اعراب؛ نفت و تأثیر آن بر اقتصاد ایران – بخش نخست

۴۰ سال پیش اعراب باعث افزایش ناگهانی ۴ برابری قیمت نفت ایران شدند؛ افزایشی که هنوز هم تأثیر آن در اقتصاد ایران مشهود است. اکنون بعد از گذشت ۴۰ سال، همان اعراب باعث کاهش بی سابقه بهای نفت شده اند. در این نوشتار کوتاه اثر آن افزایش قیمت ناگهانی مورد بررسی قرار گرفته است. در […]

۴۰ سال پیش اعراب باعث افزایش ناگهانی ۴ برابری قیمت نفت ایران شدند؛ افزایشی که هنوز هم تأثیر آن در اقتصاد ایران مشهود است. اکنون بعد از گذشت ۴۰ سال، همان اعراب باعث کاهش بی سابقه بهای نفت شده اند. در این نوشتار کوتاه اثر آن افزایش قیمت ناگهانی مورد بررسی قرار گرفته است. در نوشتاری دیگر اثر کاهش قیمت نفت مورد بررسی قرار می گیرد.

هر چند درآمدهای نفتی برای اقتصاد ایران به معنی همه چیز است؛ اما در عین حال وجود نفت نیز موجب تشدیدی آسیب پذیری ایران شده است. روشن ترین وجه مشخصه خط مشی نفتی شاه؛ همکاری با بازیکنان اصلی بازارهای نفتی در منطقه و در مقیاس جهانی بود. وی به “سرکردگان” نفت؛ دولت های غربی و دولت های عضو اوپک امتیازاتی می داد و در برابر؛ خواهان دریافت امتیازاتی از آنان می شد.

شاه بر پیوند میان نفت؛ اقتصاد و امنیت تاکید می کرد. در دوران حکومت شاه؛ ادغام ایران در بازار بین المللی از مجرای نفت، این کشور را به دولتی وابسته با پیامدهای عمیقی که این وابستگی برای حاکمیت آن داشت مبدل ساخته بود.

به طور خلاصه، پول نفت زمینه ساز رشد استبداد، توسعه نامتوازن و وابستگی بود. بین سال های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۵ نزدیک به ۵/۱۰ میلیارد بشکه (۱۷ درصد ذخایر کشور) استحصال شد. وقوع اولین شوک نفتی که منجر به ۴ برابر شدن درآمد نفت در سال ۱۳۵۲ شد، نقطه عطفی در توسعه اقتصادی ایران بود. این شوک به دلیل جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۳۵۲ و عدم فروش نفت توسط کشورهای عربی دارنده نفت به کشورهای غربی حامی اسرائیل ایجاد شده بود.

متأسفانه بیماری هلندی همزمان با اولین شوک نفتی گریبان­گیر اقتصاد ایران شد. دلیل ایجاد  بیماری هلندی در اقتصاد ایران این بود که چون اقتصاد ایران در آن زمان زیرساخت لازم را برای جذب این افزایش درآمد ناگهانی نداشت، به جای تأثیر مثبت، تأثیر منفی ای در اقتصاد ایران بر جای گذاشت، که هنوز هم  بعد از گذشت ۴۰ سال تأثیر منفی آن را می بینیم.

در مورد بیماری هلندی به این مثال ساده توجه کنید: یک نفر هر روز بطور متوسط یک وعده غذا به عنوان نهار و یک وعده غذا به عنوان شام مصرف می­کند، حال اگر به صورت ناگهانی هر وعده غذایی این فرد را ۴ برابر کنیم، طبیعی است که چون بدن این فرد توانایی جذب این مقدار غذا را ندارد به جای تاثیر مثبت، تاثیر منفی ای دارد و فرد را روانه بیمارستان می کند.

  • آمار و ارقام از مقاله “اقتصاد سیاسی و نفت” اثر دکتر هوشنگ امیر احمدی منتشره در “مجله سیاسی اقتصادی” شماره ۷۷ استخراج شده است.