سرخط خبرها
امروز: چهارشنبه, ۹ فروردین , ۱۳۹۶ | ۰۴:۰۴:۱۲آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ ،‌ ۱۰:۱۱
۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۴در ۲:۲۵ ب.ظ تعداد بازدید: 1,629 بازدید کد خبر:35334 چاپ خبر

پژهشکده تعلیم و تربیت لرستان در مسیر تحول/ گفتگوی کشکان با رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش لرستان

0

پژوهشکده تعلیم و تربیت اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان همزمان با سایر استانهای کشور در سال ۱۳۶۹ تحت نام “کارشناسی تحقیقات” فعالیت خود را در ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان آغاز کرد. در ابتدا، این کارشناسی صرفا در اجرای طرحهای پژوهشی ملی با شورای تحقیقات وزارت متبوع همکاری داشت، اما به […]

جودکی۲

پژوهشکده تعلیم و تربیت اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان همزمان با سایر استانهای کشور در سال ۱۳۶۹ تحت نام “کارشناسی تحقیقات” فعالیت خود را در ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان آغاز کرد. در ابتدا، این کارشناسی صرفا در اجرای طرحهای پژوهشی ملی با شورای تحقیقات وزارت متبوع همکاری داشت، اما به تدریج  فعالیت این کارشناسی توسعه یافت و علاوه بر مشارکت در طرحهای ملی و بین المللی از جمله طرح های “تیمز” و “پرلز” و” تیمز پیشرفته”، در سطح استانی نیز به طور مستقل طرحهای پژوهشی قابل توجهی را با همکاری اساتید برجسته دانشگاهها و معلمین توانمند آموزش و پرورش استان به اجرا در آورده است.

در حال حاضر پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استان لرستان دارای یک ساختمان مستقل دو طبقه است که در خیابان شهید مطهری، از مناطق مرکزی خرم آباد با قابلیت دسترسی آسان برای عموم پژوهشگران واقع گردیده است. مدیریت این پژوهشکده اخیرا به آقای علی جودکی سپرده شده است. به همین بهانه گفتگویی با مدیر جدید پژوهشکده انجام داده ایم تا بیشتر با کم و کیف فعالیت پژوهشکده و برنامه های پیش روی ایشان آشنا شویم.

گفتنی است پیش از ایشان سیده منصوره شاهرخی با حفظ سمت، از ۳۱ شهریورماه ۹۳ سرپرستی گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش لرستان را عهده‌دار بوده است. پیش از شاهرخی نیز داود فروغی (آذر ۹۱ تا مرداد ۹۳)، محمد رضا بازگیر (آبان ۸۹ تا آبان ۹۱)، محمدباقر گودرزی (۸۷ تا ۸۹) و ناصر طرهانی‌نژاد(۸۴ تا ۸۶)، رضا پاک (۸۰ تا ۸۴) و سید رحمت‌الله سهرابی (۷۸ تا ۸۰) عهده‌دار این سمت از بدو تأسیس پژوهشکده  بوده‌اند.

 کشکان: آقای جودکی، خودتان را بیشتر برای خوانندگان ما معرفی نمائید.

جودکی: با عرض ادب واحترام، اینجانب تحصیلات دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در شهرستان پلدختر به اتمام رساندم. در خرداد ۶۸ موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم آموزش ابتدایی از مرکز تربیت معلم گلپایگان گردیدم. در مهرماه ۶۸ به عنوان مدیر-آموزگار خدمت رسمی خود را در آموزش و پرورش آغاز کردم. از سالهای آغازین خدمت در آموزش و پرورش به کارهای پژوهشی علاقمند بودم.  در مهرماه سال ۷۲ ضمن شرکت در نخستین سمینار ارائه یافته های پژوهشی محققین آموزش و پرورش، یافته های خود را به صورت سخنرانی ارائه نمودم و همین موضوع باعث شد مدیران وقت اداره کل آموزش و پرورش استان از اینجانب دعوت به کار نمایند و از شهرستان پلدختر به شهرستان خرم آباد (اداره کل آموزش و پرورش) منتقل شوم.  اینگونه شد که از سال۷۲ تا ۸۴  (به مدت ۱۲ سال) درسمت های کارشناس آموزش ابتدایی، کارشناس آموزش متوسطه، کارشناس امور کمک آموزشی و آزمایشگاهی، کارشناس مسئول آموزش های متوسطه نظری و پیش دانشگاهی و کارشناس انجمن اولیاء و مربیان سازمان آموزش و پرورش خدمت نمودم.

