دیدار اصلاح‌طلبان با دو عضو شاخص شورای‌نگهبان

اطمینان می‌دهند که خبری از دخالت دادن دیدگاه‌های سیاسی افراد در بررسی صلاحیت‌شان نیست. می‌گویند کسی به صرف مورد حمایت بودن فردی رد صلاحیت نمی‌شود. تاکید دارند که افراد سالم و مومن فرصت حضور در انتخابات را دارند. «بررسی صلاحیت‌ها» شاید اصلی‌ترین بخش از انتخاباتی باشد که این روزها به آن نزدیک می‌شویم. دیدارهایی که […]

۴۷

اطمینان می‌دهند که خبری از دخالت دادن دیدگاه‌های سیاسی افراد در بررسی صلاحیت‌شان نیست. می‌گویند کسی به صرف مورد حمایت بودن فردی رد صلاحیت نمی‌شود. تاکید دارند که افراد سالم و مومن فرصت حضور در انتخابات را دارند.

«بررسی صلاحیت‌ها» شاید اصلی‌ترین بخش از انتخاباتی باشد که این روزها به آن نزدیک می‌شویم. دیدارهایی که این روزها حول محور اعضای شورای نگهبان می‌چرخد حکایت از حساسیت‌هایی دارد که رفته رفته با نزدیک شدن به انتخابات بالاتر می‌رود؛ حساسیت‌هایی که بی‌تاثیر از شایعات هم نیست.

اصلاح‌طلبانی که در مرکز پرگار این حساسیت‌ها قرار گرفته‌اند، روزهای پر دلهره‌ای را در پیش دارند؛ دلهره از احتمال سختگیری در بررسی صلاحیت‌ها. شمارش معکوس برگزاری دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شده است که شورای نگهبان به عنوان مهم‌ترین نهاد نظارتی برگزاری این اتفاق بزرگ، کمتر روزی است که پاسخگوی تراوشات ذهنی برخی تندروهای مجلس نباشد که دستور برای رد صلاحیت برخی افراد می‌دهند.

یک روز خبر از لیستی بلندبالا از اصلاح‌طلبان می‌رسد که این شورا را قصد رد صلاحیت آنها را دارد، روز دیگر خبر عبور شورا از کسانی که از سوی رییس دولت اصلاحات مورد حمایت قرار گرفته‌اند می‌دهد. شورا اما در پاسخ به تمامی این اظهارات تنها با یک جمله مکررا تاکید دارد که تنها قانون را ملاک و معیار بررسی صلاحیت‌ها قرار خواهد داد، اما همچنان با مواردی مواجه می‌شود که بعضا آن را توصیه به شورا قلمداد می‌کنند. اما شورای نگهبان خطوط قرمز خود را مشخص کرده است.

در فاصله زمانی یک هفته گذشته اظهارات سه تن از اعضای شورای نگهبان حکایت از همین مهم دارد؛ هفته‌ای که با نشست خبری ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان آغاز شد و جدای از گزارش عملکردهای این شورا در فصل انتخابات، وی باز هم پاسخگوی شبهات انتخاباتی بود و با یک دیدار سه جانبه پایان یافت؛ پایانی با خبر دیداری که این‌بار یکی از اصلاح‌طلبان با دو تن از فقهای این نهاد نظارتی داشته است و در آن از انتخابات گفت و از خواسته‌های اصلاح‌طلبان، از مجلس شورای اسلامی گفت و از حساسیت خبرگان رهبری.

حرف‌های اصلاح‌طلبی که حاصل سفرهای استانی وی به شهرهای مختلف کشور در سال انتخابات بوده، نشان از دغدغه‌هایی دارد که برای روشن شدن آن پیشنهاد به‌کارگیری شیوه «مذاکرات» داده شده است. «مذاکراتی» که به گفته این فرد اصلاح‌طلب وقتی می‌تواند راهگشای مشکلات اساسی در حوزه سیاست خارجی باشد چرا نتوان از آن برای حل مساله سیاست داخلی استفاده کرد. حجت‌الاسلام محسن رهامی از جزییات دیداری می‌گوید که با دو تن از اعضای فقهای شورای نگهبان داشته است.

دیداری که با تاکیدات آیت‌الله یزدی و آیت‌الله‌ مومن بر رعایت کامل چارچوب قانونی در مبحث تایید صلاحیت‌ها همراه بوده دستاوردهای مثبتی برای اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود؛ اصلاح‌طلبانی که نه تنها برای حضور در انتخابات مجلس دهم خود را آماده می‌کنند بلکه نیم نگاهی هم به انتخابات خبرگان رهبری دارند. هرچند اخبار موثق در خصوص شرکت‌کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان هنوز به دست نیامده است اما در گوشه و کنار خبرهایی از تلاش برخی اصلاح‌طلبان برای حضور شنیده می‌شود.

