سرخط خبرها
امروز: شنبه, ۲۸ مرداد , ۱۳۹۶ | ۰۴:۱۵:۲۷آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ ،‌ ۰۷:۴۱
۳۰ مرداد ۱۳۹۴در ۷:۵۴ ق.ظ تعداد بازدید: 112 بازدید کد خبر:42047 چاپ خبر

کشف برادر بزرگتر و جوانتر سیاره‌ مشتری

0

اخترشناسان سیاره‌ای شبیه به مشتری پیدا کرده‌اند که می‌تواند به یافتن پاسخی برای چگونگی پیدایش منظومه شمسی به ما کمک کند.سیاره‌ی ۵۱ Eridani b حدودا اندازه‌ای دو برابر مشتری دارد و در مقایسه با سیارات دیگر، با ۲۰ میلیون سال سن، جوان محسوب می‌شود. این سیاره دمایی برابر ۸۰۰ درجه فارنهایت (۴۲۶ درجه سلسیوس) دارد و سطح‌اش به دلیل این گرما، هنوز هم درخشان است. گرمایی که از این سیاره ساطع می‌شود، می‌تواند از چگونگی نحوه‌ی ساخته شدن‌اش خبر دهد.

این سیاره در فاصله‌ی ۹۶ سال-نوری از زمین قرار دارد و اولین سیاره‌ای است که توسط دوربین عکس‌برداری جدیدی به اسم Gemini Planet Imager کشف شده است. این دوربین که به مختصر GPI خوانده می‌شود، روی تلسکوپی ۲۷-فوتی (۹ متری) در کشور شیلی قرار دارد.

این تلسکوپ، از روند عکس‌برداری متفاوتی در مقایسه با تلسکوپ کپلر ناسا برای ثبت تصاویرش استفاده می‌کند. تلسکوپ کپلر به سایه‌ها یا اجرامی که مانع از انتشار نور خورشید شده‌اند نگاه می‌کند تا سیاره‌ای پیدا کند. با این حال GPI برای پیدا کردن سیاره‌های جوان و کم‌نوری که پیرامون ستاره‌ها گردش می‌کنند طراحی شده است.

اتمسفر غنی از متان سیاره‌ی ۵۱ Eridani b آن را بیشتر از هر سیاره‌ی فراخورشیدی که تا به حال دانشمندان کشف کرده‌اند، شبیه به مشتری می کند.
«تراویس بارمن» (Travis Barman)، از محققین دانشگاه آریزونا در این باره گفته است:

سیاره‌ی ۵۱ Eridani b اولین سیاره‌ی جوانی است که احتمالا شبیه مشتری در میلیاردها سال پیش است. در نتیجه می‌تواند به ما در پیدا کردن پاسخ‌های‌مان کمک کند.

سرویس فناوری کشکان/رامین نجفی                                                        منبع : space