ثبت ملی زیتون های «وره زرد»/ درختانی که ۱۰۰۰ سال قدمت دارند

کشکان: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت درختان کهنسال زیتون روستای «وره زرد» در فهرست آثار ملی خبر داد. به گزارش مهر، رامین ابراهیمی در این رابطه گفت: منطقه رویش درختان کهنسال زیتون در بخش مرکزی دهستان کوهدشت شمالی در محدوده جغرافیایی استان لرستان قرار دارند. وی […]

کشکان: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت درختان کهنسال زیتون روستای «وره زرد» در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش مهر، رامین ابراهیمی در این رابطه گفت: منطقه رویش درختان کهنسال زیتون در بخش مرکزی دهستان کوهدشت شمالی در محدوده جغرافیایی استان لرستان قرار دارند.

وی ادامه داد: این درختان در روستاهای خدارحم زیتون، علی محمد زیتون و جعفر آباد زیتون واقع شده است.

ابراهیمی گفت: این منطقه به خاطر ویژگی های اقلیمی و زیست بوم مناسب دارای شرایط لازم برای ادامه حیات این گونه درخت است.

درختان زیتون «وره زرد»

معاون میراث فرهنگی لرستان افزود: همچنین وجود آب  و حمایت مردم محلی، عامل مهم دیگری در تداوم زندگی درختان زیتون این ناحیه بوده است.

وی گفت: این توده از درختان در حاشیه روستاهای زیتون و رودخانه سیمره واقع شده اند.

مهرداد زرینجویی تهیه کننده پرونده ثبت طبیعی این اثر نیز در این رابطه گفت: این گونه درختان زیتون که در این منطقه قابلیت زیست دارند به لحاظ ژنتیکی بسیار با ارزش هستند.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم که بر ثبت این آثار تاثیر گذاشت، ارزش فرهنگی و اعتقادی این درختان در میان مردمان منطقه است.

وی افزود: سن بالای این درختان که بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال است، قرار گرفتن در محور گردشگری دره شیرز، سر کوه هومیان و همچنین میرملاس نیز مهمترین عامل ثبت این آثار است.