چالش ها پیش روی کشاورزی کوهدشت در سال جدید

اهمیت کشاورزی شهرستان کوهدشت نه تنها بعلت تولید محصولات متنوع در استان لرستان، بلکه به واسطه نقش بسیار حساس آن در بهبود شرایط زیستی و استمرار حیاط اجتماعی و اقتصادی منطقه است. به عبارت دیگر٬ کشاورزی این ناحیه از استان لرستان٬ دستاورد ابتکار و کوشش دیرینه ساکنان این خطه و بازتاب سخت کوشی مردم آن […]

ehsan-salahi

اهمیت کشاورزی شهرستان کوهدشت نه تنها بعلت تولید محصولات متنوع در استان لرستان، بلکه به واسطه نقش بسیار حساس آن در بهبود شرایط زیستی و استمرار حیاط اجتماعی و اقتصادی منطقه است. به عبارت دیگر٬ کشاورزی این ناحیه از استان لرستان٬ دستاورد ابتکار و کوشش دیرینه ساکنان این خطه و بازتاب سخت کوشی مردم آن است. در سال ۱۳۹۴ چالش ها و فرصت های در زمینه کشاورزی این شهرستان وجود دارد که امید است مسئولان مربوطه شهرستان با اهتمام کامل به با آن پرداخته و در رفع آن کوشش کنند که در ذیل این مطلب به برخی از مهمترین های آن ها می پردازیم:

۱ – یکی از چالش ها ی مهم کشاورزی استان لرستان و به تبع آن شهرستان کوهدشت کاهش نزولات جوی، کاهش منابع آب های زیر زمینی و تغییرات دمایی است که باعث مشکلات عدیده ای در این زمینه شده است. در این میان باید به دنبال راهکار های مناسب برای فصل زراعی جدید بود که در سایه این روش ها هم کشاورزان متضرر نگردند، منابع آبی با روش های کشت و الگو کشت نادرست تلف نشود و در نهایت بتوان کشاورزی کوهدشت را از بن بست حاصل از این مشکلات خارج کند. در آ خرین آماری که شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان منتشر کرده، از کاهش ۱۹ متری سطح آب های زیر زمینی دشت های استان خبر داده اند که این امر زنگ خطری برای زندگی ساکنین منطقه می باشد و در صورت عدم تدبیر صحیح و مبتنی بر روش های علمی و کارآمد در آینده نزدیک طبعات خطرناکی را برای شهرستان کوهدشت و دیگر مناطق استان لرستان در بر خواهد داشت.

۲ – عدم کارایی و سنتی بودن روش های آبیاری در زمین های کشاورزی شهرستان نیز یکی از چالش های پیش روی کشاورزی این شهرستان می باشد . در شهرستان کوهدشت حدود ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که از این مقدار سطح زیر کشت حدود ۱۲ درصد این زمین ها تحت کشت آبی قرار می گیرند . اما راندمان آبیاری در این زمین ها بدلیل روش های نادرست پایین بوده بطوریکه راندمان آبیاری در حدود ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد آب مورد استفاده در این زمین ها در اثر روش های نادرست آبیاری تلف شده که با توجه مشکل کمبود آب در کشور، استان و شهرستان و قرار گرفتن کشور ما در کمربند خشکسالی توجه به آن امری مهم بوده و باید اصلاح گردد.

۳ – تغییر الگو های کشت منطقه نیز از چالش های پیش روی کشاورزی کوهدشت در سال جدید زراعی است. در شهرستان کوهدشت اوخر سال ۱۳۹۳ بود که خبری مبتنی بر ممنوعیت کشت گیاهان آبدوست( ذرت و چغندر …) مطرح شد که واکنش های متفاوتی و در برخی موراد تند را در بر داشت و نتیجه این امر آن شد که امسال هم با این کشاورزان مدارا شود و از کشت های پاییزه و یا اینکه از کشت ذرت علوفه ای که مصرف آب کمتری دارند، استفاده شود که این راهکار در کوتاه مدت مفید بوده، اما در بلند مدت جوابگو حل این مشکل نیست و باید اقدام به تغییر الگوی کشت نمود. از طرفی برخی از این کشاورزان برای نگهداری و راه اندازی چاه های آب خود هزینه ها و وام های سنگینی را صرف کرده اند و برای تغییر الگو کشت باید یک سری تمهیدات در اختیار این کشاورزان قرار داد که متصرر نگردند که این امر خود نیازمند برنامه ریزی جامع و کاملی می باشد.

۴ – یکی دیگر از چالش های پیش روی کشاورزی کوهدشت عدم سامان دهی در زمینه فروش محصولات باغی شهرستان کوهدشت است. شهرستان کوهدشت یکی از قطب های تولید انار در غرب کشور است و حدود ۹۰ درصد انار استان در شهرستان کوهدشت و منطقه تنگ سیاب تولید می شود. هرساله هنگام بازاریابی و فروش محصولات این باغات به دلیل نبود برنامه ریزی صحیح و انبار داری صحیح محصول باغات انار کوهدشت در کنار باغات و جاده های موصلاتی شهرستان در چنگال دلالان گرفتار می شود و کشاورز مجبور به فروش این محصول ناب به قیمت پایین می شود و این محصول طلایی با برند دیگر استان ها وارد بازار استان لرستان و کشور می شود و سود اصلی در جیب دلالان قرار می گیرد. فرماندار محترم شهرستان جناب آقای محمدی در اواخر سال گذشته خبر از فعال شدن تنها کارخانه فرآوری انار در استان، که خود ایشان زحمت زیادی برای فعال شدن این بخش کشیدند، را داندکه این امر بارقه ی امیدی برای باغداران منطقه می باشد. همچنین ایجاد بازارچه فصلی در مهرماه برای انار و فراورده های تولیدی از انار می تواند نیز نقش موثری در شناخت و سوآوری این محصول شهرستان کوهدشت در غرب کشور ایفا کند.

۵ – یکی دیگر از مهمترین چالش های که هم در عرصه زیست محیطی و هم کشاورزی شهرستان کوهدشت وجود دارد، تخریب درختان بلوط و مراتع درجهت افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی است که طبعات خطرناکی را در سال های آتی در این شهرستان و دشت های آن نمیان خواهد ساخت. درختان بلوط یکی از موانع طبیعی در جلوگیری از فرسایش زمین های زراعی هستند و علاوه بر نقش های اکولوژیکی و زیست محیطی، نقش مهمی را در ذخیره نزولات جوی و تغذیه آبخوان ها دارند. اما امروز در سایه کم لطفی و عدم برنامه ریزی و آگاهی در سطح کشاورزان برخی مناطق کوهدشت، تخریب گشترده ای از این درختان مشاهده می شود که در آینده نزدیک طبعات آن دامن گیر مردم منطقه و شهرستان خواهد شد.

سخن آخر:

سال ۱۳۹۴ توسط رهبر عزیز و معظم انقلاب بعنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی ناگذاری شده است که لازمه عمل کردن به فرمایش رهبر عزیزمان کمک به دولت در ایجاد راهبرد های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیشرفت همه جانبه از جمله کشاورزی است. همچنین دولتمردان نیز باید به وظایف خود در قبال مردم عمل نموده و بستر مناسبی را برای اسایش و رفاه مردم فراهم نمایند.