۱۱ روز از آلودگی حاشیه کشکان گذشت/ کار پاکسازی همچنان ادامه دارد

کشکان: از حادثه واژگونی تریلر حامل محموله سوخت مازوت در حاشیه رودخانه کشکان ۱۱ روز می گذرد ولی مسئولان شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده اند که هنوز کار پاکسازی محل به طور کامل انجام نشده است. به گزارش خبرنگار مهر،در روز ۲۹ اسفندماه سال گذشته یک دستگاه تانکر سوخت با ۲۶ هزار لیتر […]

۷۵۶۵۰۸

کشکان: از حادثه واژگونی تریلر حامل محموله سوخت مازوت در حاشیه رودخانه کشکان ۱۱ روز می گذرد ولی مسئولان شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده اند که هنوز کار پاکسازی محل به طور کامل انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر،در روز ۲۹ اسفندماه سال گذشته یک دستگاه تانکر سوخت با ۲۶ هزار لیتر سوخت مازوت که از اراک به سمت خوزستان در حرکت بود در محور پلدختر – خرم آباد نزدیکی روستای “ملاوی” واژگون شد.

بر اثر واژگونی بخشی از محموله این تریلر در حاشیه رودخانه کشکان تخلیه شد به طوریکه مسئولان اداره محیط زیست شهرستان پلدختر اعلام کردند که آلودگی ناشی از واژگونی این تریلر به درون رودخانه “کشکان” پلدختر نیز نشت کرده است.

از آن روز تاکنون بیش از ۱۱ روز می گذرد تا در جلسه ظهر امروز ستاد اجرایی خدمات سفر مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان لرستان اعلام کند هنوز کار پاکسازی این محل ادامه دارد.

هوشنگ حیدریانی با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروزی تاکنون حادثه ناگواری برای نفتکش های عبوری از استان نداشته ایم افزود: آخرین حادثه در این زمینه مربوط به ۲۹ اسفندماه سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در این حادثه نفتکش عبوری از استان در محور پلدختر به علت خواب آلودگی راننده واژگون شد و محیط را آلوده کرد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان لرستان از این حادثه به عنوان تنها حادثه طی هفته های اخیر یاد کرد و بیان داشت: همین الان نیز نیروهای این شرکت مشغول جمع آوری سوخت ریخته شده در محل هستند.

حیدریانی با بیان اینکه این سوخت در سطح وسیعی پراکنده شده و بارندگی های اخیر نیز موجب گسترده شدن آلودگی شده است یادآور شد: در حال حاضر همکاران ما مشغول پاکسازی محیط هستند.

این سخنان مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان لرستان در حالی مطرح می شود که به نظر می رسد مدت زمان ۱۱ روز برای جمع آوری آلودگی از محل مدت زمان کمی نباشد، چرا که نزدیک بودن محل آلودگی به رودخانه کشکان و نگرانی ها در زمینه آلوده شده این رودخانه اهمیت سرعت عمل در پاکسازی محیط را دوچندان می کند.

مطابق تقسیم وظایف صورت گرفته مسئولیت جمع آوری محموله های سوختی چهارگانه در جریان حوادث مشابه که در لرستان متاسفانه به طور مستمر تکرار می شود بر عهده شرکت پخش فرآورده های نفتی است که با توجه به مخاطرات زیست محیطی باید در روند پاکسازی محیط تسریع شود.

در این حادثه مطابق اعلام نظر مسئولان امر از میزان محموله یاد شده هشت هزار لیتر وارد گودالی در نزدیکی رودخانه کشکان شده است که به نظر می رسد جمع آوری این میزان مواد نفتی کار چندان دشواری نباشد.

به هر روی با توجه به استمرار حوادث واژگونی تریلرهای حامل مواد سوختی در استان باید هماهنگی و تعامل بین بخشی به منظور کاهش مخاطرات زیست محیطی این گونه حوادث ایجاد شود.

با توج به قرارگیری لرستان در گلوگاه شاهراه تزانزیتی شمال – جنوب کشور بسیاری از تانکرهای حامل سوخت صادراتی به دلایل مختلف در مسیر عبور از جاده های استان به ویژه محورهای کوهدشت و پلدختر دچار واژگونی شده و خسارات جدی به محیط زیست وارد می کنند.

عدم تعریض محور پلدختر، بی توجهی راننده های تانکرهای حامل سوخت به قوانین راهنمایی و رانندگی و گاه غیراستاندارد بودن این تانکرها موجب واژگونی و در نهایت آلودگی آب و خاک منطقه می شود.

این روند به گونه ای است که طی هر ماه محورهای جنوبی لرستان اعم از پلدختر و کوهدشت شاهد تکرار حوادث برای تانکرهای حامل سوخت است که بخش عمده ای از آنها عراقی بوده و درصدی نیز مربوط به تانکرهای ایرانی عبوری از این محور است.

طی ماه گذشته واژگونی تانکرهای حامل مازوت، گازوئیل و اسید سولفوریک حوادثی بوده است که هر کدام آلودگی خاک و البته آب را به همراه داشته اند، موضوعی که در صورت عدم توجه می تواند خسارتهای جدی تری را به دنبال داشته باشد.

طابق برخی آمارها روزانه نزدیک به دو هزار و ۳۰۰ تریلر از محورهای جنوبی لرستان تردد می کنند که این رقم در طول ماه و سال به رقم چشمگیری می رسد که اگر تعداد حوادث مربوط به این تانکرها را هم بخواهیم محاسبه کنیم متاسفانه به اعداد قابل تاملی خواهیم رسید که نتیجه آن خسارت جدی به محیط زیست و زیرساختهای منطقه است.