در اعتراض به خشک شدن رودخانه کشکان/ تجمع آرام مردم پلدختر مقابل فرمانداری

جمعی از کشاورزان و مردم شهرستان پلدختر نسبت به احداث سد معشوره کوهدشت و خشک شدن رودخانه کشکان در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.  به گزارش کشکان به نقل از خبرآنلاین، تجمع کنندگان که حدود ۱۰۰ نفر بودند ابتدا با پلاکارد دوستداران محیط زیست از خیابان اصلی شهر راهپیمایی و پس از عبور از […]

۱۷۶۰۳۲۳

جمعی از کشاورزان و مردم شهرستان پلدختر نسبت به احداث سد معشوره کوهدشت و خشک شدن رودخانه کشکان در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

 به گزارش کشکان به نقل از خبرآنلاین، تجمع کنندگان که حدود ۱۰۰ نفر بودند ابتدا با پلاکارد دوستداران محیط زیست از خیابان اصلی شهر راهپیمایی و پس از عبور از خیابان های امام خمینی (ره) و هفتم تیر در مقابل فرمانداری پلدختر تجمع کردند و از مسوولان خواستار پاسخگویی شدند.
عضو انجمن زیست محیطی شهرستان پلدختر علت تجمع درمقابل فرمانداری را راهکارهایی برای جلوگیری از خشک شدن آب رودخانه کشکان عنوان کرد و گفت: آب رودخانه کشکان دومین شاهرگ حیاتی پلدخترمحسوب می شود که بیش ازچندین میلیون سال قدمت دارد.
ایرج حیدر پور افزود:اهالی روستای ویسیان که در بالا دست قرار دارد به علت عدم استفاده صحیح از آب کشاورزی و باغداری ،مبادرت به کشت برنج نموده اند که موجب بحران آب در شهرستان پلدخترشده است.
وی گفت: با توجه به این که برنج یک گیاه آبدوست است چرا مجوز کاشت برنج به آنها داده شده تا تبعاتی این چنینی گریبانگیر کشاورزان پلدختر شود.
یکی از تجمع کنندگان گفت:تجمع امروز ما بخاطر اعتراض به خشک شدن رودخانه کشکان نماد لرستان است زندگی بیشتر مردم شهرستان پلدختر کشاورزی است که خشک شدن کشکان مرگ مردم این دیار را در پی دارد.
حجت آزاد پورافزود: ۹۰ درصد انجیر ایران ازشهرستان پلدختر و از رودخانه کشکان تامین می شود.
وی گفت: اگررودخانه کشکان خشک شود کشاورزی از بین می رود وچندین هزارخانوار بیکارخواهند شد زیرا این شهرستان نه کارخانه و نه هیچگونه صنعتی ندارد امیدوارم مسوولان فکر اساسی کنند.
وی افزود: جوانان این شهرستان جهت کارگری به تهران و شهرستان های دیگر استان های کشور می روند.
یکی دیگر از تجمع کنندگان گفت: زمین کشاوزی دارم چندین سال است معیشت و زندگیمان از طریق کشاورزی تامین می شود حتی بازار هم بر اساس کشاورزی می چرخد.
اسد سعیدی فر افزود: کشاورزی مثل امسال با کمبود آب مواجه شود زندگی کشاورز تامین نمی شود و بازار هم به تبع کساد خواهد شد .
محرم حسینی کشاورز دیگر پلدختری گفت: علت تجمع ما خشک شدن رودخانه کشکان و تلف شدن ماهی ها و نبود آب برای آبیاری کشاورزان است که این امر موجب خشک شدن زمین های کشاورزی شده است.
یک تجمع کننده دیگر گفت:دوستدار طبیعت هستم تجمع به خاطر مرگ رودخانه کشکان است که تبعاتی از جمله مرگ زیست محیطی و جانوران و گردوغبارایجاد می کند.
یونس ولی زاده افزود: ۸۰ درصد مردم شهرستان پلدختر کشاورز هستند که با خشک شدن کشکان کشاورزی منطقه تعطیل و شهرستان از سکنه خالی خواهد شد.
وی گفت: اگر شهرستان بالا دست (کوهدشت) آب رودخانه را جهت مصارف کشاورزی خود ببرد کشاورزی شهرستان پلدختر با توجه به زمین های کشاورزی و باغات زیاد از بین خواهد رفت.
امام جمعه و فرماندار پلدختر در جمع معترضان و تجمع کنندگان حاضر شدند و آنها را به آرامش دعوت کردند.
حجت الاسلام محمد سوری امام جمعه پلدختر گفت: تنش آبی و خشک شدن رودخانه کشکان و نرسیدن آب رودخانه کشکان به اراضی کشاورزی پایین دست از جمله مشکلات فعلی شهرستان است که خشکسالی و برداشت های بی رویه آب در آن دخیل بوده است.
وی افزود: خشکسالی و بی آبی از دست بشر خارج است و برای جلوگیری از این وضعیت می بایست در گذشته برنامه ریزی و فکری می شد و مسئولان قبل از وقوع این مسائل اقدام می کردند.
