سرخط خبرها
امروز: شنبه, ۵ فروردین , ۱۳۹۶ | ۱۶:۱۱:۵۴آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۴ ،‌ ۰۸:۵۳
۰۹ مهر ۱۳۹۴در ۵:۴۱ ب.ظ تعداد بازدید: 506 بازدید کد خبر:44558 چاپ خبر

سه نکته مهم در مورد عید غدیر

0

به نام خداوند جان و خرد عید غدیر مبارک باد سه نکته مهم در مورد عید غدیر سید محمدصادق محمدی وفایی: در طول تاریخ دشمنان و متعصبین ،هر طور که توانستند با جریان «غدیر» مخالفت کردند از اینرو برخی گفتند، حدیث غدیر دروغ است. برخی گفتند «علی بن ابی طالب»(ع) در یمن بوده است نه […]

en1533

به نام خداوند جان و خرد
عید غدیر مبارک باد
سه نکته مهم در مورد عید غدیر
سید محمدصادق محمدی وفایی: در طول تاریخ دشمنان و متعصبین ،هر طور که توانستند با جریان «غدیر» مخالفت کردند از اینرو برخی گفتند، حدیث غدیر دروغ است. برخی گفتند «علی بن ابی طالب»(ع) در یمن بوده است نه غدیرخم. برخی نوشته اند :عید گرفتن روزغدیر بدعت است!
در این مورد، سه نکته ذکر خواهد شد نکته اول حدیث غدیر از قطعیات تاریخ است نکته دوم این که عید دانستن روز غدیر سیره ی مسلمانان بوده است و نکته ی سوم در مورد علت دشمنی با غدیراست.
نکته اول:
حدیث غدیر از قطعیات تاریخ است زیرا در منابع معتبر اهل سنت نیز اصل ماجرای غدیر به اثبات رسیده است و صدها صحابی و تابعی شناخته شده به آن تصریح کرده اند. پیامبراکرم(ص)در روز غدیر حضرت علی (ع) را جانشین خود قرار داد و به ولایت او تصریح کردند از اینرو چون غدیریان دریافتند ، حضرت علی(ع)، وصی پیامبراعظم (ص) گردید، به او تبریک گفتند و شخص عمر یکی از تبریک گویان بوده است.
علامه امینى در این باره ،و نزول آیه «واللّه یعصمک من الناس» سى مصدر از اهل سنت را نام مى برد. او روایت غدیر را از بیست و نه نفر از مشایخ بخارى و مسلم نقل مى کند. بزرگانی چون آلوسی ،ابن کثیر دمشقی سیوطی حدیث غدیر را متواتر دانسته اند.ذهبی علاوه براینکه،حدیث غدیر را متواتر می داند می نوسید:« محمد بن جریر طبری اسناد روایت غدیر خمرا در چهار جلد جمع آوری کرده است که قسمتی از آن را دیدم و از گستردگی روایات آن شگفت زده شدم و یقین کردم که این اتفاق افتاده است.»
ابن جمعه نیز نوشته اند:جریان غدیراز قطعیات تاریخ است پیامبر(ص) در این روز على(ع) را به عنوان وصی خویش منصوب کردند به همین علت ،مسلمانان در سه قرن اول،روز غدیر را جشن مى‏ گرفته‏ اند.
نکته دوم : عید دانستن غدیر سیره مسلمانان بوده است.
از مراجعه به تاریخ، به خوبی استفاده می شود که در سه قرن نخست روز هیجدهم ذی الحجه الحرام در میان مسلمانان به نام روز عید غدیر، معروف بود،و آن را جشن می گرفتند. «ابن خلکان»این شب را شب عید غدیر می نامد و مسعودی و ثعالبی نیز آن را از اعیاد معروف در میان امت اسلامی، شمرده اند.تا آنجا که «ابن خلکان»درباره «مستعلی بن المستنصر»می گوید: درسال(۴۸۷هـ)در روز عید غدیر که روز هیجدهم ذی الحجه الحرام است مردم با او بیعت کردند.
شیعیان نیز دراین مورد از سیره پیامبر(ص) پیروى مى کنند، زیرا به نقل بسیارى از محدّثان اهل سنت، رسول گرامى(ص) ، عمامه اى بر سر على(ع) پیچید و به او فرمود در خیمه اى بنشینید تا بزرگان صحابه براى تبریک به نزد او آیند و با او بیعت کنند و حتى شیخین یعنى ابوبکر و عمر نیز به نزد او آمدند و با او بیعت کردند و این جمله تاریخى راگفتند: «هنیئاً لک یابن أبى طالب أصبحت مولاى و مولى کلّ مؤمن ومؤمنه»