همزمان با خدمت در آموزش و پرورش به ادامه تحصیل نیز پرداختم. در سال۷۹ موفق به اخذ مدرک لیسانس جغرافیای انسانی-گرایش مدیریت و برنامه ریزی روستایی شدم و در سال۸۷ نیز موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس جغرافیای طبیعی-گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی گردیدم. هم اکنون نیز در دوره دکتری تخصصی جغرفیای طبیعی-گرایش کلیماتولوژی به تحصیل اشتغال دارم.

از سال ۷۱ کار روزنامه نگاری را آغاز کرده و از آن زمان تا کنون کم و بیش در مطبوعات مختلف (سراسری و محلی) فعالیت دارم. از آغاز فعالیت در عرصه نگارش و پژوهش، اقدام به نگارش ده ها مقاله در سطوح مختلف نموده ام. در حوزه رسانه علاوه بر فعالیت در مطبوعات، با رادیوی استان از جمله برنامه های «رنگ جوانی» و «با جوانان» حضور داشته ام. با حوزه IT آشنایی دارم و از ظرفیت های موجود در فضای مجازی جهت پیشبرد امور بهره می گیرم. در زمینه تالیف، دو کتاب در حوزه جغرافیا منتشر کرده ام. اگر بخواهم به گذشته برگردم باید به عرض برسانم در زمان جنگ تحمیلی نیز در جبهه های جنگ حضور داشته ام. در حال حاضر ۲۷ سال سابقه خدمت  دارم و  تدریس در دوره های مختلف تحصیلی را  نیز تجربه کرده ام.

کشکان: جهت آشننایی خوانندگان، در مورد پژوهشکده تعلیم و تربیت توضیح بدهید.

جودکی: همانطور که مطلعید ساختمان پژوهشکده تعلیم و تربیت در منطقه مطهری خرم آباد
(خیابان شهید واقفی، جنب مسجد دولتیاری) واقع شده است. این مرکز دارای امکانات خوبی جهت استفاده پژوهشگران است. برای نمونه، کتابخانه تخصصی این مرکز با بیش از ۸۰۰۰  جلد کتاب تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت (با موضوعات روش تحقیق در علوم انسانی، مدیریت آموزشی، روان شناسی، مشاوره و…) جهت استفاده عموم فرهنگیان استان مهیا شده است. علاوه بر فرهنگیان گرامی، افراد غیر فرهنگی نیز می توانند از طریق “معرف فرهنگی” از کتب و سایر منابع این کتابخانه استفاده نمایند. علاوه بر کتابهای موجود، تعداد ۱۱۶۹ عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و تعداد ۱۰۴۰ عنوان  طرح پژوهشی در این مرکز نگهداری می شود که همکاران فرهنگی و اعضاء غیر فرهنگی می توانند از این منابع استفاده کنند. در نظر است جهت توسعه کمی و کیفی این مرکز پژوهشی، علاوه بر خرید کتب جدید؛ نسبت به راه اندازی کتابخانه دیجیتالی و تهیه کتابهای الکترونیکی نیز اقدام شود. استفاده از قرائت خانه با رعایت مقررات پژوهشکده برای عموم علاقه مندان رایگان و آزاد است واتاق کنفرانس با سیستم های مناسب برای برگزاری جلسات شورای تحقیقات، کمسیونهای تخصصی و جلسات درون سازمانی میسر است. این مرکز دارای سیستمهای سمعی و بصری مناسب از جمله رایانه، دیتا پروزکتور، بورد الکترونیکی و… می باشد. با توجه به پراکندگی استان و بعد مسافت بین مرکز استان و برخی از شهرستانها و به منظور فراهم کردن امکانات لازم برای مشارکت اساتید برجسته دانشگاهها در اجرای طرح های تحقیقاتی در سطح استان و ملی، یک واحد سوئیت جهت استراحت و اسکان پژوهشگران غیربومی و اساتید مهمان، در این مرکز مهیا گردیده است.

