کمبود پزشک زنان و زایمان و داخلی در کوهدشت/ بی توجهی به حقوق اساسی مردم

در اصول ۴۳، ۳۰، ۲۹، ۲۱، ۳ قانون اساسی بر موضوع سلامت و آموزش تاکید شده است. اصل ۲۹ قانون اساسی ، تامین دسترسی عادلانه به خدمات سلامت را از وظایف دولت بر شمرده و بیان داشته است: ” برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی ، بیکاری ، پیری ، از کار افتادگی ، […]

۱۱۴۴۲۳_۳۷۹

در اصول ۴۳، ۳۰، ۲۹، ۲۱، ۳ قانون اساسی بر موضوع سلامت و آموزش تاکید شده است. اصل ۲۹ قانون اساسی ، تامین دسترسی عادلانه به خدمات سلامت را از وظایف دولت بر شمرده و بیان داشته است: ” برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی ، بیکاری ، پیری ، از کار افتادگی ، بی سرپرستی ، در راه ماندگی ، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی ، دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک به یک افراد کشور تامین کند. ”
در اصل ۴۳ قانون اساسی ، تامین نیازهای اساسی مسکن ، خوراک ، پوشاک ، بهداشت ، درمان و آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده و در بند ۱۲ اصل ۳ برطرف ساختن هر نوع محدودیت در زمینه های تغذیه ، مسکن ، کار و بهداشت مورد تاکید قرار گرفته است. حمایت از مادران به خصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی سرپرست در اصل ۲۱ قانون اساسی یادآوری شده است. اصل ۳ و اصل ۳۰ قانون اساسی بر فراهم کردن آموزش تحصیلات عالی رایگان تا حد خودکفایی کشور تاکید دارد.

به گزارش کشکان، شهرستان کوهدشت سومین شهر استان لرستان با جمعیتی بالغ بر ۲۱۸۹۲۱ در شهر و روستا از نظر پزشک متخصص زنان و زایمان و پزشک متخصص داخلی با کمبود شدید مواجه است. به طوری که بسیاری از کسانی که به درمانگاه سلامت این شهرستان که در راستای طرح تحول نظام سلامت راه اندازی شده مراجعه می کنند در ملاقات با پزشک و درمان بیماری خود با مشکل مواجهند.

مدیر درمانگاه سلامت کوهدشت در این رابطه به خبرنگار کشکان می گوید: در حوزه ی زنان و زایمان و داخلی با کمبود پزشک مواجهیم به طوری که دو پزشک متخصصی که در قالب طرح در شهرستان حضور دارند هر کدام پانزده روز در حالت off می باشند و عملاً در این دو رشته یک متخصص داریم که نمی توانند پاسخگوی مراجعین فراوان این درمانگاه باشند. این متخصصین باید ابتدا به بیماران بیمارستان رسیدگی نموده و بعد به درمانگاه بیایند.

در این بین جمعیت ۱۰۹۰۴۰ نفری زنان کوهدشت با کمبود پزشک زنان و زایمان متحمل آسیب بیشتری می شوند.

یکی از مراجعین درمانگاه سلامت کوهدشت به خبرنگار ما می گوید: درمانگاه اولویت را به زنان باردار داده و پزشک زنان و زایمان سایر بیماران زن را نمی بیند. موضوعی که با هیچ منطقی سازگار نبوده و خلاف عدالت درمانی است.

مردادماه گذشته بود که خبر زایمان زنی در راهروی توالت بیمارستان کوهدشت سوژه ی رسانه های مختلف ایران شد و به دنبال آن نماینده ی وزیر بهداشت در کوهدشت حاضر شد.

مسأله ای که انتظار می رفت به دنبال آن تمهیدات لازم برای جلوگیری از اتفاقات مشابه فراهم شود.

بر اساس بخشی از جوابیه مورخ ۲۱ مردادماه ۹۳ وزارت بهداشت به دنبال این حادثه بنا بود پس از برخورد با خاطیان: «در صورتی که این بیمارستان به لحاظ نیروی تخصصی و امکانات دچار کمبودها و یا نواقصی است در جهت رفع کمبودهای این مرکز درمانی سریعاً اقدام شود.»

همچنین سیاوش بیرانوند معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در بهمن ماه ۹۳ در مصاحبه با ایرنا عنوان نمود: مجوز جذب ۹۵ پزشک متخصص و فوق تخصص براس سالجاری(۹۳) در استان اخذ شده که تاکنون از این تعداد ۷۵ پزشک در استان جذب شده و مشغول فعالیت درمانی هستند. وی تصریح کرد: با اعزام این متخصصان مشکل شهر پلدختر که جراح عمومی نداشته و شهر کوهدشت که با کمبود پزشک متخصص جراحی زنان و زایمان مواجه بودند مرتفع شده و جایگزین متخصصینی که طرح لایحه آنها نیز پایان یافته بود تامین خواهد شد.

امروز اما علی رغم وعده های مسئولان حوزه ی بهداشت و درمان، مشکل همچنان پابرجا بوده و انتظار می رود مسئولین بهداشت و درمان کوهدشت با پیگیری بیشتر از طریق مراجع استانی و کشوری مقدمات حضور پزشکان متخصص زنان و زایمان و داخلی لازم را در شهرستان فراهم آورند.

مسأله ای که با توجه به اهمیت حفظ سلامت زنان به خصوص مادران باردار، پیگیری آن بسیار ضروری می نماید.

 

گزارش: مهدی دوست محمدی