سه نکته در مورد ایام فاطمیه

نکته اول: برای شهادت حضرت فاطمه(س) تاریخ دقیقی وجود ندارد زیرا در روایات تاریخ شهادت او متفاوت بیان شده است: روایات تاریخ شهادت حضرت(س) : برخی ۴۰ روز برخی ۷۵ روز برخی ۹۵ روز و بعضی حتی شش ماه بعد از رحلت حضرت پیامبر(ص) ذکر کرده اند.از منظر علمای شیعه آنچه که مشهور و معروف […]

n00205226-b

نکته اول:

برای شهادت حضرت فاطمه(س) تاریخ دقیقی وجود ندارد زیرا در روایات تاریخ شهادت او متفاوت بیان شده است:

روایات تاریخ شهادت حضرت(س) :

برخی ۴۰ روز

برخی ۷۵ روز

برخی ۹۵ روز

و بعضی حتی شش ماه بعد از رحلت حضرت پیامبر(ص) ذکر کرده اند.از منظر علمای شیعه آنچه که مشهور و معروف است دو تاریخ ۷۵ و ۹۵روز است.

نکته دوم

ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی.هر چند در عرف جامعه دو ده روز را اختصاص به شهادت آن حضرت داده اند.

( فاطمیه اوّل)

با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ، « دهم تا بیستم اسفندماه ۹۳» شهادت حضرت زهرا(س) است

« فاطمیه دوم»

طبق روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت زهرا (س) ازسوم تا پنجم جمادی الثانی است ( دوم تا یازدهم فروردین ۹۴ )

نکته سوم

حکم عروسی در فاطمیه

عروسی در ایام فاطمیه اگر با معصیت و یا هتک حرمت اهل بیت اطهار(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) همراه نباشد، اشکال شرعی ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی نیز فرموده اند:

«سه روز ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ جمادی الاول و سه روز ۱و ۲ و ۳ جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد».

گفتنی است استفاده از موسیقی لهوی در همه زمان ها حرام است به خصوص در ایام حزن و شهادت اهل بیت(علیهم السلام)

البته باید توجه داشت امام صادق(ع) می فرماید: «خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در شادی ما شاد و در ایام حزن ما محزون هستند» .پس بهتر این است مراسم های عروسی و شادی در روزهای عید و ایام شادی که در طول سال فراوان است برگزار شود.تا احترام این ایام نیز (از نظر اخلاقی) به صورت تام و تمام حفظ شود.