هنر امام، حفظ همه نیروها در صحنه بود/ اگر در مجلس آینده فقط یک جناح خاص باشد، اصلاً مجلس خوبی نیست!

در هیچ دوره از انقلاب و نظام اسلامی بنا نبوده که نیروهایی که قصد خدمت دارند علی‌رغم اختلاف نظر حذف شوند، بلکه هنر حضرت امام و انقلابیون، حفظ همه نیروهای در صحنه بود، مگر این‌که بر ضد انقلاب و نظام، دست به اسلحه ببرند و چنین شد که گروه‌هایی نظیر منافقین و فدائیان خلق از […]

۹۱۴۵۹_۷۱۲در هیچ دوره از انقلاب و نظام اسلامی بنا نبوده که نیروهایی که قصد خدمت دارند علی‌رغم اختلاف نظر حذف شوند، بلکه هنر حضرت امام و انقلابیون، حفظ همه نیروهای در صحنه بود، مگر این‌که بر ضد انقلاب و نظام، دست به اسلحه ببرند و چنین شد که گروه‌هایی نظیر منافقین و فدائیان خلق از صحنه انقلاب حذف و نیروهای چپ و راست و متعادل‌ها حفظ و با مدیریت بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب تا پایان دولت اصلاحات حفظ شدند.
نقش متعادل‌کننده حضرت امام (ره) و سپس رهبری معظم انقلاب میان نیروها و دلسوزان جامعه از جناح‌ها و سلایق گوناگون، حفظ تعادل و توازن میان نیروهای سیاسی ضامن پویایی و رشد و پیشرفت کشور بوده است. حذف برخی گروه‌ها با سلایق سیاسی مختلف هیچ‌گاه به صلاح کشور نبوده و راه درست اداره جامعه هم بازگشت به تعادل و پرهیز از حذف دلسوزان و وفاداران به انقلاب و قانون اساسی است.
حفظ نیروها و دلسوزان واقعی کشور از سلایق گوناگون هنر اداره کشور است و راه درست و واقع‌بینانه این است که تعادل به جامعه باز گردانده شود و این امر شدنی و قابل تحقق است.
یکی از کارهای که تعادل را به جامعه برمی گرداند و موجب افزایش اعتماد مردم به نظام می شود برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و قانونی است. با تحقق این امر، همه نیروهای سیاسی فعال و مردم به نتیجه بیرون آمده از صندوق‌ها تمکین کرده و با همکاری و یاری‌رسانی به دولت، مشکلات و معضلات کشور به یاری خدا برطرف خواهد شد.
(آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی ادوار دانشگاه‌های تهران و تبریز، ۹۱)
ما ملت متکثر و متنوعی هستیم، ایران مانند فلان کشور شرق دور نیست که همه پادگانی زندگی کنند، اینجا مردم آزاد هستند، حرف می زنند و نظر می دهند. جامعه متکثر و آزادی در کشور داریم، در این جامعه افکار متفاوت و جناح ها هستند، اگر ما مجلس شورای اسلامی در آینده داشته باشیم که فقط یک جناح خاص باشد و هیچ کس دیگر نباشد، اصلاً مجلس خوبی نیست.
هیات های اجرایی و نظارت و شورای محترم نگهبان، وظیفه سنگینی را برعهده دارند و معیار صلاحیت و عدم صلاحیت در چارچوب قانون و برمبانی مراجع قانونی است، نه چیز دیگر و در انتخابات به هیچ وجه نمی توانیم به شایعات و اتهامات توجه کنیم.
اتهامات باید در یک دادگاه صالحه بحث شود و متهم و وکیلش از خود دفاع کنند، سپس رای داده شود به همین دلیل ما قاضی نیستیم و صلاحیت سنج هم همراه نداریم که بخواهیم صلاحیت سنجی کنیم.
(روحانی در همایش سراسری فرمانداران، ۹ خرداد ۹۴)