کشکان: عمده ترین فعالیتهای پژوهشکده شامل چه نوع فعالیتهایی است؟

جودکی: اجرای طرح های پژوهشی کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت، اجرای برنامه معلم پژوهنده،  اشاعه یافته های پژوهشی و به طور کلی فرهنگ سازی برای انجام پژوهش و نهادینه کردن فرهنگ پرسشگری در تمام سطوح آموزش و پرورش از عمده ترین فعایتهای پژوهشکده تعلیم و تربیت است.

کشکان: شما راجع به سوابق پژوهشکده، امکانات و وضع موجود به اختصار توضیح دادید، منبعد چه برنامه هایی جهت اجرا در دستور کار دارید؟

جودکی: ما برنامه هایمان را در سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تنظیم کرده ایم. شرح این سه دسته اولویت ممکن است باعث اطاله کلام شود، لذا  به اختصار عرض می کنم: زمینه سازی برای حل مسائل گریبانگیر آموزش و پرورش، افزایش کمیت و بهبود کیفیت فعالیتهای آموزش و پرورش از طریق بهره برداری از یافته های پژوهشی انجام شده، انجام طرح های پژوهشی متناسب با وضعیت مخاطبان به منظور افزایش دانش و مهارت آنان برای تصمیم گیری مناسب و همانگونه که قبلا اشاره شد، نهادینه کردن روحیه پرسشگری و به تبع از آن فرهنگ پژوهشگری در تمام سطوح آموزش و پرورش اعم از معلم و متعلم از اهداف غایی پژوهشکده تعلیم و تربیت است.

کشکان: نهادینه کردن روحیه پرسشگری و ترویج فرهنگ پژوهشگری کار ساده ای نیست. شما چه موانع و مشکلاتی را پیش روی پژوهشکده می بینید که ممکن است مانع تحقق این هدف شما شود؟

جودکی: هنگامی که وضع موجود را به طور دقیق بشناسید و وضع مطلوب را تعریف کنید و در برنامه هایتان مراتب استراتژی (راهبرد)، راهکار، تاکتیک و تکنیک را به طور دقیق و روشن معلوم کنید، مشکلات نمی توانند مانع پیشرفت کارتان شوند.

کشکان: شما با اطمینان خاطر راجع به استراتژی ها و برنامه هایتان صحبت می کنید، آیا به منابعی که باعث پیشرفت امور شوند دسترسی دارید؟

جودکی: منابعی که در امر برنامه ریزی مد نظر برخی برنامه ریزان قرار می گیرد معمولا به سه منبع مالی(پول)، منبع مادی(تجهیزات و امکانات) و منبع انسانی(نیروی متخصص) محدود می شود اما بنده قائل به منبع چهارمی تحت عنوان “منبع معنوی” هستم. این منبع اعم از مفهوم معنویت به تعبیرعامه است. به تعبیر دیگر اگر به کارمان ایمان و اعتقاد داشته باشیم و با عشق، علاقه و ایمان قلبی کارمان را انجام بدهیم  حتما در کارمان موفق خواهیم شد. اگر مصر هستید به یک منبع که ممکن است محدویت برایمان ایجاد کند اشاره کنم، باید عرض کنم: تنها منبعی که ممکن است در پیشبرد برنامه هایمان تاخیر ایجاد کند، منبع مالی است. خوشبختانه مدیرکل آموزش و پرورش استانمان فردی فرهیخته، تحصیل کرده و اهل تحقیق و پژوهش است و بنده به خاطر شناختی که از این ویژگیها داشتم این مسئولیت را پذیرفتم. لذا با توجه به شناختی که از وضع موجود دارم محتمل می دانم استان لرستان طی سالهای آینده به یکی از قطبهای پژوهشی کشورمان تبدیل شود.

