شبکه اجتماعی کشکان

مهدی دوست محمدی/ مدیرمسئول: در عصری که رسانه های مجازی عرصه را بر نشریات چاپی تنگ کرده و به سرعت بر محبوبیت و مراجعینشان افزوده می شود، لازم است به نقش کلیدی و مهم رسانه های مجازی محلی توجه ویژه شود. امروزه دیگر نیازی نیست مخاطبان رسانه ها به خود زحمت داده برای اطلاع از […]

bayat azadbakht (5)

مهدی دوست محمدی/ مدیرمسئول:

در عصری که رسانه های مجازی عرصه را بر نشریات چاپی تنگ کرده و به سرعت بر محبوبیت و مراجعینشان افزوده می شود، لازم است به نقش کلیدی و مهم رسانه های مجازی محلی توجه ویژه شود.

امروزه دیگر نیازی نیست مخاطبان رسانه ها به خود زحمت داده برای اطلاع از اخبار، به دکه های روزنامه فروشی مراجعه کرده یا وقت گران بهایشان را پای شبکه های تلویزیونی تلف کنند. آن ها با صرف اندک زمانی از طریق گوشی همراه خود به خبرگزاری ها و سایت های خبری مراجعه کرده و ضمن اطلاع از اخبار روز در مباحثات ذیل اخبار از طریق درج دیدگاه مشارکت می کنند.

این مهم زمانی بیشتر رخ می نماید که بدانیم بسیاری از اخبار منتشره در رسانه های مجازی به خصوص پایگاه های خبری به دلایل متعدد قابلیت انتشار در اخبار شبکه های تلویزیونی و خبرگزاری های دولتی را ندارند. همچنین امکان درج دیدگاه های انتقادی ذیل مطالب و مشارکت در مباحث مطرح شده عملاً امکان پذیر نیست.

به همین دلیل است که پربیننده ترین سایت های ایران عموماً پایگاه های خبری وابسته به بخش خصوصی هستند.

در این میان سایت های خبری محلی نسبت به سایت های خبری ملی با محدودیت هایی مواجهند. به علت بسته بودن محیط پیرامونی، به دنبال انتشار مطالب و گزارشات خصوصاً انتقادی در این سایت ها، گردانندگان و خبرنگاران آن ها فشارها و محدودیت های بیشتری را تحمل می کنند.

به دلیل همین محدودیت محیطی و اجتماعی، کامنت نویسی و درج دیدگاه نیز در سایت های خبری محلی با محدودیت ها و واکنش های گاهاً تند مدیران و مراجع قضایی مواجه است.

گاه به دلیل درج یک کامنت مدیران مسئول این سایت ها با شکایت اشخاص حقیقی یا حقوقی به دادگاه فراخوانده می شوند.

در کنار این محدودیت ها اما پایگاه های خبری محلی توانسته اند به ایجاد فضای مطالبه گری در جامعه و پاسخگویی مسئولین کمک کنند. گاهاً شاهد بوده ایم که یک مشکل حاد اجتماعی یا اداری با انعکاس یک گزارش و واکنش های مردم به آن مرتفع شده و اوضاع به سامان شده است.

از سویی گردانندگان این سایت ها باید با درک درست از فضای محدود پیرامونی در درج مطالب و دیدگاه ها نهایت دقت را به خرج دهند. چراکه مطلب یا دیدگاهی که در محیط های بازتر و فراخ تر ممکن است عنوان توهین و افترا به خود نگیرد در محیط های محلی می تواند با توجه به عرف بسته پیرامونی این عناوین را به خود گرفته و بار حقوقی به خود بگیرد.

مدیران و مسئولان نیز باید هماهنگ و همگام با خیل عظیم مخاطبان سایت های خبری محلی، فضا را درک کرده و به جای رفتارهای بعضاً تقابلی روحیه پاسخگویی و مشارکت جویانه را در خود تقویت کنند. مسأله ای که می تواند ما را در رسیدن به منزل مقصود که همانا ارتقاء نام و جایگاه محیط پیرامونمان و دستیابی مردم به حقوق حقه ی خودشان است یاری نماید.

در خصوص مشکلات اقتصادی این رسانه ها نیز باید گفت تا کنون معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد علی رغم اطلاع از هزینه های سرسام آور اداره ی آن ها، حمایتی فراگیر و در خور توجه از مدیران آن ها به عمل نیاورده و صرفاً پرداخت یارانه به تعداد محدودی از این پایگاه های خبری در سال ۹۳ صورت گرفته است.

«پایگاه خبری کشکان» نیز با هسته ی اولیه جوانانی هنرمند و مستعد در مدت زمانی کوتاه توانسته است به یک شبکه ی اجتماعی قدرتمند تبدیل شود. فضایی که در آن اخبار مهم ملی و محلی به صورت روزانه درج می شود و مخاطبان و مردم با درج دیدگاه ها و دغدغه های خود ذیل اخبار آن، تمرین مطالبه گری می کنند.

رسانه ای که با اخذ مجوز رسمی از هیأت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وابسته به هیچ ارگان، حزب یا گروهی نیست و شعار « حرکت در مسیر مردم» را برای فعالیت خود برگزیده است. شعاری که برای عمل به آن تا کنون هزینه های زیادی پرداخت کرده است. از هزینه های مالی گرفته تا تحمل فشارها و ناملایمات گوناگون. اما آنچه ما را به ادامه ی این راه ترغیب می کند صرفاً حضور مخاطبانی فهیم است که با دیدگان پرسشگر روزانه میهمانمان بوده و به انحاء مختلف مراتب رضایت و سپاسگزاری شان را به فرزندان خود منعکس می کنند.

امیدواریم خداوند سبحان به ما توان ادامه ی این راه و تحمل سختی ها و مشقت های آن را عنایت فرماید.