۱۰ دستورالعمل برای افزایش طول عمر و داشتن بدنی سالم

فرهاد گراوند٭/ کشکان: امروزه افراد به دلیل مشغله های فراوان، استرس، کار بیش از حد، کم خوابی و …، در معرض خطرهای فروانی از نظر سلامتی و کاهش طول عمر هستند. محققان اخیرا به ذکر این نکات پرداخته اند که توجه و شناسایی آنها خالی از لطف نیست. در زیر به معرفی مهمترین آنها می […]

s200_farhad.garavand

فرهاد گراوند٭/ کشکان:

امروزه افراد به دلیل مشغله های فراوان، استرس، کار بیش از حد، کم خوابی و …، در معرض خطرهای فروانی از نظر سلامتی و کاهش طول عمر هستند. محققان اخیرا به ذکر این نکات پرداخته اند که توجه و شناسایی آنها خالی از لطف نیست. در زیر به معرفی مهمترین آنها می پردازیم.
۱- خواب کافی
تحقیقات نشان داده است کم خوابی می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، چاقی و ضعف سیستم ایمنی بدن گردد. ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه بصورت منظم توصیه شده است.
۲- نوشیدن آب
مصرف روزانه ۲ لیتر آب موجب نگه داشتن دمای طبیعی بدن، ضربان قلب و متابولیسم و همچنین فعالیت بهتر کلیه ها و سیستم گوارشی می گردد. همچنین مصرف آب موجبات رقیق شدن و گردش مناسب خون را در بدن فراهم نموده و بسیاری از سردردها و کسالت ها را بهبود می بخشد.
۳- بیرون رفتن و گشت و گذار
این کار کمک شایانی به استحکام و شکل گیری استخوان ها نموده و موجب جذب ویتامین D می گردد. تحقیقات نشان داده خارج شدن از فضاهای بسته علاوه بر کاهش استرس باعث تنظیم خواب نیز می گردد.
۴- کاهش مصرف قند و شکر
مصرف قند و مواد غذایی حاوی آن خطر افزایش ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری های قلبی-عروقی را در پی دارد. لذا تنظیم یک برنامه غذایی مبتنی بر مصرف کمتر این ماده در حفظ سلامتی و افزایش طول عمر بسیار مفید می باشد. مصرف نوشابه ها مهمترین عامل افزایش مقادیر اضافی شکر هستند. مقدار توصیه شده شکر مصرفی روزانه برای مردان۵/۳۷ گرم (۹ قاشق چایخوری) و برای زنان این مقدار ۲۵ گرم (۶ قاشق چایخوری) می باشد.
۵- استراحت و ریکاوری
استراحت دادن به بدن حین انجام فعالیت های بدنی و کار بسیار حائز اهمیت می باشد. کار و فعالیت مداوم و بدون استراحت موجب خستگی، اختلالات خواب، اختلال در فعالیت هورمون ها و … می شود.
۶- مدیریت کردن استرس و فشارهای عصبی
در دنیای کنونی مدیرت استرس و تسط داشتن روی رفتار از اهمیت فراوانی برخوردار است. عدم کنترل فشارهای عصبی و قرار گرفتن در معرض استرس موجب بروز بیماری های قلبی، بی خوابی، پریشانی، عصبانیت، دیابت و … می شود.
۷- محافظت از پوست
قرار گرفتن پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید موجب تشکیل رادیکال های آزاد می شود که موجب آسیب به DNA سلول های پوست می گردد. همچنین نور خورشید ممکن است بصورت بالقوه موجب سرطان پوست و تجزیه کلاژن پوست گردد که چروکیدگی صورت را در پی دارد.
۸- کاهش مصرف الکل و نوشیدنی های الکلی
۹- ورزش و تحرک
۱۰- مصرف روزانه ۵ وعده از میوه ها و سبزیجات مختلف

با آرزوی سلامتی و سعادت برای همه عزیزان

 

٭دانشجوی دکتری صنایع غذایی دانشگاه تهران