فردوسی روح جمعی عدالت خواه و مسوولیت پذیر ملت ایران را بیدار كرد
-رییس جمهوری اظهارداشت:فردوسی بانگاه عمیق تاریخی ، روح جمعی و عدالت خواه ملت ایران را بیدار كرد و جشم امید آنها را از متعصبان كوردل به داشته ها ، آرمان ها و استعدادهای تاریخی خود متوجه ساخت و در حقیقت روح مسوولیت پذیری را دراین ملت زنده كرد.
به گزارش گروه اخبار شب ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،محمود احمدینژاد شامگاه سهشنبه در مراسم تجلیل از فردوسی پژوهان و نكوداشت ثبت جهانی نقالی در فهرست میراث ناملموس یونسكو گفت: اگر هر اندیشه، مكتب و ارزشی بخواهد در تاریخ نهادینه، ماندگار و جاری شود، علاوه بر برخورداری از ویژگیهای ذاتی، باید توسط یك ملت باور شده و آن ملت موجودیت خود را برای تحقق آن اندیشه و متكب هزینه كند.
رییسجمهور افزود: در طول تاریخ اندیشهها، مكتب ها و ارزشهای زیادی همچون ماركسیسم تا اعماق زندگی مردم وارد شده و قانون، منطق و فرهنگ ایجاد كردند، اما به دلیل آنكه توسط یك ملت به معنای حقیقی كلمه باور نشدند، در تاریخ دفن شده و از بین رفتند.
وی با بیان اینكه اصرار و تكرار سخن گفتن از ایران به معنای تاكید بر تعصبات قومی، نژادی، جغرافیایی و بازگشت به گذشته نیست، اظهار داشت: سخن گفتن از ایران در حقیقت نگاه به آینده و تبیین یك منش و ویژگیهایی است كه هر ملتی برای رسیدن به كمال و سعادت باید از آنها برخوردار بوده و به آن تكیه كند.
احمدینژاد با بیان اینكه عدهای دلیل برجسته بودن و نامآوری فردوسی را در زنده كردن زبان فارسی میدانند در حالی كه پیش از او رودكی نیز تاثیر بسزایی در تثبیت فرهنگ و زبان فارسی داشته است، تصریح كرد: فردوسی در شاهنامه خلاصه نمیشود و اگر بخواهیم عظمت این شاعر بزرگ را دریابیم باید نقش تاریخی او را در احیای روح جمعی ملت ایران تجزیه و تحلیل كنیم تا متوجه شویم كه او چه اقدام موثری انجام داد و چه حقی بر گردن ملت ایران و جامعه بشری دارد.
رییسجمهور دستیابی به كمال و جامعه سعادتمند را در گرو استقرار توحید، عدالت، عشق و آزادی عنوان و تصریح كرد: خداوند متعال این عالم را برای انسان و انسان را برای كمال، شكوفایی و خدایی شدن خلق كرد تا با استفاده از استعدادهای درونی خود، تجلی صفات و اسماء الهی در زمین شود و زندگی سعادتمند و سرشار از زیبایی را در جهان برقرار كند.
احمدینژاد با تأكید بر اینكه ملت ایران، همواره ملتی موحد، عدالتطلب، مهرورز و آزادیخواه بوده است، خاطر نشان كرد: ملت ایران همیشه به حقوق سایر ملتها و كرامت انسانی آنها احترام گذاشته و ملتی كمالجو بوده كه هرگز به دستیابی به جایگاهی خاص، قانع نبوده است.
رییسجمهور با اشاره به اینكه آداب، رسوم، تاریخ و عظمت ملت ایران گواه این مدعاست كه ملت ایران قرنها پرچمدار حركت كمالی بشر در مسیر استقرار توحید، عشق، عدالت و آزادی بوده است، گفت: تمامی تعلیمات زرتشت نتیجه عملی توحید، عدالت و عشق بوده و در واقع پندار نیك، گفتار نیك و كردار نیك برگرفته از اعتقادات ملت ایران است.
احمدینژاد با بیان اینكه در دوره ای طولانی از تاریخ بشر در صحنههای مختلف فقط سخن از ایران به میان بود و تمام تمدن، فرهنگ و انسانیت در جهان تحت لوای پرچم ایران پایه گذاری شده است، اظهار داشت: ملت ایران همواره مخالف ظلم بوده و عدالت آنچنان در میان ملت ایران از جایگاه والایی برخوردار بوده كه حتی عدهای كه بدنبال عدالت نبودند، لقب عادل بر خود مینهادند.
رییسجمهور با بیان اینكه ملت ایران همواره به دنبال علم، هنر، فرهنگ و حقجویی بوده و با تحقیر دیگران مخالفت كرده است، خاطرنشان كرد: حقجویی در ذات فرهنگ ایرانیان بوده و حركت ملت ایران در طول تاریخ همیشه رو به كمال بوده است.
