بشنوید/ از خون جوانان وطن لاله دمیده

  اول بهمن ماه سالروز تولد شاعر و تصنیف ساز میهنی، عارف قزوینی بود. زمانه او چنان بود که خود گفته است: « وقتی من به ساختن تصنیف های میهنی روی آوردم، این هنر چنان تنزل یافته بود که حتی برای گربه شاه نیز تصنیف می ساختند.»   از خون جوانان وطن لاله دمیده نام هفتمین […]

۶۵۸۴۲

 

اول بهمن ماه سالروز تولد شاعر و تصنیف ساز میهنی، عارف قزوینی بود. زمانه او چنان بود که خود گفته است: « وقتی من به ساختن تصنیف های میهنی روی آوردم، این هنر چنان تنزل یافته بود که حتی برای گربه شاه نیز تصنیف می ساختند.»

 

از خون جوانان وطن لاله دمیده نام هفتمین و مشهورترین تصنیف از مجموعه سروده‌های عارف قزوینی است. این تصنیف با نام‌های «راز دل» و «هنگام می» نیز شناخته شده‌است. مضمون این تصنیف اشاره به افسانه‌ای دارد که از قطرات خون سیاوش (یکی از قهرمانان شاهنامه)، گلهای لاله روئیده‌است.

 

عارف قزوینی در دیوان خود و در مقدمه‌ای بر این تصنیف، آورده‌است: «این تصنیف در دوره دوم مجلس شورای ایران در تهران ساخته شده‌است. بواسطه عشقی که حیدرخان عمواوغلی بدان داشت، میل دارم این تضنیف به یادگار آن مرحوم طبع گردد. این تصنیف در آغاز انقلاب مشروطه ایران بیاد اولین قربانیان آزادی سروده شده است.»

 

خوانندگان زیادی این تصنیف را خوانده اند اما یکی از بهترین اجراها مربوط می شود به اجرای گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی و به خوانندگی محمدرضا شجریان در سال ۱۳۵۱٫ البته در سال ۱۳۵۸ شجریان بار دیگر این تصنیف را با گروه پایور و با تغییراتی اجرا کرد.