گفتگوی کشکان با رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری لرستان/ برای ساماندهی امسال ۱۲۰ نیرو کم داریم!

آموزش و پرورش منطقه عشایری لرستان بنا به ضرورت بافت عشیره ای وسیع ترین منطقه آموزشی استان است که مسئولیت خدمات رسانی آموزشی و پرورشی به فرزندان عشایر را به عهده دارد. از جمله نقاط قوت این منطقه کمک به فرزندان مناطق محروم و عشایر و حضور در تمامی نقاط کمتر توسعه یافته و عشایری استان […]

بازگیریانآموزش و پرورش منطقه عشایری لرستان بنا به ضرورت بافت عشیره ای وسیع ترین منطقه آموزشی استان است که مسئولیت خدمات رسانی آموزشی و پرورشی به فرزندان عشایر را به عهده دارد. از جمله نقاط قوت این منطقه کمک به فرزندان مناطق محروم و عشایر و حضور در تمامی نقاط کمتر توسعه یافته و عشایری استان و همراهی در مسیر کوچ عشایر تا استان های دیگر است . به همین دلیل برآن شدیم تا با نصراله بازگیران رئیس اداره اموزش و پرورش عشایری لرستان گفتگوی صورت دهیم.

لازم به ذکر است که جناب آقای بازگیران مدرک کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی و ۲۷ سال سابقه خدمت دارد. ایشان از نیروهای اصلاحطلب استان است که به حکم دکتر گودرز کریمی فر/ مدیر کل اموزش و پرورش استان لرستان/ در مرداد ماه ۹۳ به عنوان رئیس این اداره منصوب شده است.

کشکان: این اداره چند نیرو دارد و دورترین نقاط و مدارس تحت نظر این اداره چه جاهایی هستند؟

این منطقه با احتساب نیروهای اداری و سرباز معلم ۶۵۰ نفر پرسنل دارد. آموزش و پرورش منطقه عشایری دارای حوزه وسیع جغرافیایی می باشد به طوری که از   غرب و شمال غربی با استان های کرمانشاه و ایلام و از طرف جنوب و جنوب شرقی با استان های ایلام، خوزستان و مناطق بختیاری مشغول خدمات رسانی آموزشی و پرورشی به فرزندان عشایر می باشد.

کشکان: به نظر حضرتعالی چه کمبودها و کاستی های در این اداره احساس می شود؟

بطور کلی مشکلات و کمبودهای این اداره به ۳ گروه تقسیم می شوند.

در حوزه کاری دانش آموزان با مشکلاتی از جمله:

۱- کمبود سرانه دانش آموزی با توجه به پایین بودن نرم دانش آموزان در یک آموزشگاه.

۲- کمبود فضای آموزشی با توجه به پراکندگی جغرافیایی مدارس .

۳- کوچ رو بودن تعداد زیادی از مدارس زمان و فرصت لازم برای تدریس دروس را برای معلمان از بین می برد و این به نوبه خود یکی از مشکلات آموزشی فرزندان عشایر می باشد.

۴- دو زبانه بودن یکی دیگر از مشکلات دانش آموزان عشایریست.

۵- عدم انطباق محتوای کتب با زمان در اختیار معلم برای آموزش .

حوزه کاری معلمان :

۱- مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی انسانی بخصوص در دوره ابتدایی .

۲- مشکلات ایاب و ذهاب .

۳- مشکل بیتوته معلمان عشایر .

 ۴- عدم وجود امکانات بهداشتی و رفاهی در محل کار .

حوزه مالی :

۱- مشکل هزینه جابجایی کانکس ها با درایت و حمایت مدیر کل محترم در طی ۲ ساله اخیر پرداخت شده است، هیچگونه ردیف پرداختی برای اینگونه موارد در نظر گرفته نشده است .

۲- هزینه عوارض بزرگراه برای تعداد زیادی از معلمان در این مسیر بر روی معیشت آنها تاثیر بسزایی دارد.

کشکان: نحوه ساماندهی نیروهای اداره عشایری امسال چگونه بوده است؟ آیا مشکلی از نظر کمبود نیروی انسانی ندارید؟

۱- ساماندهی منابع انسانی و امکانات آموزشی در سال تحصیلی پیش رو بر اساس  دستور العمل های موجود و طبق مقررات در قالب تقویم اجرایی زمانبندی شده با تلاش و کوشش همکاران اداری به نحو احسن انجام گرفته است.

۲- با توجه به اینکه در چند ساله اخیر استخدامی صورت نگرفته و تعدادی از نیروها انتقال و یا بازنشسته می شود حدود یکصد و بیست نفر در تمام مقاطع تقریبا کمبود داریم.

اما صرف نظر از این کمبود نیرو موفقیتهایی را نیز کسب نموده ایم، از جمله :

-کسب رتبه های دوم و سوم استانی طرح همتا توسط معلمین این منطقه

-کسب رتبه ۸۲۰ کنکور سراسری ۹۴ در رشته علوم انسانی توسط دانش آموز عشایری

-کسب رتبه برتر سه دانش آموز در مرحله استانی طرح جابربن حیان ویک دانش آموز در سطح کشور

-کسب دو مدال طلا از ۶ وزن کشتی فرنگی در بین دانش آموزان استان

-کسب رتبه اول دانش آموزان عشایری در درسهای از قرآن در مرحله استانی

-کسب رتبه سوم اداره آموزش و پرورش عشایری لرستان در ارزیابی دوره ای از عملکرد حوزه های اداری و آموزشی ادارات آموزش و پرورش استان در بین مناطق در سال ۹۴-۹۳٫

کشکان: یکی از مشکلات همکاران اداره عشایری این است که برای انجام هر کار اداری باید به خرم آباد (محل اداره عشایری) رفت و آمد کنند. برای سهولت و جلوگیری از رفت و آمد همکاران چه اقداماتی انجام داده اید؟ آیا می توان با همکاری و هماهنگی سایر ادارات آموزش و پرورش که در شهرستان ها دایر هستند کارهای اداری همکاران عشایری به نمایندگی از آن مرکز انجام شود؟

این اداره از طرق مختلف اقدام به ارائه خدمات اطلاع رسانی و راه اندازی سیستم های مختلف ارتباطی از قبیل ایجاد سایت – اتوماسیون اداری و تعیین مدیران مجتمع ها به عنوان رابط اداره و حضور مستمر و منظم جهت انجام امور اداری کارکنان به مناطق صعب العبور و نیز اعزام ماهانه کارشناسان اداری به مناطق دور دست جهت پاسخگویی به سوالات و نیازمندی های فرهنگیان اقدام نموده که تا حدودی حضور و مراجعه آنان را به مرکز استان منتفی می کند  و از آنجایی که تمامی اطلاعات پرسنلی و حقوقی در اداره مطبوع انجام می گیرد سایر ادارات نمی توانند کمک آنچنانی به پرسنل عشایری نمایند .