احمدینژاد ادامه داد: ملت ایران در دوره اشكانیان كه امروز متاسفانه تاریخ آن حتی در حافظه ایرانیان به فراموشی سپرده شده، در اوج تعالی فرهنگی بوده و بسیاری از مسایل و ارزشهایی كه امروز در دنیا به آن افتخار میكنند در آن زمان در سطوح عالی تری در ساحت اجتماعی ایران محقق شده بود.
رییسجمهور تصریح كرد: متاسفانه در اواخر دوران ساسانیان از سویی زشتیهای فراوانی بر ملت ایران تحمیل گردید كه به واسطه آنها جامعه طبقاتی مستقر، ارزشهای انسانی منزوی و كرامت و شخصیت ملت ایران مخدوش شد و از سوی دیگر ولع و انتظار ملت ایران برای رسیدن به جامعهای برتر، زمینه را برای پذیرش پیام آخرین در جهان مهیا ساخت.
احمدینژاد خاطرنشان كرد: ملت ایران در زمان پذیرش دعوت پیامبر آخر از كسانی او به پیام رسول اكرم (ص) فرا میخواندند، پیشرفتهتر و از بسیاری از كشورها در عرصه های علم، صنعت، معماری، شهرسازی و اقتصاد برتر بود اما از آنجا كه آرزوی تاریخی خود را در اسلام یافت، با آغوش باز آن را پذیرفت و همه موجودیت و هویت خود را به امید استقرار توحید، عدالت، عشق و آزادی به میدان آورد و آن را برای برپایی سعادت در جامعه بشری فدا كرد.
رییسجمهور اضافه كرد: البته اگر پیامبر اسلام(ص) در آن دوران مبعوث نمیشد، مطمئناً جامعه ایرانی دچار انقلابهای فراوانی میشد، چرا كه اعتراضهای بسیاری به اوضاع حاكم بر جامعه ایران در آن زمان در حال شكلگرفتن بود.
احمدینژاد تصریح كرد: ملت ایران تسلیم حق شد و باوری در این ملت بوجود آمد كه ساكنان سرزمین وحی، امانت الهی را به خوبی پاسداری میكنند و حركت كمالی بشر را پیشقراولی خواهند كرد؛ ملت ایران تصور كرد كه آنها بار این امانت را به درستی بر دوش خواهند كشید و به همین دلیل این كار را به آنان سپرد.
رییسجمهور ادامه داد: با گذشت زمان شرایط تغییر كرد و جانشینان ناحق به نام پیامبر روی كار آمدند و ملت ایران دید، مسیری كه پیامبر اسلام (ص) ترسیم كرده به درستی طی نمی شود و آرمانها و ارزشهای الهی از اولویت ساقط و تعصبات قومی بدتر و شدیدتر از گذشته اما با لباس پیامبر (ص) و تقدس جایگاه جانشینی و میراثداری ایشان احیا شده است.
احمدینژاد گفت: ملت ایران در آن دوران شاهد به قدرت رسیدن فاسدانی چون متوكل عباسی بود كه به واسطه حضور آنها در قدرت، جامعه طبقاتی شده، ثروتها انباشته و فرهنگ جاهلی عرب و عجم دوباره رسمیت یافته و همه ضدارزشهایی كه ملت ایران برای فرار از آنها به دامن اسلام پناه برده بود به نام اسلام به ملتها تحمیل میشود.
رییسجمهور با انتقاد از اینكه عدهای از آن دوران تاریك تاریخی تحت عنوان تمدن یاد میكنند، اظهار داشت: اگر بپذیریم كه انسانهای عیاش، دنیاطلب و آدمكش نظیر حكام عباسی، واجد فرهنگ و تمدن بودند، خود را از فرهنگ و تمدن ساقط كرده ایم چرا كه در آن دوران تمامی زشتیها، تعصبات و خود برتربینیها به شكل جدید و با نقاب غیرقابل خدشه تقدس یافته از وابستگی این حاكمان به جانشینی پیامبر اسلام (ص) دوباره بر جامعه حاكم شده بود.
احمدینژاد با بیان اینكه در این مقطع زمانی هویت ملت ایران مضمحل شد، افزود: ایرانیان به عنوان ملتی فعال و پیشگام به ملتی منزوی و با فرهنگی مضمحل تبدیل شده و شاهد آن بودند كه داشتههای گذشته شان از دست می رود و همواره تحت فشار تحقیر و توهین كسانی هستند كه بویی از حقیقت پیام پیامبر اسلام (ص) نبردهاند.