جودکی

کشکان: اگر ممکن است به صورت موردی اشاره بفرمایید که دقیقا چه اتفاقی قرار است در پژوهشکده بیافتد؟ به زبان ساده تر، طی چند سال آینده پژوهشکده چه چیزیهایی را خواهد داشت یا به دست خواهد آورد که اکنون ندارد؟

جودکی: من یک فرد عملگرا هستم. دوست ندارم الان فهرستی ازکارهایی که قرار است انجام بگیرد را ارائه دهم و بعد از چند سال اگر به صفحات ذخیره شده موتورهای جستجوگر مراجعه کردم و دیدم در همین سایت شما وعده هایی داده شده  که  نتوانسته ام انجام دهم، خود و همکاران را سرزنش کنم.

کشکان: علاقمندیم چند مورد را ذکر کنید تا خوانندگان بدانند، هدفگذاری تان روی چه چیزهایی است؟

جودکی: به اختصار عرض می کنم، تهیه بانک اطلاعاتی پژوهشگران استان، راه اندازی کتابخانه دیجیتالی، احیاء کمیته های پژوهشی شهرستانها و مناطق، تشکیل کمیته های تخصصی متناسب با برنامه های پیش بینی شده، اجرای طرح های پژوهشی در سطح ملی توسط پژوهشگران استان، تصمیم گیری در سطح ملی و اجرا در سطح استانی، انتشار مجله تخصصی، تبدیل پژوهشکده فعلی به یک پژوهشکده تخصصی مورد تائید وزارت علوم و باز هم تاکید می کنم، نهادینه کردن فرهنگ پرسشگری و پژوهشگری در تمام سطوح آموزش و پرورش از جمله اهدف ماست.

کشکان: باسپاس از گفتگویی که انجام دادید. کلام آخر را به خودتان واگذار می کنم. چه حرف ناگفته ای دارید که دوست دارید بیان کنید؟

جودکی: بنده هم از شما و همکارانتان سپاسگزارم. پیشاپیش فرا رسیدن سال جدید را به یکایک همکاران عزیزم در سراسر استان تبریک عرض می نمایم. امیدوارم در سال جدید همگی ما بیش از پیش در راه پیشبرد اهداف مقدس نطام جمهوری اسلامی و نطام ارزشمند تعلیم وتربیت گام برداریم. همچنین برای معاونت جدید پژوهشی استان (آقای مجتبی بهمنیان) که از افراد خوشنام،  باتجربه و اساتید دانشگاهی است آرزوی موفقیت دارم.

 گفتگو و عکس: مصطفی شکری/ کشکان

 

برچسب‌ها

دیدگاه

  1. احتمالا اگر رتبه بندی اجرا شود پژوهشکده مرکز تایید و اعلام نظر در مورد کارهای علمی و پژوهشی فرهنگیان خواهند بود. پیشنهاد دارم فراخوان مقالات علمی متفاوت بین فرهنگیان برگزار کنید تا معلمان عزیز استانمان برای طرح رتبه بندی دارای سابقه تحقیق و مقاله باشند.

    [پاسخ]

  2. برای آقای جودکی در جهت تحقق برنامه هایشان در امر پژوهش آرزوی موفقیت داریم.

    [پاسخ]

  3. بنده یک جلسه توفیق داشته ام که با جناب جودکی در مورد اهداف و برنامه های پژوهشکده به گفتگو بنشینم (که این گفتگو حاصل همان جلسه است؛ مورخ ۲۱ اسفند ۹۳)
    بنده ایشان را فردی خوش کلام، اخلاق گرا و اهل تحقیق و پژوهش یافتم. دید ایشان نسبت به مقوله پزوهش بسیار گسترده بود که این خود یک مزیت بسیار باارزش است. البته نقص کار را هم در عدم هماهنگی مجموعه پژوهشی زیر دست و کمبود منابع مالی دیدم.
    پیشنهادهای برای توسعه و افزایش بهره وری پژوهشکده:
    استفاده از ظرفیت عظیم فرهنگیان اهل تحقیق و پژوهش در تمام نقاط استان؛ حقیقتاً استانمان سرشار از ظرفیت های علمی است نباید پژوهشکده، خود را محدود به یک شهر یا حتی چند شهر کند.
    دوری از تک محوری؛ عملکرد سابق پژوهشکده فقط به زمینه علوم تربیتی محدود می شد. بنظرم با توجه به سیل فرهنگیان تحصیل کرده در سایر زمینه های علمی (مانند ادبیات، ریاضی، فیزیک، علوم اجتماعی، معارف، زیست، زمین شناسی و…) باید پژوهشکده برای استفاده از این ظرفیت عظیم برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.
    عدم سفارش پذیری در فعالیت های مربوط به پژوهش؛ زیرا که وجود رانت (یا همان سفارش پذیری) در عملکرد پژوهشکده کارایی و بهره وری علمی را بشدت کاهش می هد. البته به لطف خدا در این زمینه ایشان را دارای روحیه مستقل دیدم. امیدوارم که همچنان این مسیر را باقوّت ادامه دهند.
    در بلند مدت باید به فکر یک مجله علمی یا فصلنامه برای پژوهشکده بود. که البته این کار نیازمند زیرساخت لازم است.
    بر شما شادباش اردیبهشتی آرزو می کنم.

