اجرای تونل انحراف آب معشوره/ تونل جایگزین راه دسترسی به سد احداث شد

کشکان: مجری طرح سد معشوره از اجرای تونل انحراف آب سد معشوره خبر داد و گفت: همچنین یک دستگاه تونل به عنوان جایگزین راه دسترسی به پروژه احداث شده است. ابوالقاسم اقبال منش در گفتگو با مهر با اشاره به روند احداث سد معشوره در استان لرستان اظهار داشت: بخش عمده ای از جاده های […]

۷۴۲۴۱۰

کشکان: مجری طرح سد معشوره از اجرای تونل انحراف آب سد معشوره خبر داد و گفت: همچنین یک دستگاه تونل به عنوان جایگزین راه دسترسی به پروژه احداث شده است.

ابوالقاسم اقبال منش در گفتگو با مهر با اشاره به روند احداث سد معشوره در استان لرستان اظهار داشت: بخش عمده ای از جاده های دسترسی به کارگاه و پروژه سد معشوره اجرایی و آسفالت شده است.

وی با اشاره به احداث تونل انحراف آب سد معشوره بیان داشت: سازه های بتنی دیوارهای ورودی تونل در حال انجام است.

اجرای تونل انحراف آب سد معشوره به طول ۲۵۰ متر

اقبال منش با اشاره به اینکه تونل انحراف آب این سد به جز سازه های ورودی و خروجی در حدود ۲۲۶ متر طول دارد ادامه داد: سازه های ورودی و خروجی این تونل نیز نزدیک به ۲۵ متر طول دارند که در مجموع تونل انحراف آب سد معشوره ۲۵۰ متر است.

مجری طرح سد معشوره استان لرستان از احداث یک تونل به عنوان جاده برای دسترسی در بالای مخزن سد خبر داد و افزود: این تونل نیز به طول ۴۵۰ متر به طور کامل اجرا شده و تنها کار پایدارسازی جداره تونل مانده است.

اقبال منش با بیان اینکه این تونل ارتباط و دسترسی مناطق بالادست و پایین دست را فراهم می کند ادامه داد: روزانه نزدیک به ۸۰ دستگاه خودرو از این محور تردد می کنند و برای اینکه این تردد از کارگاه سد عبور نکند نسبت به احداث این تونل اقدام شده است.

محرومیت زدایی تا شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه

وی طول جاده جایگزین را نزدیک به ۱۶ کیلومتر از روستای رضا ویس اعلام کرد و یادآور شد: این تونل به گونه ای طراحی شده که امکان جابجایی تجهیزات نیروگاهی پروژه نیز از این طریق وجود دارد.

مجری طرح سد معشوره استان لرستان از احداث برخی آبروهای مربوط به این پروژه خبر داد و بیان داشت: همچنین کار تجهیز کارگاه و احداث سیلوهای ساخت بتن و ذخیره سیمان، کمپ های اداری، تاسیسات ماسه شویی و … در کارگاه این پروژه دیده شده است.

اقبال منش محرومیت زدایی را از اهداف اجرای پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) دانست و گفت: این قرارگاه هرجایی که اقدام به ساخت پروژه های ملی می کند کار محرومیت زدایی را تا شعاع ۷۰ کیلومتری انجام می دهد.

وی احداث راه دسترسی، مدرسه، خانه بهداشت، بهسازی مسیر و … را از جمله فعالیتهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا دانست و افزود: در این زمینه تا جایی که توانسته ایم کم نگذاشته و با توجه به عمق محرومیت منطقه محل احداث سد پروژه های خوبی آغاز شده است.

ظرفیت عبور ۸۰۰ مترمکعب آب در ثانیه در تونل انحراف آب معشوره

مجری طرح سد معشوره استان لرستان حوزه دریاچه سد معشوره پیش از بازنگری را هزار هکتار عنوان کرد و بیان داشت: امیدواریم ضمن رفع مشکلات در زمینه بازنگری طرح هرچه زودتر مشکلات بودجه ای سد معشوره نیز رفع شود.

اقبال منش با اشاره به اجرای تونل انحراف آب، راه دسترسی و احداث یک تونل جایگزین راه دسترسی در این منطقه تصریح کرد: سد معشوره به صورت بتنی دوقوسی احداث می شود.

وی عنوان کرد: تونل انحراف آب این سد با ظرفیت خروجی سیلاب ۲۵ ساله یعنی ۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه طراحی شده است.

مجری طرح سد معشوره استان لرستان با اشاره به قطر ۵.۵ متری این تونل با مقطع دایره ای شکل ادامه داد: این تونل طوری طراحی شده است که در سیلاب ها به خوبی عمل کند تا در بارندگی های شدید شاهد تخریب عملیات اجرایی در محل ساختگاه سد نباشیم.

اجرای تونل جایگزین راه دسترسی ظرف شش ماه

اقبال منش مدت زمان اجرای تونل جایگزین راه دسترسی را شش ماه ذکر کرد و بیان داشت: این تونل مطابق با استانداردهای روز دنیا احداث شده و طرح تثبیت دیواره های آن نیز به پیمانکار ارائه شده است.

وی با بیان اینکه کار تثبیت دیوارهای این تونل به وسیله مش و بتن پاشی چهارماهه انجام می شود یادآور شد: هزینه های مربوط به احداث این تونلها مطابق فهرست بهای مصوب سازمان برنامه و بودجه بوده است.

سد معشوره قرار است به صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی منطقه که هر ساله شاهد خسارات خشکسالی هستند را تامین کند.

حجم ذخیره آب این سد ۱.۶ میلیارد مترمکعب است و در صورت بهره برداری خواهد توانست که در بیکارترین استان کشور ۱۲ هزار شغل ایجاد کند.

همچنین برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده که از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، ۱۷ میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و ۶ میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.