شاعران لک در دانشگاه تهران شور آفریدند

به گزارش خبرنگار کشکان، حضور کیومرث امیری کله جوبی (لک امیر) و آرش افضلی دو تن از شاعران نامدار لک در دانشگاه تهران و درمراسم یادبود بمباران شیمایی شهر مظلوم حلبچه تحسین دانشجویان و شرکت کنندگان را بر انگیخت. در سالگرد گرامیداشت بمباران شیمایی حلبچه که پس از گذشت ۲۷ سال برای نخستین بار در دانشگاه تهران و […]

به گزارش خبرنگار کشکان، حضور کیومرث امیری کله جوبی (لک امیر) و آرش افضلی دو تن از شاعران نامدار لک در دانشگاه تهران و درمراسم یادبود بمباران شیمایی شهر مظلوم حلبچه تحسین دانشجویان و شرکت کنندگان را بر انگیخت.
در سالگرد گرامیداشت بمباران شیمایی حلبچه که پس از گذشت ۲۷ سال برای نخستین بار در دانشگاه تهران و به همت دانشجویان کرد این دانشگاه برگزار گردید، کیومرث امیری کله جوبی متخلص به لک امیر و آرش افضلی دو تن از شعرای نامدار کرمانشاه که از مهمانان دعوت شده به این مراسم بودند با شرکت در این مراسم به شعر خوانی پرداختند و با اشعار لکی در سوگ حلبچه و….. در دانشگاه تهران شور آفریدند.
امسال در بیست و هفمین سالگرد بمباران شیمایی شهر حلبچه به دست رژیم ساقط شده بعث عراق مراسم گرامیداشتی از سوی دانشجویان کرد دانشگاه تهران و به همت کانون اندیشه این دانشگاه در تالار فردوسی دانشگاه ادبیات دانشگاه تهران با حضور دانشجویان، هنرمندان، اساتید دانشگاه و صدها تن از شرکت کنندگان برگزار گردید.


۲۲۹۲
در این مراسم که با استقبال پر شور دانشجویان و اهالی تهران برگزار گردید نمادی از کشتار مردم حلبچه در سن سالن تالار فردوسی دانشگاه طراحی گردیده بود که در آغاز مراسم دو تن از دانشجویان در حالی که لباسهای کردی به تن داشتند، شمعهایی را به یادبود این فاجعه در پای نمادی از گورستان دست جمعی حلبچه برافروختند و  بعد از آن فرشاد امینی دبیر کانون اندیشه و از دانشجویان این دانشگاه ضمن خوش آمدگویی به مهمانها به گوشه هایی از مظلومیتهای مردم حلبچه بر اثر بمباران شیمایی و بعد از آن پرداخت و گفت بازماندگان آن فاجعه ی بزرگ انسانی هنوز هم در گوشه وکنار با مصایب بزرگی دست به گریبان هستند. وی از همه ی دانشجویان و دست اندرکاران هنر و اندیشه خواست کانون تازه تاسیس اندیشه را تنها نگذارند و آنرا یاری نمایند.
در ادامه این برنامه مسعود بیننده دکترای جامعه شناسی کرد طی سخنانی به اثرات روانی و اجتماعی بمباران شیمایی حلبچه بر روح و روان و زندگی مردم مصیبت دیده حلبچه و به طور کلی مردم کردستان و ایران پرداخت و با اشاره به سیاستهای غلط گذشته در مورد خاورمیانه گفت: امروزه شاهد معضلی تحت عنوان انکار هستیم که این انکار خطرناک است. سپس خانم روناک خالدیان نایب رئیس کانون اندیشه و از دانشجویان دانشگاه تهران نیز طی سخنانی از  فاجعه بمباران شیمایی حلبچه به عنوان یک تراژدی انسانی بی سابقه یاد کرد و گفت از اینکه پس از گذشت ۲۷ سال از این فاجعه امروز توانسته ایم این مراسم را به یاد قربانیان حلبچه و در این مکان بزرگ برگزار نمائیم احساس خوبیداریم.
سپس جلالی زاده از نمایندگان سابق کرد در مجلس شورای اسلامی سخنانی را در باب اینکه ظلم هرگز پایدار نمی ماند اظهار داشت. در ادامه مراسم قطب الدین صادقی از کردهای مقیم تهران و کارشناس تاتر که اخیرا هم نمایشنامه (عزیز شنگال) را در تهران بر روی صحنه برد طی سخنانی از مرگهای عزیز سخن گفت و از والایی انسان در جایی که مرگش تاثیر گذار است و با ذکر جملاتی از صاحب نظران بزرگی چون ویل دورانت و … به فلسفه ی وجودی انسان در جایی که زندگی و مرگش رقم می خورد و چگونه مردن و چگونه زیستن اشاره کرد و گفت: کردها با مرگشان پیام های ناب انسانی را در جهان ترویج کرده اند. وی گفت: کردها با تراژدی زاده شده اند با تراژدی می زیند و با تراژدی ادامه می دهند. وی افزود: باید بیاندیشیم که در کجا ایستاده ایم؟ و باید درس بیاموزیم که دیگر به سوی انفعال نرویم.

۲۲۸۶
این گزارش میافزاید در ادامه برنامه از دو شاعر سرشناس کرمانشاهی کیومرث امیری کله جوبی و آرش افضلی دعوت شد به روی سن رفته و اشعارشان را ارائه نمایند.
بر اساس این گزارش کیومرث امیری (لک امیر) ابتداء طی سخنان کوتاهی گفت: امروزه در حوزه ی سیمره یعنی دره مهرگان کده ی باستان، در استانهای لرستان، کرمانشاه و ایلام  نزدیک به یک و نیم تا دو میلیون نفر به زبان لکی حرف می زنند. وی افزود: ما امروز عزم خودمان را جزم کرده ایم و تصمیم گرفته ایم که نگذاریم  زبان مادریمان که دارای ریشه ای  طولانی در تاریخ است از بین برود و فراموش شود. این شاعر نام آشنای لک گفت: از همه ی دانشجویان کرد و لک و لر می خواهم که تاریخ صفویان و والیان این سلسله را با دقت تمام مطالعه نمایند.
لک امیر سپس با خواندن قصیده ای در خصوص تراژدی بمباران شیمیایی حلبچه و غارتهای که پس از کشتار مردم این شهر صورت گرفت حاضرین در سالن را به غمی عمیق فرو برد.

۹cccc70ac9d605dacdd42e71f1d01096358726adaf2ccabb7efdeec25d1ff008
پس از آن آرش افضلی دیگر شاعر توانای لک اشعارش را که به زبانهای لکی و فارسی سروده بود برای حاضرین قرائت کرد و سخت مورد تشویق حاضرین در سالن قرار گرفت. به دنبال آن و به درخواست برگزارکنندگان مراسم لک امیر با خواندن شعر معروف (بیستون مه نی نه وین)چنان شوری را در حاضرین ایجاد نمود که با تشویق و کف زدنهای ممتد و طولانی حاضرین روبرو گردید و به این ترتیب فضای دانشگاه تهران پس از گذشت ۸۰ سال از تاسیس آن برای نخستین بار شاهد پخش اشعاری به زبان لکی در فضای صمیمی و علمی خود بود که باید این را به فال نیک گرفت.مراسم بانواختن شمشال هنرمندان نریمان ادای و ستار علی محمدی خاتمه یافت.
در پایان مراسم لوح تقدیر به مهمانان ویژه شرکت کننده و از جمله به لک امیر و افضلی  نیز اهداءگردید.