ابن تیمیه پیشواى وهابیان نیز در کتاب «العقیده الواسطیه» حدیث غدیر را مى پذیرد و حتى شاگرد مکتب او (حدیث شناس معاصر) جناب البانى نیز آن را در شمار احادیث صحیحه آورده است.
نکته سوم : دشمنی با غدیر چرا؟
رسول اکرم(ص) فرمود یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی…» روز غدیر از بهترین اعیاد امت من است . قرآن کریم از روزهایی که نعمت‌های مادی و معنوی مردم را فرا گرفته را روزهای مبارک و عید گونه یاد کرده است روزی که به درخواست حضرت مسیح مائده‌ای برقومش نازل شد؛ آن جا که می‌فرماید: «ربنا أنزل علینا مائدهً من السماء تکون لناعیداً لاولنا و آخرنا »؛پروردگار! از آسمانی مائده ای بر ما فرو فرست، تا عیدی برای اول و آخر ما باشد .آیا در جایى که نزول یک وعده غذا از آسمان ارزش عید گرفتن راداشته باشد، نعمت رهبرى الهى و آسمانى که مانع از گمراهى امت تا روز قیامت است ارزش عید گرفتن و جشن و شادى ندارد؟
ابن تیمیه(پیشواى وهابیان) به دروغ می گوید: عید گرفتن روز غدیر هیچ گونه دلیلی ندارد و در بین سلف، چه از اهل بیت و چه از دیگران، کسی آن را جشن نگرفته است!
اما واقعیت این است جشن گرفت عید غدیر سیره ی مسلمانان بوده است و دلیل مخالفت وهابیان با عید غدیر علاوه بر بغض و تنفری که از امام علی(ع)،دارند،ترس از فرا گیر شدن عید غدیر است.
درآیین وهابیت امام علی(ع) مبغوض و مورد تنفر واقع شده اند! هفت فراز از سخنان ابن تیمیه رهبر و مقتدای وهابیت در مورد امام علی(ع) تقدیمتان می کنم ، تا عمق تنفر وهابیت از امیر مومنان (ع) روشن گردد.
با این دیدگاه غلطی که وهابیان به آن امام مظلوم دارند، چگونه ولایت او را خواهند پذیرفت و عید غدیرش را جشن خواهند گرفت؟!
یکم:
ابن تیمیه (به دروغ)می گوید :«بسیاری از صحابه و تابعین ، بغض علی را داشته­ اند و او را سب کرده و با او جنگ نموده اند .اومی­ گویند:«على درهفده مورد دچار اشتباه شده و با نص قرآن مخالفت نموده است!
دوم: او می نویسد « ثابت نشده است کفار و منافقین مبغوض علی بوده باشند!
سوم : ابن تیمیه می گوید : « قاتلان عثمان مستوجب هرگونه توهین و نفرین هستند ولی کسانی که با علی بن ابی طالب (ع) مقاتله کردند، مجتهدند . حتی اگر ستمکار باشند باز هم اجر می برند زیرا مجتهد خطا کارثواب می برد!
چهارم:
اومی گوید : «رحمتی که در زمان عمر و عثمان بود در زمان خلافت علی وجود نداشت ،بلکه درعصرخلافت علی،مسلمانان به جان هم افتادند و همدیگر را لعن کردند،کفار به طمع افتاده بودند و اموال و بلادی از مسلمانان را به تصرف خود در آوردند».
پنجم:
ازمنظر وهابیت جنگ­ های امام­ علی(ع) به خاطرخدا نبوده است! بلکه برای حاکم شدن آن حضرت بر بلاد و نفوس بوده است!
ششم:
وهابی­ هامی­ گویند:«ازنظر شیعیان لاسیف الاسیف امام علی،و حال آن­که در خلافت علی نه شهری فتح شد و نه غزوه­ ای صورت گرفت نه کافری کشته شد بلکه بعضی از بلاد را هم از دست دادیم!»
ابن­ تیمیه می­ گویند:«هر چه ازغزوات علی گفته شده است کذب محض است و در خطابی که به مرحوم علامه حلی(ره) دارد،می­ گوید در مورد جنگ­ های علی دروغ های بزرگی نوشته شده است،و آنها را در دایره خرافات قرار داده است!»
هفتم:
ابن­ تیمیه می‌نویسد:«به روافض گفته می­شود اگر ناصبی­ ها به شما بگویند که علی برای ریاستش،بدون دستور خداوند و رسولش با مسلمانان جنگید و خون آنها را حلال دانست،وحال آن که طبق روایات،فحش دادن به مسلمانان سبب فسق و جنگ با او موجب کفر است،درنتیجه علی کافراست چون در زمان او عده­ای از مسلمانان،گردن دیگرمسلمانان را زده­ اند،دلیل رافضه قوی­ تر از دلیل ناصبی­ ها نخواهد بود؛زیرا روایاتی که ناصبی­ ها به استدلال می­کنند،روایاتی صحیح می­ باشند!»
ابن­ تیمیه درادامه می­ نویسد:«ناصبی­ ها کشتن مردمان را فساد می­ دانند و هرکس مردم را برای این­که از او پیروی کنند بکشد،در اصل قصد سرکشی و فساد در زمین را دارد؛و فرعون نیز دارای این حال سرکشی و فساد بود.در حالی که قرآن­ کریم می­ فرماید:«تلک الدار الاخرهنجعلها للذین لایریدون علوا فی­الأرض ولافساداوالعاقبه للمتقین»؛آن خانه آخرت است؛آن را برای کسانی قرار می­دهیم که سرکشی در زمین و فساد را نمی­ خواهند.و عاقبت برای پرهیزکاران است؛پس هرکس که در زمین سرکشی و فساد کند از اهل­ سعادت در آخرت نخواهد بود؛و این مانند جنگ صدیق با مرتدین و کسانی که زکات ندادند نیست؛پس به درستی که صدیق با ایشان تنها به خاطر اطاعت خدا و رسول او جنگید؛نه به خاطر اطاعت خودش؛پس به درستی­ که زکات واجب بود برایشان؛پس با ایشان به خاطر اقرار به وجوب زکات و پرداخت آن جنگید؛به خلاف کسی که می­ جنگد تا از او اطاعت کنند!»
وقتی شخص امام علی (ع) این همه مورد غضب و تنفر وهابیت است ، شیعیان چه جایگاهی خواهند داشت ؟ و عید غدیر را چگونه خواهند پذیرفت؟!
منابع:
منهاج السنه ج ۷ص۱۳۷٫»
( العقیدهالواسطیه: رساله نهم، ص ۴۰۷٫) آیت الله جعفر سبحانی
ابن حجرعسقلانی ،الدررالکامنه فی أعیان المائه الثامنه،ج ۱،ص۱۵۵؛السیف الصقیل فی الرد على ابن زفیل أبی الحسن تقى الدینعلى بن عبد الکافی السبکی الکبیر،محمد زاهد بن الحسن الکوثری،ص۱۰۴
ابن تیمیه :لم یعرف أنّعلیّاً کان یبغضه الکفّار والمنافقون منهاج السنّه۷ ،۴۶۱٫
منهاج السنهالنبویه ،ج ۴ ص ۳۷ – ۳۸، اسم المؤلف: أحمد بن عبد الحلیم بن تیمیه الحرانی أبوالعباس الوفاه: ۷۲۸ ، دار النشر : مؤسسه قرطبه – ۱۴۰۶ ، الطبعه : الأولى ، تحقیق :د. محمد رشاد سالم
ولم یکن فی خلافه علیللمؤمنین الرحمه التی کانت فی زمن عمر وعثمان، بل کانوا یقتتلون ویتلاعنون، ولمیکن لهم على الکفّار سیف، بل الکفّار کانوا قد طمعوا فیهم، وأخذوا منهمأموالاًوبلاداً منهاج السنّه ۴ ،۴۸۵٫
وعلی یقاتل لیطاع ویتصرف فیالنفوس والأموال فکیف یجعل هذا قتالا على الدین.منهاج السنّه ،ج ۸ ، ص ۳۳۰
منهاج السنّه ۸ ص۲۴۱ ـ ۲۴۲
کلّ ما جاء فی مواقفه فی الغزوات کلّ ذلک کذب.إلى أن یقولمخاطباً العلاّمه الحلّی یقول:قد ذکر فی هذه من الاکاذیب العظام التی لا تنفق إلاّعلى من لم یعرف الاسلام،؛منهاج السنّهج۸ص۹۷٫ابن­تیمیه:لم یعرف أنّ علیّاً کانیبغضه الکفّاروالمنافقون،منهاج السنّهج۷ ص۴۶۱٫٫
منهاج السنه،ج۴،ص۴۹۹

منهاج السنه ،ج۴ ،ص۴۹۹؛وج ۸ص۳۳۰

 

 

 

 

برچسب‌ها

بیان دیدگاه

تا انتخابات
عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
آمار سایت
    • 1
    • 16,031
    • 26,722
    • 198,558
    • 870,769
    • 11,650,109
    • 29,866,405
    • 45,982
    • جمعه ۴ فروردین , ۱۳۹۶
سایت های مرتبط