اطمینان‌های اعضای شورای نگهبان
نخستین اظهارنظر شورای نگهبانی از سوی آیت‌الله یزدی بود. حجت‌الاسلام محسن رهامی که به همراه اعضای انجمن مدرسین دانشگاه با آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله مومن از فقهای شورای نگهبان دیدار کرده بود، گزارشی از سفرهای خود به استان‌های مختلف کشور و انتظارات مردم و مشکلات استان‌ها ارایه کرد و با بیان اینکه در این دیدارها درباره لزوم حضور همه سلایق سیاسی و اجتماعی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان تاکید شد، خاطرنشان کرد: ما مطرح کردیم باید افرادی پاکدست و سالم و متخصص به مجلس راه یابند تا مجلس دهم نمادی از اجماع ملی و حضور همه سلایق باشد. ما همچنین تاکید کردیم رهبر انقلاب متعلق به همه جریان‌ها و سلایق مختلف کشور است. بنابراین مجلس خبرگان هم باید متشکل از اقشار و جریان‌های سیاسی و اجتماعی مختلف باشد تا همه احساس کنند که درمجلس خبرگان نماینده دارند.

رهامی در ادامه افزود: ما راه‌های رسیدن به اجماع و وفاق ملی را به حضور آیت‌الله یزدی و مومن رساندیم و تلاش ما این است که با توجه به بحران‌های منطقه‌ای همه مردم را به پای صندوق‌های رای دعوت کرده و این باور را در میان مردم ایجاد کنیم که تنها راه رسیدن به اهداف صندوق‌های رای است. دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه در این دیدار از مشکلات پیش آمده پس از انتخابات سال ٨٨ سخن گفت و اعلام کرد که ما همان‌گونه که با گفت‌وگو توانستیم مشکلات خود را با دنیا حل کنیم باید با گفت‌وگو نیز مشکلات پیش آمده از سال ٨٨ را حل کنیم.

وی گفت: ‌ما در این دیدار تاکید کردیم اصراری نداریم که مجلس بعدی در اختیار اصلاحات باشد بلکه تلاش‌‌مان این است که مجلسی با حضور متخصصان حوزه‌های مختلف تشکیل شود.

وی در خصوص مواضع آیت‌الله یزدی و مومن نیز خاطرنشان کرد: هر دوی این بزرگان از این دیدار استقبال کرده و بر همکاری حوزه و دانشگاه برای حل مشکلات جامعه تاکید کردند.

آیت‌الله یزدی هم تاکید کردند که در خصوص تایید صلاحیت‌ها حتما در چارچوب قانون عمل کرده و اطمینان دادند که افراد سالم و پاک که اسلام و نظام را قبول داشته و به دیدگاه‌های امام و رهبری پایبند هستند، تایید صلاحیت خواهند شد. آیت‌الله مومن هم افزود که دیدگاه‌های سیاسی در تایید صلاحیت‌ها دخالت داده نمی‌شود. ایشان گفتند که در تصحیح اوراق امتحان مجلس خبرگان، مصححان نام امتحان‌دهنده را نمی‌دانند و به این صورت گرایش سیاسی و اجتماعی در امتحانات دخالت داده نمی‌شود.

ابراهیمیان: رد صلاحیت افراد مورد حمایت رییس دولت اصلاحات شایعه است
سخنگوی شورای نگهبان نیز که هر بار پاسخگوی شایبه‌های مطرح شده از سوی برخی در مورد مواضع این شورا در خصوص تایید و رد صلاحیت‌ها بوده این‌بار نیز خبرهایی در مورد رد صلاحیت افرادی که از سوی رییس دولت اصلاحات مورد حمایت قرار گرفته‌اند را شایعه‌ای بیش ندانست.

نجات‌الله ابراهیمیان با شایعه خواندن اینکه کسانی که در انتخابات مجلس دهم مورد حمایت رییس‌ دولت اصلاحات قرار بگیرند، رد صلاحیت خواهند شد، گفت: تاکنون چنین شایعه‌ای را نشنیده‌ام. نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صحت این مساله را که برخی گفته‌اند کسانی که در انتخابات مجلس دهم مورد حمایت رییس‌دولت اصلاحات قرار بگیرند، ردصلاحیت خواهند شد،تایید می‌کنید عنوان کرد: من تاکنون چنین شایعه‌ای را نشنیده‌ام. وی با بیان اینکه مطلبی درباره احتمال رد صلاحیت کاندیداهای مورد حمایت رییس‌دولت اصلاحات نشنیده‌ام، ادامه داد: اما و اگرها قبل از انتخابات بسیار است و ما نمی‌توانیم هر روز به این مفروضات و اما و اگرها پاسخ دهیم.

منبع: روزنامه اعتماد