کتیبه تاریخی پل کشکان بعد از یک قرن به جایگاه اصلی خود بازگشت + عکس

طی مراسمی در روز چهارشنبه گذشته کتیبه پل تاریخی کشکان بر دیواره این پل عظیم نصب گردید. به گزارش کشکان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان لرستان، عطا حسن‌پور با اعلام این خبر گفت: در کشور سه پل وجود دارد که دارای کتیبه هستند که یک مورد آن در استان فارس و دو مورد […]

طی مراسمی در روز چهارشنبه گذشته کتیبه پل تاریخی کشکان بر دیواره این پل عظیم نصب گردید.

به گزارش کشکان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان لرستان، عطا حسن‌پور با اعلام این خبر گفت: در کشور سه پل وجود دارد که دارای کتیبه هستند که یک مورد آن در استان فارس و دو مورد دیگر در لرستان است.

مدیر پایگاه پل‎های تاریخی لرستان اضافه کرد: این دو پل شامل کشکان و معمولان است که کتیبه پل «کلهرت» معمولان در دل کوه و به‌صورت غیرمنقول بوده و کتیبه پل کشکان نیز یک قرن پیش از محل اصلی خود سقوط کرده و در حال حاضر در موزه فلک‌الافلاک نگهداری می‎شود.

وی ادامه داد: در روی کتیبه تاریخ و سال دقیق ساخت و نام سازنده پل نگاشته شده است و این کتیبه با خط کوفی برگ‎دار که نوعی خط تزئینی است کنده‎کاری شده است.‎

حسن‎پور با اشاره به جزئیات ساخت پل کشکان اظهار کرد: همان‎طور که بر روی کتیبه حک‌شده، این پل به دستور ابوالنجم بدربن حسنویه ساخته شده و عملیات ساخت آن از سال ۳۸۹ شروع و در سال ۳۹۹ به اتمام رسید.

مدیر پایگاه پل‎های تاریخی لرستان تصریح کرد: از گذشته‎های دور کشکان را به مادر پل‎های ایران لقب داده‎اند و مطالعات زیادی از سوی باستان‎شناسان داخلی و خارجی بر روی آن صورت گرفته، اما مهم‎ترین بررسی مربوط به آقای احمد پرویز بوده که در پایان‎نامه خود با نام «پل‎ و تحول آن در قلمرو ابوالنجم بدربن حسنویه» آن‎ها را مورد بررسی قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از پژوهش آقای پرویز، گمان می‎شد که تمام پل‎ها مربوط به دوره ساسانیان است اما طبق بررسی وی معلوم شد که ساخت اکثر پل‌های بزرگ لرستان مربوط به بدر حسنویه است.

حسن‎پور بادآور شد: پل کشکان عظیم‎ترین پل استان بوده که ۳۲۵ تا ۳۳۰ متر طول دارد و ارتفاع آن بین ۱۵ تا ۲۰ متر است که بیش‌تر سنگ‎های نمای آن در فاصله ۱۵ کیلومتری از کوه مپل انتقال داده شده‎اند.

مدیر پایگاه پل‎های تاریخی لرستان با اشاره به کتیبه پل کشکان گفت: این کتیبه از روی نسخه اصلی موجود در موزه فلک‎الافلاک کپی‎برداری شده و بر روی بدنه اصلی بعد از صد سال نصب می‎شود. محل نصب در جای واقعی کتیبه و روی پایه ششم در ارتفاع ۱۰ متری است و طوری نصب می‎شود که به بافت اصلی آسیب وارد نکند.

وی با اشاره به خدمات ارزشمند ابوالنجم بدر بن حسنویه حاکم لرستان اظهار کرد: این فرد در قرن چهارم بر استان حکومت می‎کرده و یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین حاکمان وقت بوده که همزمان با حکومت آل‌بویه فرمانروایی می‎کرده و از کردهای برزیکانی عراق بوده است.

حسن‎پور افزود: بدربن حسنویه منشأ بسیاری از آبادانی‎های استان ازجمله پل کشکان، پل‎دختر، مقبره امامزاده زید بن علی، آسیاب‎ها و آبدان‎ها و… بوده است. این فرد همچنین پل کشکان را علاوه بر عام‌المنفعه بودن، برای رفاه حال کاروانیانی که در مسیر عتبات عالیات می‎آمدند ساخته است.

کارشناس ناظر پل تاریخی کشکان گفت: کار مرمت پایه‎ها و آب‌شکن‌های این پل از سال ۸۸ شروع‌شده و در سال ۹۲ به پایان رسیده است و در حال حاضر تکمیل مرمت این پل به‌صورت پیوسته ادامه دارد.

زهرا بهاروند افزود: برای مرمت آب‎شکن‌ها از سنگ پاک‌تراش استفاده شده و تا حد امکان سعی شده از خود مصالحی که در پل به کار گرفته شده استفاده شود تا به اصل پل نزدیک باشد.

وی اضافه کرد: هزینه مرمت پل بالا بوده و نیاز به تخصیص اعتبار سالانه بیشتری دارد.

کارشناس ناظر پل تاریخی کشکان افزود: با اتمام مرمت پل و تعریف طرح جامع و تملک فضای اطراف این پل، می‌توان یک سایت گردشگری ایجاد نموده تا مورد بازدید عموم قرار گیرد.

 

 kashkan2

kashkan1