وی با بیان این که کمبود آب کشکان ربطی به احداث سد معشوره ندارد گفت: هرگونه شایعات در این خصوص بی اساس است زیرا نه سدی احداث شده و نه آبگیری انجام گرفته است که بخواهیم موضوع را به سد معشوره نسبت دهیم.
حجت الاسلام سوری افزود: دولت و وزارت نیرو به مناطق پایین دست بی توجه نیستند و با پیگیری های دو تن از نمایندگان لرستان در مجلس از حقوق مردم مناطق پایین دست دفاع شده و حتی نمایندگان خوزستان نیز به ایجاد سد معشوره با توجه به بحران زیست محیطی معترض هستند.
فرماندار پلدختر گفت: ما نه تنها امروز بلکه سال های گذشته این هشدار را به مسوولان بالا اعلام کرده ایم.
قدرت اله ترابی نژاد افزود: خشکسالی های متوالی ۱۶ ساله است که رمق کشکان را گرفته به گونه ای که آب این رودخانه ۹۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد دبی آب رودخانه کشکان کاهش یافته است و آب رودخانه کشکان در اثر خشکسالی ها و کمبود بارش ها به حداقل رسیده است.
وی افزود: کشاورزان شهرستان با توجه به آمار اداره منابع آب یکهزار و ۷۰۰ موتور تلمبه غیر مجاز دارند که این یکی از بی نظمی های حاکم در شهرستان است و اگر این موتور تلمبه های غیرمجاز را از طریق قانون تعطیل و جمع آوری کنیم همه کشاورزان متضرر می شوند.
فرماندار پلدختر گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد موتور تلمبه های منصوبه بر روی رودخانه کشکان مجوز دارند.
وی افزود: خشکسالی مربوط به شهرستان پلدختر نیست بلکه مربوط به کل کشور است که بحث خشکسالی و افزایش گرما ، تغییر اقلیم و بحث هایی دیگری که در خبرگزاری ها ،روزنامه ها بدان اشاره شده است.
وی گفت: همه این را می دانند برنج ویسیان مربوط به امسال نیست بلکه مربوط به پارسال و چند ساله گذشته نیز است.
ترابی نژاد افزود: این برنج در ویسیان و بخش معمولان کشت شده است امروز کشکان خشک شده اما ما اقداماتی انجام داده ایم با استاندار لرستان در این رابطه مکاتبه کرده ایم و بحران آب را گزارش کردیم.
وی گفت: خودم از کف رودخانه کشکان عکس گرفته ام و برای شخص استاندار ایمیل کرده ام و در این رابطه شب گذشته با دو تن از معاونان استاندار صحبت کرده ام و قرار شد جلسه ای دوشنبه آینده در استانداری تشکیل شود.
وی افزود: تا با کمک مدیران استانی بتوانیم کشکان را دوباره زنده کنیم ، تعدادی از کشاورزان پلدختر، معمولان، ویسیان و چگنی و غیره که در مسیر رودخانه کشکان قرار دارند باید آب آنها قطع و متضرر شوند تا این که آب کشکان جاری شود.
فرماندار پلدختر گفت: ایجاد سد برای مهار روان آب ها و سیلاب های از جمله راهکارهایی بود که ما خواهان ایجاد آن در مناطق بن لار و زیودار و همچنین چولهول هستیم.
وی افزود: اگر سدهایی برای بن لار و چولهول احداث شود قطعا بدانید که سیلاب ها آنجا ذخیره می شوند و ما در مواقع بحرانی از آن استفاده می کنیم.
وی گفت: من می دانم و خودم هم کشاورز بوده ام درد کشاورزان را می دانم ما اگر در همین مسیر رودخانه دوتا برادر زمین هایشان در کنار هم باشند یکی بالا دست و یکی پایین دست، برادر بالا دستی اجازه نمی دهد آب به برادر پایین دستش برسد.
ترابی نژاد خطاب به کشاورزان افزود: امروز شما کشت تابستانه نباید داشته باشید اگر کسی داشته باشد هیچ کس پاسخگوی او نیست شما وضعیت رودخانه را دارید می بینید چرا باید این کارها را انجام بدهیم.
وی تصریح کرد: در جلسه استانی دو نفر از کشاورزان پلدختر و معمولان به نمایندگی از کشاورزان شهرستان نظرات و مسایل و مشکلات خود را در حضور استاندار مطرح کنند.
فرماندار پلدختر گفت: هم اکنون سد معشوره کوهدشت و کارخانه ای احداث نشده که از آب رودخانه کشکان استفاده کند و این مشکلات ارتباطی با آن ندارد بلکه امروز بحث کم آبی و خشکسالی است.
تجمع کنندگان با گذشت دو ساعت و بیان مطالبات خود و شنیدن صحبت های امام جمعه و فرماندار و پیگری موضوع از سوی مسئولان محل را با آرامش ترک کردند.