سرخط خبرها
امروز: چهارشنبه, ۱ آذر , ۱۳۹۶ | ۰۵:۲۵:۳۰آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ،‌ ۰۱:۱۰
۰۷ خرداد ۱۳۹۱در ۱۰:۰۴ ق.ظ تعداد بازدید: 844 بازدید کد خبر:3161 چاپ خبر

انتخاب رشته تحصیلی باید با ویژگی های روانی دانش آموزان هماهنگ باشد

0

تهران – یك كارشناس خانواده و مشاور تحصیلی با بیان اینكه انتخاب رشته تحصیلی صحیح و درست با بهداشت روانی دانش آموزان ارتباط دارد ، گفت : انتخاب رشته تحصیلی باید با ویژگی های روانی دانش آموزان هماهنگ باشد.

images

 
'حسین علیزاده كوزه كنان' روز یكشنبه درگفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: ماه های خرداد و تیر، هم ایام امتحانات برای دانش آموزان است و هم زمان انتخاب رشته تحصیلی برای آینده كه همه باید در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: خانواده ها و دانش آموزان دوره نظری، سوالات فراوانی را درباره انتخاب رشته ، معیارهای لازم برای انتخاب آن و چگونگی موفقیت دانش آموزان در آینده از كارشناسان می پرسند و لازم است برای آنها پاسخ های درست، منطقی و كاربردی داده شود تا در انتخاب رشته دقت كنند و بعدها پشیمان نشوند.

این كارشناس خانواده اظهار داشت: انتخاب رشته در واقع بسترسازی برای استعدادها، علاقه ها، آرزوها و توان علمی دانش آموز در مسیر مناسب، قابل دسترس و مفید برای آینده است.

علیزاده كوزه كنان با یادآوری اینكه انتخاب رشته تحصیلی صحیح و درست دانش آموزان را در آینده شاداب، دارای اعتماد به نفس، موفق و با سلامت روانی مناسب نگه می دارد، خاطر نشان كرد: انتخاب رشته تحصیلی با سرنوشت دانش آموز، آینده شغلی او، شكوفایی استعدادهای نهفته، درآمد فرد، شخصیت اجتماعی و بهداشت روانی او ارتباط مستقیم دارد.

وی اضافه كرد: پس این انتخاب باید با دقت لازم، با راهنمایی معلمان و مشاوران تحصیلی و همكاری خانواده ها به نحو احسن انجام شود تا دانش آموز از دغدغه درونی خارج شده و با توكل به خدا و تمركز روی رشته تحصیلی انتخاب شده، تحصیلات خود را ادامه دهد.

این مدرس خانواده با بیان اینكه دانش آموز نباید رشته تحصیلی خود را براساس گفته های این و آن انتخاب كند، عنوان كرد: دانش آموزی كه با پچ پچ مردم زندگی می كند و درس می خواند به جایی نخواهد رسید.

علیزاده كوزه كنان باور به توانایی های خود را اصل مهم در انتخاب رشته دانست و بیان داشت: این امر احساس خود ارزشمندی دانش آموزان را افزایش می دهد.

وی در ادامه با تاكید بر اینكه در انتخاب رشته، نباید والدین آرزوهای ناكام شده خود را به فرزندان منتقل یا تحمیل كنند، گفت: این كار به روحیه و اعتماد به نفس دانش آموزان آسیب می زند و آنها نمی توانند آرزوهای والدین را برآورده كنند، ضمن اینكه گرفتار افت شدید تحصیلی شده و افسرده می شوند.

این كارشناس خانواده و نوجوان با یادآوری اینكه دانش آموز باید رشته ای را انتخاب كند كه به آن علاقه دارد و چندین بار از او شنیده ایم، افزود: گفتن و خواستن، ذهن را برای یادگیری آماده می كند و نیروهای نهفته ذهن را فعال می كند.

به گفته علیزاده،فقط خواستن كافی نیست بلكه عملكرددانش آموز و نمره های كلاسی و كارنامه او این خواستن و علاقه را باید تایید كند. نمره های دانش آموز در رشته های انتخابی باید بالاتر از حد متوسط باشد.

وی خاطر نشان كرد: رشته ای را كه دانش آموز می خواهد انتخاب كند باید با ویژگی های روانی و شخصیتی او هماهنگ باشد یعنی دانش آموز احساس راحتی و آرامش كند.

این مدرس خانواده یادآور شد: دانش آموز باید رشته ای را انتخاب كند كه هنگام مطالعه، حل مساله و انجام تكالیف آن درس، احساس شادی، برانگیختگی و توانایی كند و این ویژگی برای آینده علمی دانش آموز بسیار موثر و مفید خواهد بود و او را خسته نخواهد شد.

علیزاده كوزه كنان با بیان اینكه رشته ای را كه دانش آموز انتخاب می كند باید درمسیر نیمكره مغزی برتر او باشد، تصریح كرد: قرار گرفتن رشته تحصیلی در مسیر نیمكره برتر، توانایی های دانش آموز را بروز می دهد و موفقیت های خوبی برای او رقم می زند.

وی بیان داشت: رعایت سفارشات روانشناسان و مشاوران تحصیلی، داشتن ایمان لازم به كار، توكل به یاری خداوند، همكاری خانواده، تمركز روی مطالب درسی و انتخاب رشته تحصیلی براساس علاقه، توانایی و ویژگی های روانی دانش آموزان، آنها را در آینده موفق و سربلند خواهد كرد.

 

 

برچسب‌ها

بیان دیدگاه

عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
سایت های مرتبط