    [پاسخ]

  4. لطفا در زمینه های مختلف فراخوان مقاله بدهید و سپس با تایید مقالات ، گواهی مورد پذیرش آموزش و پرورش صادر کنید.

    [پاسخ]

    علی جودکی در :

    با سلام. این پیشنهاد جزء اولویتهای ماست. فراخوان بزرگ اقدام پژوهی تا ۱۵ تیر ماه فرصت دارد. فرخوان کیفیت بخشی به خدمات مشاوره را هم تا تاریخ ۹۴/۳/۲۰ تمدید کرده ایم. فراخوان اولویتهای پژوهشی نتایج آن اخیرا اعلام شده است. این روند ادامه خواهد داشت…

    [پاسخ]

  5. بنده نسبت به داوری طرح های پژوهشی اعتراض دارم و به نظرم مکانیسم علمی رعایت نشده. بنده در مورد تحلیل محتوای کتب درسی طرحی داده بودم که مورد پذیرش قرار نگرفته درحالی که همان برای رساله دکترا مورد پذیرش قرار گرفته! داوری خوبی صورت نگرفته. بنده بالای ۴۰ مقاله علمی دارم (داخل طرح رفرنس دادم) ای کاش علمی تر برخورد می کردید. از نورآباد

    [پاسخ]

    علی جودکی در :

    با سپاس از جناب میرزایی عزیز. پاسخ شما را در تاریخ ۳۱/۱/۹۴ (۶ بعداز ظهر) به وضوح و با ذکر جزئیات دادم. ان شاء الله حداکثر تا پایان وقت اداری روز پنج شنبه مورخ ۱۰/۲/۹۴ به طور حضوری تشریف بیاورید تا علاوه بر مداقه در مکانیزم علمی پیشنهادی شما، پیرامون نمرات و امتیاز ۶ نفر رقیب (سایر پیشنهاده ها) صحبت کنیم. امیدوارم همه ما “حق” را “حق خود” تلقی نکنیم. باز هم از شما سپاسگزارم.

    [پاسخ]

  6. سلامتی باد بر شما همکاران همراه.
    سپاسدار شمایم که به این گفتگو، گذری و نظری روا داشتید! به اجمال عرض می نمایم ما در بسیاری از حوزه ها نیاز به نظریه پرداز نداریم! ما نیاز به افراد عملگرا داریم که بی هیچ مزد و منت دل در گرو پیشرفت استان محروم لرستان داشته باشند. چندی است فرصت آزمون و خطا از ما سلب شده، باید از نیروهای کارآمد هر سازمان که کمیاب ترین و ارزشمندترین نیروهای هر سازمان هستند به شایسته ترین نحو ممکن استفاده کنیم. در این مجال امکان مقال بیشتر پیرامون موضوع نیست… خواستم به رسم ادب پاسخی کوتاه داده باشم تا بدانید پیام هایتان را یکان یکان به دیده منت می نگرم و در آنها مداقه خواهم کرد. از جوان نیک اندیش، جناب مصطفی شکری کمال تشکر را دارم.

