کارخانه صادرات انار در کوهدشت راه‌اندازی می‌شود

  فرماندار کوهدشت گفت: جهت صادرات انار و ایجاد بازار برای این محصول خوب استان لرستان به استان‌های دیگر یا بازارهای جهانی با برند کوهدشت، کارخانه‌ای از طریق سازمان جهاد کشاورزی در کوهدشت ایجاد می‌شود. به گزارش کشکان به نقل از تسنیم، محمد کرم محمدی در رابطه با میزان اراضی انار در شهرستان کوهدشت اظهار […]

۲۰۱۳-۱۱-۱۹-۰۱-۵۱-۳۴_n00021796-r-b-009

 

فرماندار کوهدشت گفت: جهت صادرات انار و ایجاد بازار برای این محصول خوب استان لرستان به استان‌های دیگر یا بازارهای جهانی با برند کوهدشت، کارخانه‌ای از طریق سازمان جهاد کشاورزی در کوهدشت ایجاد می‌شود.

به گزارش کشکان به نقل از تسنیم، محمد کرم محمدی در رابطه با میزان اراضی انار در شهرستان کوهدشت اظهار داشت: در سطح شهرستان کوهدشت بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار باغ انار، زیتون و انجیر وجود دارد که نزدیک به هزار و ۸۰۰ هکتار باغات انار است و انارستان سیاب یکی از بزرگ‌ترین انارستان‌های کشور است.

‌وی با انتقاد از ایجاد نشدن برند برای حمایت از انار کوهدشت افزود: متأسفانه در رابطه با ایجاد برندی خارجی به‌نام شهرستان و تأمین حقوق تولیدکننده زحمت‌کش کار جدی انجام‌نشده است و کارخانه‌ای در منطقه زیر «تنگ سیاب» در جهت فراوری بر روی محصول ایجادشده که بتواند انارهای درجه سوم را تغلیظ و تبدیل به کنسانتره کند که متأسفانه آن هم به دلیل عدم سرمایه در گردش و توان مالی تعطیل است.

محمدی با اشاره به از بین رفتن مقدار زیادی از انار در کوهدشت به دلیل فصل سرما بیان کرد: با فرارسیدن ایام بارندگی بخش عظیمی از انار کشاورزان در جهت استفاده مفید از دسترس خارج می‌شوند و باقیمت بسیار نازلی که حتی تأمین مزد کارگر را هم ندارد به استان‌های هم‌جوار غربی نظیر آذربایجان غربی و شرقی صادر می‌شود.

‌فرماندار کوهدشت ایجاد کارخانه برای صادرات انار کوهدشت را ضروری دانست و عنوان کرد: بخش محدودی از این انارها که انار پیش رس و یا زودرس هستند با برند ساوه از کشور خارج می‌شود لذا پیگیری‌هایی انجام‌شده تا ضمن فعال شدن این کارخانه، کارخانه‌های دیگری نیز از طریق سازمان جهاد کشاورزی در جهت صادرات انار و ایجاد بازار برای محصول خوب استان به استان‌های دیگر یا بازارهای جهانی با برند این شهرستان ایجاد شود.