سند تدوین شده ی مقابله با ریزگردها در لرستان به تصویب هیات دولت رسید

استاندار لرستان گفت: لرستان به  عنوان نخستین استان کشور سند مقابله با ریزگردها را تدوین کرده که این سند  به تصویب هیات دولت رسیده است. به گزارش کشکان به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان، مهندس هوشنگ بازوند در جلسه شورای برنامه ریزی  و توسعه استان افزود: این سند شفاف، کارشناسی […]

v293

استاندار لرستان گفت: لرستان به  عنوان نخستین استان کشور سند مقابله با ریزگردها را تدوین کرده که این سند  به تصویب هیات دولت رسیده است.

به گزارش کشکان به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان، مهندس هوشنگ بازوند در جلسه شورای برنامه ریزی  و توسعه استان افزود: این سند شفاف، کارشناسی و علمی بوده و ظرف مدت دو سال در لرستان اجرا می شود.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به موضوع ریزگردها و وقوع پدیده گرد و غبار در برخی استانها گفت:  تمامی دستگاهها باید با ارتباط با وزارتخانه های ذیربط تلاش کنند این سند با برنامه ریزی های  صورت گرفته اجرا شود.

وی اضافه کرد: اجرای این سند و طرح های آن در راستای مقابله با گرد و غبار و کاهش آثار زیانبار این پدیده ۸۶ میلیارد تومان برآورد شده که باید از محل اعتبارات ملی تامین شود بنابراین مدیران مرتبط با این طرح باید نسبت به تخصیص اعتبارات مورد نیاز از طریق وزارتخانه های مربوط اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در لرستان با اشاره به تاثیر مخرب پدیده گرد و غبار بر سلامت مردم گفت: تخصیص فوق العاده بدی آب و هوا به کارکنان دستگاههای اجرایی در مرکز استان نیز به هیات دولت پیشنهاد شد که در صورت تصویب ماهانه ۱۲۰ میلیارد ریال در این خصوص پرداخت می شود.

مهندس بازوند با تایکد بر پیگیری مجوز این پیشنهاد افزود: دستگاههای  اجرایی می توانند با تدوین برنامه هاو همچنین اجرای سند مقابله با ریزگردها گام مهمی در راستای عملیاتی شدن این مصوبه بردارند.

وی با ارائه پیشنهاداتی در این مورد گفت: معاونت  امور عمرانی می تواند اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مبنی بر نصب شیشه های دوجداره را الزامی کند تا بدین وسیله از ورود گرد و غبار به داخل ساختمانها  جلوگیری شود  و دانشگاه علوم پزشکی نیز از محل اعتبارات طرح تحول سلامت، نسبت به مقابله با آثار پدیده گرد و غبار اقدام کند.

وی ادامه داد: کمیته ای تخصصی برای نظارت بر اجرای سند مقابله با ریزگردهای استان  و ارائه گزارش عملکرد با حضور  معاون عمرانی استانداری لرستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست ، مدیرکل مدیریت بحران ، مدیرکل هواشناسی و مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی لرستان تشکیل می شود.