اهانت به شهروندان در «گاراژ»های خرم آباد- کوهشت و بالعکس/ وقتی شهرداری ها وظیفه خود را فراموش می کنند

آن­چه در ادامه تقدیم دیدگان مخاطبان عزیز «کشکان» می ­شود شرح مشکل ترمینال مسافربری کوهدشت- خرم آباد و بالعکس می­باشد. هر چند این مشکل بارها در همین رسانه و دیگر رسانه ­ها به مسئولین مربوطه گوشزد شده است؛ اما نویسنده اعتقاد دارد همان­طور که قطرات آب در سنگ نفوذ می ­کنند؛ نقد دلسوزانه رسانه ­ها […]

آن­چه در ادامه تقدیم دیدگان مخاطبان عزیز «کشکان» می ­شود شرح مشکل ترمینال مسافربری کوهدشت- خرم آباد و بالعکس می­باشد.

هر چند این مشکل بارها در همین رسانه و دیگر رسانه ­ها به مسئولین مربوطه گوشزد شده است؛ اما نویسنده اعتقاد دارد همان­طور که قطرات آب در سنگ نفوذ می ­کنند؛ نقد دلسوزانه رسانه ­ها نیز می­تواند در مسئولینی که از وظیفه ­ی خود شانه خالی می­ کنند تأثیرگذار باشد.

طبق قوانین و مقررات کشوری، هر شهری که ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد؛ باید ترمینال داشته باشد و احداث آن به عهده ­ی شهرداری آن شهر است. گاراژی که تا به ­حال  فکر می ­کردیم ترمینال است، در واقع ترمینال نیست، بلکه ملک شخصی است و سواری­ ها و مینی­ بوس ­های خطی به صاحبان آن­ها در شهر کوهدشت و خرم آباد به عبارتی باج می­ دهند.

جالب آن­جا است که ترمینال خرم­ آباد؛ کوهدشت، ببخشید یادم رفت، گاراژ خرم ­آباد؛ کوهدشت در منطقه ­ای به نام باج­گیران واقع شده است و این نام­گذاری بدان جهت است که تعدادی از اراذل و اوباش و معتادان محله که بیشتر شیفت شب کار می­ کنند، گوی سبقت را از صاحب گاراژ گرفته و به پیشواز مسافرین می­ روند و افرادی که حتی برای یک­بار در این مسیر تردد داشته ­اند حتماً این مطلب را تأیید خواهند نمود.

DSC00006

استفاده از عنوان گاراژ به جای ترمینال بدان جهت است که در دو دهه گذشته این گاراژ بدون نمازخانه مناسب، سرویس بهداشتی مناسب، ساختمان اصلی، استراحتگاه و … در بدترین نقطه شهر خرم آباد جانمایی شده است.

بی ­توجهی مسئولین مربوطه در این مدت طولانی در مورد وضعیت تأسف بار گاراژ خرم ­آباد؛ کوهدشت و بالعکس باعث شده است تا مسافرانی که بارها و بارها این اوضاع نابسامان را با چشمان غیر مسلح دیده ­اند! کاری بیهوده به­ نظر برسد؛ اما به ­نظر می­رسد شهری که سومین شهر استان لرستان محسوب می­شود باید ترمینال داشته باشد. به نظر شما چرا سایر شهرستان های استان به جزء کوهدشت باید همگی ترمینال داشته باشند؟! جواب این سوأل هم خنده دارد، هم گریه! خنده از آن جهت که شهرهایی هم­چون: الشتر، نورآباد، پلدختر، رومشگان، ازنا و الیگودرز و … که جمعیت و تردد مسافران­شان از کوهدشت به مراتب کمتر است؛ صاحب ترمینال هستند؛ اما کوهدشت نه! گریه ­مان بدان جهت است که اولین مکانی که توجه هر رهگذر را به خود جلب می­ نماید ترمینال آن شهر است. مسئولین مربوطه! مگر شما نمی­ دانید که خادم این ملت هستید و این ملت ولی نعمت­ان شما هستند؟!  ما در مقامی نیستیم که چنین الفاظی را به ­کار ببریم فقط خواستیم حافظه شما را یاری کنیم تا به یادتان بیفتد که این سخنان امام خمینی(ره) می­باشند. حاشا به غیرت­تان! در دیگ باز است …؟!

IMG_2363

مسئولین مربوطه! سوار کردن و پیاده کردن مسافر در وسط خیابان اصلی با اعتبار و آبروی چندین ساله مردم کوهدشت بازی می­ کند. به خاطر حفظ آبرو هم شده، دست به­ کار شوید. جنگ و دعوای رانندگان وسایل نقلیه شخصی و خطی در جلوی گاراژ کوهدشت؛ خرم آباد، آبروی قم لرستان را به تاراج می­برد. آیا کسی هست که در این رابطه جوابی برای مسافران غیر بومی داشته باشد؟! به خدا آدم شاخ در  می­ آورد؛ وقتی چنین صحنه­ های ناگواری را می­ بیند!

البته تعداد زیاد مسافربرهای شخصی برای مسئولینی که گوش شنوا داشته باشند، پیام دارد. اجتماع جوانان با تحصیلات بالا در مقابل گاراژ کوهدشت به مراتب دردآورتر از معضلات و مشکلات این گاراژ است. مشکل بیکاری این شهر با وعده و شعار  درست نمی­شود و همت مردانی را می­ طلبد که دل در گرو اهداف و ارزش ­های جمهوری اسلامی دارند.

IMG_2355

IMG_2356

با تمام این تفاسیر، لازم است یک­بار دیگر به مسئولین این شهر یادآور شویم که شهرستان کوهدشت ظرفیت­ های زیادی در صنعت گردشگری دارد و توجه به صنعت گردشگری و جذب توریست برای شهری هم­چون کوهدشت که دارای اماکن زیارتی، آثار باستانی، اماکن تفریحی و گردشگری زیادی است امری ضروری است و مسئولین باید زیرساخت ­ها و زمینه ­های توسعه این صنعت را در شهرستان کوهدشت فراهم نمایند. ایجاد ترمینال مسافربری یکی از زیرساخت ­های اولیه صنعت توریسم محسوب می­شود و این در حالی است که پس از سی و چند سال از عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی ما هنوز اندر خم یک کوچه ­ایم و در عصر ارتباطات ما ترمینال مسافربری نداریم!!!

امید آن می­رود که این خواسته به­ حق مردم در آینده ­ای نزدیک محقق شود.

IMG_2366

IMG_2362

IMG_2360

IMG_2359

 

گزارش و عکس: حسین ناصری