سرخط خبرها
امروز: سه شنبه, ۲۵ مهر , ۱۳۹۶ | ۱۶:۵۵:۱۶آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۰۷/۲۳ ،‌ ۰۱:۵۴
۳۱ شهریور ۱۳۹۴در ۲:۳۲ ب.ظ تعداد بازدید: 2,010 بازدید کد خبر:44099 چاپ خبر

پنج نکته در مورد عید قربان و قربانی کردن

0

حجت الاسلام سید محمدصادق محمدی وفایی: مبارک عیدتان نکته اول روز دهم ذی الحجه را عید قربان می نامند. این روز دارای نامهای دیگری چون یوم النحر، اضحی، و روز حج اکبر است .عید قربان یکی از اعیاد مهم مسلمانان است و همه فرق اسلامی در عید بودن آن اتفاق نظر دارند. از نگاه معصومین، […]

f8loqvcr9ehz8yv00kqp

حجت الاسلام سید محمدصادق محمدی وفایی:

مبارک عیدتان

نکته اول

روز دهم ذی الحجه را عید قربان می نامند. این روز دارای نامهای دیگری چون یوم النحر، اضحی، و روز حج اکبر است .عید قربان یکی از اعیاد مهم مسلمانان است و همه فرق اسلامی در عید بودن آن اتفاق نظر دارند.

از نگاه معصومین، عید قربان روزِ ذکر، استغفار، توبه، نظافت، آراستگی، یاد امام زمان(ع) و صلوات است. حضرت امیر المؤمنین(ع) در خطبه روز عید قربان فرمودند: …پس ذکر خدای بزرگ زیاد گوئید. استغفار کنید، توبه کنید چرا که او توبه پذیر و مهربان است.

امام عی (ع) فرمود: غسل کردن در روزهای عید، هم سبب پاکیزگی و نظافت کسانی است که برای در خواست حاجت ـ گرفتن عیدی ـ به درگاه خداوند روی می آورند و هم پیروی از سنت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) است.

نکته دوم :

در دو مورد قربانى کردن واجب است: اول کسی که مکه برود، در «منی» قربانی کردن بر او واجب است.

دوم این که اگر کسی نذر کند در هر عید قربان ، قربانی داشته باشد مثلا گوسفندی را نذر کند بر او واجب خواهد شد.

نکته سوم:

در موارد زیادی قربانی کردن مستحب است ولی در سه مورد تاکید زیادى شده است:

۱ عقیقه فرزند: وقتى بچه به دنیا مى آید مستحب است در روز هفتم گوسفندى یا شتر و گاوى را ذبح نماید و گوشت آن را به فقرا و اهالى محل بدهد.

۲ موقع بازگشت از حج:

اگر کسى موفق به زیارت خانه خداوند و انجام اعمال مناسک حج گردید است به شکرانه توفیق زیارت بیت الله الحرام، مستحب است هنگام رسیدن به خانه گوسفند یا حیوانى دیگرى را ذبح نماید. و گوشت آن را به مصرف همسایگان و فقیران برسانند.

۳ ساخت یا خرید ساختمان:

براى ساخت یا خرید آن ولیمه دادن مستحب است. بهتر آن است گوسفند یا حیوانى مثل گاو و شتر را ذبح نماید و گوشت آن را به مصرف مهمانان برساند.

نکته چهارم:

امام صادق علیه السلام در پاسخ پرسشی، در مورد فلسفه قربانی فرمودند: با اولین قطره ای که از خون قربانی بر زمین می چکد، صاحب آن قربانی آمرزیده می شود، و این بدان جهت است که معلوم شود که چه کسی بدون چون و چرا و از سر عشق و تسلیم، اطاعت می کند. خدا فرموده است: از گوشت و خون قربانی به خدا نمی رسد، بلکه آنچه به حساب خدا در می آید، تقوای شماست. بنگر که چگونه قربانی هابیل پذیرفته و از آنِ قابیل مردود شد؟

نکته پنجم:

در جاهلیت مرسوم بود که در برابر کعبه می‌ایستاند ، قربانی می کردند و خون آن را به قصد قربت به اطراف کعبه می‌ مالیدند ؛به گمان این‌که خداوند به گوشت و خون محتاج است امّا قرآن اعلام داشت که خداوند نیازمند به اینها نیست.

بنابراین پاشیدن خون قربانى بر دیوار منزل (یا پنجه خونین زدن بر سپر ماشین و…) مستندى در روایات و منابع دینى ندارد.

در روایتى از امام صادق (ع) در مورد مالیدن خون عقیقه به سر نوزاد مى فرماید: این عمل از کارهاى دوران جاهلیت بوده است و اسلام از آن نهى کرده است‏((وسائل الشیعه، چاپ اسلامیه، ج ۷، ص ۱۵۷).

 

 

 

 

برچسب‌ها

بیان دیدگاه

عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
سایت های مرتبط