0929 IMG_0930 IMG_0934 IMG_0940 IMG_0943 IMG_0946 IMG_0948 IMG_0955 IMG_0959 IMG_0968 IMG_0973 IMG_0980 IMG_0982 IMG_1010 IMG_1013 IMG_1018 IMG_1020 IMG_1031 IMG_1043 IMG_1045 IMG_1047 IMG_1048 IMG_1060