رییسجمهور اظهار داشت: در آن دوران غصهای تاریخی بر ملت ایران كه میخواست دنیا را به سعادت برساند، حاكم شد كه اگر اوضاع به همان منوال پیش برود، اثری از پیام پیامبر (ص) در جهان باقی نخواهد ماند.
احمدینژاد با اشاره به اینكه حكیم ابوالقاسم فردوسی در سالهای ابتدایی غیبت كبرای امام زمان (عج) به دنیا آمد و رودكی در سالهای ابتدایی غیبت صغری متولد شده بود و تقریبا همزمان با ولادت فردوسی از دنیا رفت، گفت: معتقدم این دو سربازانی بودند كه یكی پس از دیگری ماموریت بازگویی حقیقت پیام پیامبر(ص) را بر عهده گرفتند.
رییسجمهور با بیان اینكه در طول تاریخ پرفراز و نشیب ایران، بزرگان و دانشمندان بیشماری زیسته كه توانستهاند، تفاوت میان پیام اصلی و انحرافی را برای ملتها مشخص كنند، ادامه داد: اما هیچكدام نتوانستند موجب ایجاد تحولی بزرگ در جامعه بشری شوند، در حالی كه فردوسی با نگاهی عمیق و تاریخی توانست این تحول را ایجاد كند؛ چرا كه او مشاهده كرد ملتی كه باید پرچمدار حركتهای الهی و انسانی در جهان باشد، منفعل شده است.
احمدینژاد اظهار داشت: فردوسی از سویی حقیقت مكتب پیامبر (ص) را تبیین و از سویی دیگر هویت حقجوی ملت ایران را زنده كرد و با حقیقت آن پیام پیوند داد.
رییسجمهور با تاكید بر اینكه اقدام بزرگ فردوسی این بود كه روح جمعی و عدالتخواه ملت ایران را بیدار كرد، گفت: وی همه تاریخ ایران را زنده و چشم امید ملت ایران را از متعصبان كوردل به داشتهها، آرمانها و استعدادهای تاریخی خود متوجه ساخت و روح مسوولیتپذیری را در این ملت زنده كرد؛ فردوسی قصد داشت، هویت و عدالت را در بین ملت ایران زنده كند و به سرانجام رساندن این ماموریت جز در قالب حماسه سرایی امكانپذیر نبود.
احمدینژاد اظهار داشت: فردوسی از سویی سابقه پاكی، توحید و عدالتخواهی ملت ایران را به رخ كشید و از سویی دیگر استعداد ذاتی آن در فرهنگ سازی و تمدنآفرینی را شكوفا و مسئولیت تاریخی ملت را یادآور شد.
رییسجمهور با بیان اینكه فردوسی حقیقت اسلام را به زیبایی ترسیم كرد، افزود: این شاعر بزرگ هویت ملت ایران را زنده و راه او را كه ادامه راه نبی، وصی و اهل بیت (ع) است، تبیین و مسئولیت تاریخی ملت ایران را یادآور شد.
احمدینژاد خاطرنشان كرد: شاهنامة فردوسی در حقیقت توحیدنامه، خدانامه و تفسیر قرآن است.
رییسجمهور گفت: فردوسی مرز حقیقت اسلام را از زشتیها، پلشتیها، فریبها و تزویرها به خوبی جدا ساخت و نشان داد كه حقیقت اسلام همان گمشده تاریخی ملت ایران است كه باید خود ملت از آن صیانت كند.
احمدینژاد فردوسی را زندهكننده زبان پارسی دانست و تصریح كرد: پس از دوران فردوسی شكوفایی حقیقی ملت ایران آغاز شد و علما، شعرا و دانشمندانی نظیر حافظ، خاقانی، وحشی، مولوی و خیام از دل ملت ایران به جهان معرفی شدند؛ در حقیقت فردوسی ظرفی به نام زبان فارسی برای معرفی عظمتها و تجلی بزرگی آنها بوجود آورد.
رییسجمهور با بیان اینكه نگاه فردوسی نگاهی جهانی و بینالمللی بود، اظهار داشت: فردوسی و آرش، مرزهای فرهنگی ایران را ترسیم كردند و امروز بر این باوریم كه مرز فرهنگی ایران آنجایی است كه عدالت، آزادی، توحید و پاكی وجود دارد و هر كجا كه از این ارزشها نامی به میان بیاید، آنجا ایران است و ما به آن عشق میورزیم و مردم آن سرزمین را دوست خواهیم داشت.
احمدینژاد فردوسی، آثار و اقدامات او را احیاگر جامعه بشری برشمرد و گفت: امروز مسوولیت و مأموریت ملت ایران پرچمداری توحید، عدالت، عشق و آزادی در جهان است و این شأن حقیقی ملت ایران است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