گردش «آتش» در جنگل‌ها و مراتع لرستان/ ۲۰۰ هکتار مرتع دود شد

کشکان: پس از چهار روز میزبانی جنگلهای جنوب لرستان از آتش حالا حریق راهی شمال غربی استان شده تا ۲۰۰ هکتار از مراتع شهرستان دلفان در آتش بسوزد. سرپرست فرمانداری شهرستان دلفان در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه ۲۰۰ هکتار از مراتع بخش کاکاوند این شهرستان امروز طعمه حریق شد گفت: بلا فاصله […]

۱۶۹۳۹۶۹

کشکان: پس از چهار روز میزبانی جنگلهای جنوب لرستان از آتش حالا حریق راهی شمال غربی استان شده تا ۲۰۰ هکتار از مراتع شهرستان دلفان در آتش بسوزد.

سرپرست فرمانداری شهرستان دلفان در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه ۲۰۰ هکتار از مراتع بخش کاکاوند این شهرستان امروز طعمه حریق شد گفت: بلا فاصله با شنیدن این خبر تیم های امدادی هلال احمر، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آتش نشانی و فرمانداری دلفان در محل حادثه حضور پیدا کردند.

جعفر طولابی عصر جمعه با اشاره به اینکه خوشبختانه با تلاش گروه های امدادی و مردمی آتش سوزی مهار شد افزود: با توجه به اینکه شهرستان دلفان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت یکی از شهرستان های وسیع استان به شمار می رود و دارای ۹۸ هزار و ۶۶۶هکتار مرتع بوده تقویت و افزایش پایگاه های اطفاء حریق در مناطق جنگلی بسیار ضروری است.

وی شهرستان دلفان را یکی از بکرترین مناطق گردشگری لرستان از لحاظ منابع طبیعی بر شمرد و اظهار داشت: وقوع حوادثی چون آتش سوزی خسارات جبران ناپذیری به عرصه های ملی وارد می کند که افزایش تعداد پاسگاه های حفاظت از منابع طبیعی ضروری است.

شهرستان دلفان با ۱۴۵ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان لرستان و در همسایگی استانهای همدان و کرمانشاه قرار گرفته است.

آتش سوزی در شهرستان دلفان در حالی رخ می د هد که از عصر سه شنبه هفته جاری جنگل ها و مراتع پلدختر در جنوب لرستان بارها شاهد وقوع آتش سوزی های متعدد بود که با تلاش نیروهای مردمی و اداره منابع طبیعی با وسایل ابتدایی بیل و شاخه و برگ درختان مهار شده است.

نخستین آتش سوری روز سه شنبه رخ داد که پس از مهار آتش در بامداد چهارشنبه دوباره آتش سوزی به علت وزش باد ساعت ۱۵ روز چهارشنبه آغاز شد و تا ساعت چهار بامداد پنج شنبه ادامه داشت.

هنوز ساعاتی از مهار آتش نگذشته بود که بعدازظهر روز گذشته تخت چان در نزدیکی همین منطقه دوباره شاهد وقوع آتش سوزی گسترده دیگری بود تا بخش مهمی از مراتع و جنگلهای بکر لرستان از دست برود.

آتش سوزی تخت چان نیز ساعت ۲۲ شب گذشته مهار شد تا صبح امروز کیالان دوباره گر بگیرد و شاهد حریق باشد.

هنوز از اطفای حریق در کیالان ساعتی نگذشته که مسئولان از وقوع آتش سوزی دیگری در «چارتا» خبر می دهند تا آتش سوزی مراتع و جنگلهای این منطقه وارد چهارمین روز خود شود و همزمان شمال غربی لرستان شاهد از دست دادن ۲۰۰ هکتار از مراتع خود باشد.

آخرین گزارش خبرنگار مهر از پلدختر حکایت از گستردگی آتش سوزی در «چهارتا» دارد تا درختان بلوط در آتش ذغال شوند.

وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

این وضعیت در حالیست که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است که میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است.

روند آتش سوزیها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد و بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مهرداد بهاروندی همچنین گفته بود که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

آتش سوزی ها در جنگلهای بلوط قلب زاگرس در حالیست که اخیرا لرستان به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب و این مانور در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

جنگلهای بلوط لرستان هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.

استان لرستان در زمینه وسعت جنگلهای بلوط بعد از استان فارس در رتبه دوم کشور قرار دارد.