سرخط خبرها
امروز: سه شنبه, ۳۰ آبان , ۱۳۹۶ | ۰۷:۵۴:۰۰آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ،‌ ۰۱:۱۰
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱در ۲:۵۰ ب.ظ تعداد بازدید: 288 بازدید کد خبر:2970 چاپ خبر

قوم لک

0

وارونه نویسی در تاریخ


«لک» ها از اقوامی هستند که در چند هزار سال پیش به نواحی زاگرس کوچ کرده و در این منطقه ساکن شده اند . (۱)
هر چند پیش از آن ،گروه های دیگری در این ناحیه ساکن بوده اند و بررسی های باستان شناسی حضور آنها را در نواحی پراکنده ای از زاگرس و در تپه های باستانی و یا دامنه ی کوهها و اطراف سراب ها اثبات می نماید . (۲)
با ورود آریایی ها به ایران ،نواحی زاگرس نیز تحت تأثیر این مهاجرت عظیم قرار گرفته و تاریخ زاگرس شاهد استقرار مادها در دامنه های زاگرس میانی تا قفقاز می باشد. (۳)
البته این مهاجرت ها و استقرارها که منجر به اختلاط و ترکیب های نژادی و قومی زاگرس نشینان شده است ،چیزی از اصالت قومی و تاریخی اقوام لک و زاگرس نشین نمی کاهد ،زیرا هویت این قوم و مؤلفه های متشکلة آن چنان بارز و مشخص است که جای هیچ تمایزی با دیگر هویت های قومی مجاور از کرد و لر فرو نمی گذارد ،اگر چه بسیاری نویسندگان کرد و لر این تمایز قومی را چه به عمد و چه به سهو انکار کرده اند .
در تحقیقات و نوشته هایی که در پنجاه سال اخیر دربارة تاریخ کرد و لر توسط حتی افراد سرشناس مانند: “مردوخ” ، رشید یاسمی ، « پروفسور زکی» بهاروند و دیگران نوشته شده است ، لک ها را بخشی از قوم کرد ، طایفه ای از لرها و یا گاهی نیز ترکیبی از لر و کرد دانسته اند. (۴)
هر چند هدف ما در این نوشته تعصب قومی و افتادن به ورطة «قوم مداری» نبوده و نیست ،اما انکار قوم لک ، انکار بخشی از هویت تاریخی ایران و ایرانیان است و ایضاح آن ما را از مثله کردن تاریخی باز می دارد .
«قوم » یا (Etnie) واژه ای یونانی و به معنای؛ مردم، امت و ملت است. در فرهنگ مردم شناسی ،قوم یا گروه قومی به گروهی از افراد اطلاق می شود که به یک فرهنگ (زبان،آداب و رسوم و غیره) تعلق داشته و از این طریق شناخته می شوند . (۵)
از نگاه دیگر ،قوم عموماً برای اشاره به گروه های مختلف تاریخی یا نژادی یا ملّی بکار می رود و هویت آنها را بر پایة فعالیت ها،هنجارها و نظام عقاید مشترک شان تعیین می کند.(۶)
علاوه بر عناصر و مؤلفه های یادشده که زبان و فرهنگ مشترک از بارزترین آنها است ،پیوستگی تاریخی و قومی و استقرار جغرافیایی و سرزمینی نیز میتواند از عناصر اساسی هویت بخش قومی باشد . از این دیدگاه است که “لک” ها یک حوزه فرهنگی قلمداد شده که علاوه بر خاستگاه تاریخی و فرهنگی و مشترکات هویتی با مناطق لک نشین ،بخاطر تعاملات تاریخی و سرزمینی با کردها و لرها در طول تاریخ ، عناصری از فرهنگ آنها را پذیرفته اگر چه هویت قومی خود را کاملاً حفظ نموده است.
اشتراکات فرهنگی و زبانی مناطق غربی باعث شده است که نویسندگان تاریخ و فرهنگ در تحلیل های خود اساساً دچار اشتباه شده و همة گروه های قومی را در ذیل یک قوم مثل قوم کرد در آوردند.
بررسی های تاریخی و فرهنگی مناطق لک نشین ،اصالت تاریخی و قومی آنها را ثابت کرده و هیچ جایی برای شبهه باقی نمی گذارد. اگر چه احتساب لک ها به عنوان گروه یا طایفه ای از کردها ،و یا لرها به شدت تردید آمیز بوده و هیچ سند تاریخی و فرهنگی متقنی در این زمینه وجود ندارد …

برچسب‌ها

دیدگاه

  1. بهتر بود به آثار مفرغي كاسي يا كاسيت ها و تشابه و تفاوت آنها با لكها و نيز مبدا مهاجرت لك ها قبل از ورود به زاگرس ( احتمالا سوريه ) اشاره ميشد . به هر حال
    از جناب استاد نوري به جهت اين نوشته وزين تشكر ميكنم و از همه صاحب نظران نورآبادي و ساير مناطق لك نشين كشور تقاضا ميكنم در جهت غناي اين بحث بكوشند تا همگان دين خود را به اين قوم كهن ادا نماييم

    [پاسخ]

بیان دیدگاه

عکس/ فیلم/ صوت
«کافه کشکان»
تبلیغات و پیام ها
سایت های مرتبط