واژگونی نفتکش در محور ترانزیتی جنوب/ تن کشکان دوباره لرزید

کشکان: واژگونی نفتکش در محور تزانزیتی جنوب و در نزدیکی روستای زورانتل بار دیگر موجب در معرض آلودگی قرار گرفتن رودخانه کشکان شد. امیر رضا محمدی نژاد رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یک دستگاه نفت کش تریلر  در محل حوالی روستای زورانتل شهرستان پلدختر […]

۷۵۶۵۰۸

کشکان: واژگونی نفتکش در محور تزانزیتی جنوب و در نزدیکی روستای زورانتل بار دیگر موجب در معرض آلودگی قرار گرفتن رودخانه کشکان شد.

امیر رضا محمدی نژاد رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یک دستگاه نفت کش تریلر  در محل حوالی روستای زورانتل شهرستان پلدختر واژگون و منجر به آلودگی رودخانه کشکان شد.

وی با بیان اینکه این تانکر حامل ۲۴ هزار لیتر نفت سیاه بوده، گفت: در این راستا این تانکر نفتکش به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه در حوالی روستای زورانتل وژاگون شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر با بیان اینکه این امر موجب آلودگی رودخانه کشکان شده است تصریح کرد: کارشناسان محیط زیست پلدختر برای برآورد میزان آلودگی ها به منطقه اعزام شده اند.

محمدی نژاد با انتقاد از روند تکرار واژگونی تریلرهای نفتکش و آلودگی های ایجاد شده در منطقه بیان داشت: متاسفانه ما در ماه شاهد تکرار این حادثه تلخ برای محیط زیست هستیم.

بنابراین گزارش با توجه به قرارگیری لرستان در گلوگاه شاهراه تزانزیتی شمال – جنوب کشور بسیاری از تانکرهای حامل سوخت صادراتی به دلایل مختلف در مسیر عبور از جاده های استان به ویژه محورهای کوهدشت و پلدختر دچار واژگونی شده و خسارات جدی به محیط زیست وارد می کنند.

عدم تعریض محور پلدختر، بی توجهی راننده های تانکرهای حامل سوخت به قوانین راهنمایی و رانندگی و گاه غیراستاندارد بودن این تانکرها موجب واژگونی و در نهایت آلودگی آب و خاک منطقه می شود.

این روند به گونه ای است که طی هر ماه محورهای جنوبی لرستان اعم از پلدختر و کوهدشت شاهد تکرار حوادث برای تانکرهای حامل سوخت است که بخش عمده ای از آنها عراقی بوده و درصدی نیز مربوط به تانکرهای ایرانی عبوری از این محور است.

طی سالجاری واژگونی تانکرهای حامل مازوت، گازوئیل و اسید سولفوریک حوادثی بوده است که هر کدام آلودگی خاک و البته آب را به همراه داشته اند، موضوعی که در صورت عدم توجه می تواند خسارتهای جدی تری را به دنبال داشته باشد.

طبق برخی آمارها روزانه نزدیک به دو هزار و ۳۰۰ تریلر از محورهای جنوبی لرستان تردد می کنند که این رقم در طول ماه و سال به رقم چشمگیری می رسد که اگر تعداد حوادث مربوط به این تانکرها را هم بخواهیم محاسبه کنیم متاسفانه به اعداد قابل تاملی خواهیم رسید که نتیجه آن خسارت جدی به محیط زیست و زیرساختهای منطقه است.