الهیار ملکشاهی:اظهارات نماینده پلدختر صحت ندارد/ بیشترین نفع سد معشوره برای پلدختر است

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی گفت: اظهارات نماینده پلدختر در مجلس در خصوص میزان آب سد معشوره و لغو الحاق رومشکان به پلدختر صحت ندارد.  الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بیان روز افزود: نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس در روز […]

Untitled-1

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی گفت: اظهارات نماینده پلدختر در مجلس در خصوص میزان آب سد معشوره و لغو الحاق رومشکان به پلدختر صحت ندارد.

 الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بیان روز افزود: نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس در روز قدس اظهاراتی در خصوص کاهش میزان تخصیص آب سد معشوره و لغو طرح الحاق رومشکان به پلدختر را بیان کردند که اصلا صحت ندارد.

وی با اشاره به اینکه طرح الحاق رومشکان به پلدختر لغو نشده است بیان کرد: این طرح به مانند کلیه طرح های الحاقی شهرها در مجلس به صورت کلی متوقف نشد،این مسئله ای که نماینده پلدختر به این شکل مطرح کردند کذب محض است.

ملکشاهی در ادامه کاهش میزان سد معشوره را خلاف واقع دانست و گفت:سد معشوره در بودجه۹۴ وظیفه جمع آوری سیلاب ها را بر عهده دارد و بر همین اساس میزان مصرف آن ۲۵۰میلیون متر مکعب برای کشاورزی،۱۷میلیون مترمکعب برای شرب و ۶میلیون مترمکعب برای صنعت مصرف خواهد شد و کاهشی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه کوهدشت مجوز تخصیص ۲۰۰میلیون مترمکعب از پشت سد سیمره را دارد تصریح کرد: ذوب آهن رومشکان ۳میلیون مترمکعب در سال نیاز دارد که بخشی از نیازهای آبی شهرستان از این طریق تامین می شود.

نماینده مردم رومشکان و کوهدشت در مجلس با بیان اینکه میزان تخصیص آب در پلدختر ۱۹میلیون متر مکعب است تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و میزان مصرف بالای آب در این منطقه این میزان کم است که نیاز آن را به۵۰میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد:سد معشوره بیشترین نفع آن برای پلدختر است زیرا تنها منبع آبی برای اراضی کشاورزی پلدختر همین رودخانه کشکان است که اگر آن نباشد گزینه جایگزینی وجود ندارد پس سد معشوره برای تامین آب کشاورزی در این طور مواقع بیشتر به نفع پلدختر است.

وی تاکید کرد: برای اطمینان بیشتر در خصوص میزان تخصیص آب سد معشوره ،۲۳تیرماه با وزیر نیرو در خصوص میزان تخصیص آب سد معشوره مکاتبه ای داشته ام که وزارت نیرو کتبا اعلام کرده اند هیچگونه تغییری در این خصوص نداشته ایم.

وی به کم آبی رودخانه کشکان در فصل تابستان اشاره کرد و ادامه داد: در فصول پاییز و زمستان بیشترین روان آب از کشکان به صورت سیلاب از پلدختر عبور می کند ولی متاسفانه استفاده ای نمی شود.

ملکشاهی ،تامین آب مورد نیاز آب کشاورزی و جلوگیری از سیلاب از مزایای مهم سد معشوره است که مردم پلدختر می توانند بیشترین استفاده از آن ببرند.

وی با بیان اینکه دولت در تخصیص آب رویکرد تازه ای را پیگیری می کند یادآوری کرد:تخصیص آب از این به بعد با اولویت مصرف شرب و پس از آن صنعت و در نهایت کشاورزی صورت می گیرد.

*یاشار یاری/ خبرآنلاین