    [پاسخ]

  7. salam dostan ostad az javani ahle tahghigh hastand bi shak tavanaei anjam karhaye bozorgtar ra darand

    [پاسخ]

  8. سلام خدمت همه دوستان بنده از زمانی که دانش اموز بودم از دکتر جودکی کسب علم کرده ام ایشان همکاری به روز ، کوشا ، صاحب علم و نظر ، و بسیار فعال هستند . مطمئنم پژوشکده با حضور ایشان رونق روز افزونی خواهد داشت ، به مدیر کل محترم جهت انتخاب ایشان تبریک می گم. با تشکر

    [پاسخ]

  9. سلام و عرض ادب خدمت دوستان در پایگاه تحلیلی – خبری کشکان و ضمن ارزوی موفقیت برای دوست اندیشمند و فرهیخته ام جناب اقای دکتر جودکی.
    قطعا با حضور ایشان و توانایی که ایشان دارند شاهد تحولات کمی و کیفی در حوزه پژوهش در مسائل آموزش و پرورش استان خواهیم بود.

    [پاسخ]

  10. برای جناب جودکی آرزوی موفقیت دارم.به شما به خاطر کسب رتبه اول همایش ملی دانشگاه شهید بهشتی که در باره کوه های بروجرد بود تبریگ می گویم.

    [پاسخ]

  11. رضا یزدانی- خرم آباد

    با سلام و عرض ادب. بنده نیز به نوبه خود ازآقای جودکی تشکر کرده و توفیقات روزافزون ایشان را درامر تحقیق و پژوهش و ارتقای فرهنگ پژوهش در تمامی سطوح از اقشار مردم را ازخداوند منان برای ایشان مسئلت می نمایم.
    ازایشان خواهشمندم که بفرمایند چه زمانی اولویتهای پژوهشی درسال تحصیلی ۹۵-۹۴ را اعلام می فرمایند؟ ودرضمن همکاران فرهنگی که درسال ۹۴-۹۳ مقالات آی-اس-آ و یا آی- اس- سی داشته اند و درنرم افزار مربوطه ثبت شده اند ، رسیدگی می شود. با تشکر یزدانی

    [پاسخ]

  12. با اهداء سلام و سپاس خدمت جناب یزدانی؛
    در مورد اولویتهای پژوهشی به اطلاع می رساند اولویتهای اعلام شده در اسفندماه ۹۳ در صورت تامین اعتبار, از ابتدای سالتحصیلی جدید اجرا می گردند. لذا فعلا جهت اعلام اولویتهای جدید باید صبر نمایید. بانک اطلاعات همکارن پژوهشگر تکمیل شده و به مرور جهت برنامه ریزی های آتی مورد استفاده قرار می گیرند.

    [پاسخ]

  13. جمعی از اهل قلم..دوستداران دکتر جودکی

    “هوالعلیم ”
    نزدیک به هزار سال پیش، منوچهری دامغانی (درگذشته ی سال ۴۳۲) در سروده ایی در وصف محمود غزنوی و توانایی وی در اداره ومدیریت کشورازعبارت ” کشتیبان را سیاستی دگر آمد” بهره برد.و شصت سال پیش نیز “قوام السلطنه”(۱۳۳۱ش) کاردانی خود را با همین عبارت به رسانه ها اعلام داشت.
    اینک که مسئولین محترم استان دست به گزینشی شایسته زده اند. باید گفت لرستان دوره ی تاریخ بیداری خویش را آغازیده است.
    انتخاب بجا وشایسته جناب دکتر جودکی کشتی ِ فرهنگ لرستان را با کاردانی به ساحل توسعه خواهد رساند. با شناختی که اهل قلم از ایشان دارند، قدرشناس جوهر خردمندان و مرهم نه ناسور دل ِ هنرمندان است .ایشان حکمتش متین ، رأیش زرین، فکرش دقیق ، عزمش رفیق، کارش بدانش و تدبیرش درست است.
    ضمن تبریک به اداره ی کل آموزش وپرورش لرستان در دست زدن به این انتخاب، آینده ایی روشن در تحقیق و پژوهش را برای استان پیش بینی و آرزومندیم.
    جمعی از اهل قلم استان لرستان
    دانشگاه خوارزمی تهران

    [پاسخ]

بیان دیدگاه

تا انتخابات
عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
آمار سایت
    • 0
    • 2,721
    • 24,280
    • 185,792
    • 856,056
    • 11,629,369
    • 29,958,991
    • 46,049
    • سه شنبه ۸ فروردین , ۱۳۹۶
سایت های مرتبط