وحدت اصلاح طلبان؛ برد یا هویت سیاسی؟

عباس حسنی تبار: تجربه نشان داده است که از روز «شنبه» ی هر انتخاباتی، کاندیدای پیروز در راستای حفظ پیروزی و تلاش برای تکرار آن در دوره ی بعد روز و شب را به هم می دوزد. از سویی دیگر و بنا به اولویتی که مقابل این موضع قد علم میکند، کاندیداهایی که دستشان از ضریح […]

unnamed1

عباس حسنی تبار: تجربه نشان داده است که از روز «شنبه» ی هر انتخاباتی، کاندیدای پیروز در راستای حفظ پیروزی و تلاش برای تکرار آن در دوره ی بعد روز و شب را به هم می دوزد. از سویی دیگر و بنا به اولویتی که مقابل این موضع قد علم میکند، کاندیداهایی که دستشان از ضریح کرسی مجلس کوتاه شده است، با دست گذاشتن روی نقاط ضعف که بیشتر و عموماً هم به دیگران ربط داده میشود، در صدد جبران مافات و حصول پیروزی در دور بعد هستند؛ بنابراین فرآیند تبلیغات انتخاباتی در مناطقی چون استان ما شاید در فواصلی کم رنگ شود اما هرگز تعطیل نمیشود.

به تعبیر دیگر، مردم و سیاسیون همواره در حالتی شبیه جنگ سرد و خوف و رجای آن روزگار میگذرانند؛ یکی با اقناع طرفداران خود-که غالباً صبغه ی فردی دارد تا عام المنفعه بودن- و دیگری با افزودن به جمع ناراضیان و منتقدان به خاطر برآورده نشدن انتظاراتشان از سوی کاندیدای پیروز٫

اکنون که به اسفند ۹۴ نزدیک میشویم، فضای انتخاباتی اندک اندک آشکارتر و جریانهای سیاسی آرایش جدی تری میگیرند؛ یکی از ویژگیهای چینش و آرایش سیاسی این دوره که ریشه در کیفیت انتخابات قبل و خالی شدن صحنه از جریانی سیاسی وشناخته شده دارد این است که کاندیداهای یک جریان بی ترس و لرز اعلام حضور میکنند و جریان دیگر باتوجه به تجربه تلخ اختلاف و … در ادوار گذشته ، نیازمند دقت و حساسیت در چگونگی آرایش انتخاباتی ست.

در این میان برخی چنین تصور کرده اند که یک طرف زمین بازی انتخابات هنوز خالی ست و منتظرند مانند گذشته با بخت و اقبال مواجه شده و اختلافاتی که حریف در نوع برنامه ریزی خود دارد نتیجه ی بازی را به سود آنان رقم بزند. اما نشانه ها و قرائن حاکی از این است که اصلاح طلبان با پشتوانه ای از تدبیر و عقلانیت و برای جلوگیری از تجربه های تلخ گذشته اینبار متحد و منسجم وارد زمین خواهند شد.
گفتنی است که از ویژگیهای برجسته ی این «ورود» مبارک این است که هم متضمن احیای هویت سیاسی است و هم با توجه به پشتوانه ی انتظارات منطقی و جدی مردم برای وحدت و نیز انعطاف قابل توجه کاندیدا های احتمالی اصلاح طلبان، امیدوار به کسب موفقیت است.

و دور نیست روز و روزگاری که تمامی اصلاح طلبان و هواداران دولت تدبیر و امید برایش لحظه شماری میکنند.

 

منبع: سیفاروژ