ظرفیت کوهدشت برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی

در حال حاضر جذب سرمایه گذاری در استان لرستان در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد. یکی از راهکارهای جذب سرمایه‌ گذاری در لرستان و شهر کوهدشت این است که “منطقه ویژه اقتصادی” ایجاد شود. به گزارش سرویس اقتصادی کشکان، مهمترین مزیت یک منطقه ویژه اقتصادی در “آزادی از قوانین گمرکی و عوارض پرداختی و […]

لرستان-کوهدشت
در حال حاضر جذب سرمایه گذاری در استان لرستان در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد. یکی از راهکارهای جذب سرمایه‌ گذاری در لرستان و شهر کوهدشت این است که “منطقه ویژه اقتصادی” ایجاد شود.

به گزارش سرویس اقتصادی کشکان، مهمترین مزیت یک منطقه ویژه اقتصادی در “آزادی از قوانین گمرکی و عوارض پرداختی و معافیت های بخش تولید” است. همین مزیت باعث می شود افراد سرمایه دار از این تسهیلات برای سرمایه گذاری و ایجاد و توسعه فعالیت اقتصادی خود استفاده کنند. بر اساس قانون مناطق ویژه اقتصادی، این مناطق جزء قلمرو گمرکی کشور محسوب نمی شوند و مبادلات بازرگانی آنها با خارج از کشور و یا با سایر مناطق آزاد و ویژه، مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های مقررات واردات و صادرات نمی شود.این مناطق از حقوق گمرکی و کلیه عوارض بازرگانی ورود و صدور تحت هر عنوانی معاف می باشند.

همین که کوهدشت به عنوان منطقه ویژه اقتصادی مطرح شود، دولت را ملزم خواهد کرد که راه ترانزیت و حمل و نقل این منطقه را به نزدیکترین گمرک (مثلا مرز مهران یا قصر شیرین) در سریع ترین زمان ممکن ایجاد کند. این کار می تواند تسریع کننده ایده مدیران اجرایی باشد که پیگیر خط راه آهن خرم آباد- کوهدشت- ایلام -مهران هستند.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در کوهدشت می تواند تکنولوژی جدید، اشتغال جدید و توان صادرات را برای این منطقه حاصل کند، که توسعه ی صنعتی شهر کوهدشت و شهرهای همجوار را در پی خواهد داشت. گذشته از مزیت های اقتصادی که شامل حال شهرستان کوهدشت و مناطق همجوار می شود؛ فقط همین اسم “منطقه ویژه” موجب خواهد شد که املاک و زمین های کشاورزی کوهدشت رونق اقتصادی بسیار بالایی بگیرد.

یکی از نکات مثبت “کوهدشت” این است که تا بحال هیچکدام از شهرستان های اطراف عنوان “منطقه ویژه” را دریافت نکرده اند.